Byggahus.se

Staketplintar vid L-profilerad stödmur

1. Cquencer
    Medlem · 8 inlägg
    Jag funderar på att sätta staket vid tomtgräns ut mot väg. Där sitter idag en L-profilerad stödmur på ca 50 cm som går in under tomten ned jord fyllt till överkant på L:et.

Jag har jordborrat och kommer då ner till själva botten på L:et och får då ett hål på ca 40 cm djup.

Muren är inte min så den får jag inte göra åverkan på.

Min tanke är att borra dessa jordhål så nära muren som möjligt och gräva rent så att det blir plant mot mur och botten. Sen gjuta direkt i hålet. Vad tror ni om det?

Det kan ju inte komma nån tjäle att trycka underifrån pga av botten på muren. Dessutom borde ju själva muren vara stabil nog för att ta upp krafterna framåt och bakåt. I sidled hjälper ju staketet själv till med att staga upp med reglar mellan stolparna.

Eller finns det andra smarta lösningar på problemet?

2. L
    Medlem · 505 inlägg
    Tillvägagångssättet beror väl lite på vilken förankring som behövs avseende den tilltänkta belastningen från staketet och vilken slutfinish på synlig del av gjutningen man ställer. Jag brukar ställa höga krav på både förankring och slutfinish och gjuter alltså inte något synligt på plats. I princip förordar jag att sätta ner färdiga plintar i ett större hål där du kan gjuta en sula runt plinten som håller fast den. Det är viktigt att plintarna får en linjering av t.ex. en regel så de står på ett rakt led under fastgjutningsmomentet. Välj aldrig stolpjärn till staket (hållare med ett armeringsjärn i mitten av plinten), det blir ju så svagt och fult. Plintarna bör ha plattstål, bultgrupp eller någon annan längre handelsståls-stång ingjuten för vidare staketbygge om det skall hålla så länge du tänker bo där.

Ytterligare ett tips är att lägga en plattrad (vanliga släta betongplattor), när alla plintar är på plats, mot stödmuren så du slipper klippa gräs under och utanför staketet.

• Laddar…
  3. Cquencer
    Medlem · 8 inlägg
    Tack för svaret! Tänkte svara hur jag gjorde tillslut även om det är för ett år sen nu.

Jag grävde hela vägen ner till botten i L-profilen och gjorde helt rent. Sen borrade jag in ett antal armeringsjärn i stödmuren och bockade runt den lite. Sen lade ag på primer på l-profilen så att betongen skulle hugga även direkt där. Sen fyllde jag upp hålet med betong och gjöt fast plattjärn/plintjärn. Sitter nu som berget!