Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Staketbygge 20 cm från tomtgräns

1. Keiller
    Husägare · T-län · 2 019 inlägg

Keiller

Husägare
    Då är det ju enklast att förklara varför ni satte upp staketet. För att hindra åverkan och barnspring hos grannen. För jag inbillar mig att grannen inte gillar att barn springer runt på deras tomt.

2. B
    Medlem · Västmanland · 2 603 inlägg

BSOD

Medlem
    Du får nog helt enkelt kontra lite svepande med att enligt lagar, förordningar OCH områdets detaljplan, så har du rätt att anlägga detta staket på din tomt.

Grannen har absolut inte rätten på sin sida, Du saknar vetorätt på hans planterade häck. Han saknar rätt att begränsa dig i detta fall.

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 13 005 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Om grannen är en pavo grande loco, stor galen kalkon , kan jag ställa upp gratis som juridiskt ombud och svara honom/henne på Mail/brev, skicka ett PM så sätter jag igång!

• Laddar…
  4. D
    Medlem · Södra Skåne · 1 040 inlägg

Dilato

Medlem
    Ett stängsel typ gunnebo får vara hur högt som helst, det finns ingen gräns.

Det som är reglerat är mur, plank och staket.

Jag hade en 3 meter hög spalje av armeringsnät fastsatt på mitt stängsel mot grannen för klätterrosor att slingra på.

Det finns ingen egentlig övre gräns på hur högt man kan bygga ett gunnebostaket på grund av att det är så pass genomsiktligt.
    https://kontakt.huddinge.se/org/huddingekommun/d/hur-hogt-staket-far-jag-ha-runt-tomten/

5. A
    Medlem · 19 inlägg

Asbestos

Medlem
    Nätet är 89% genomsiktligt

• Laddar…
  6. T
    Allvetare · 1 089 inlägg
    Jag tror du kanske lättast bara frågar grannen om brevet är från hen och om så be personen förtydliga lite vad det är hen upprör sig över. Vänligt förklara att stängslet är helt inom alla gränser och att nästa gång får de hellre knacka på och ta en dialog.

7. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 883 inlägg
    Nja, du måste ha vitt blinkande sken var 25e meter ;-)

• Laddar…
  8. Keiller
    Husägare · T-län · 2 019 inlägg

Keiller

Husägare
    Ja, och om det är LED-lampor så krävs även IR-ljus ;)

9. M
    Renoveringsnovis · 636 inlägg

Mortsken

Renoveringsnovis
    Grannen tror inte att tomtgränsen är vid den lite grövre trästolpen?

• Laddar…
  10. A
    Medlem · 19 inlägg

Asbestos

Medlem
    Nix, han har satt häcken i tomtgränsen.

11. Storsockret
    Husägare · 278 inlägg
    Vi satte upp ett likadant runt vår tomt för att kunna ha hundarna lösa. Inför detta hörde jag av mig till kommunen då jag hört lite löst att stängsel i villaområde inte var helt hundra. Fick svaret att dom inte ser det som lämpligt med stängsel inom bostadsområde, men att dom varken hade någon lag att stödja sig mot eller någon definition av vad ett bostadsområde var. Däremot om någon klagade kunde det bli tal om en kontroll för att se om det var lämpligt :thinking: Det kändes lite hej kom och hjälp mig. Kan det vara nåt åt det hållet grannen fäktar efter? Att ett stängsel inte "lämpar sig"?

12. B
    Medlem · 106 inlägg
    Komiskt..
    Om jag var du så skulle jag ’pronto’ ansöka om bygglov för ett så högt och ogenomskinligt plank som möjligt. Denna granne vill man inte vara nära.

13. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 841 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Har ni haft någon kommunikation med grannen förut ?
    För att ni sätter upp ett staket/nät för att era barn inte skall förstöra grannens nyplanterade häck och inte springa in på dennes tomt känns ju snarare hänsynsfullt !

En dialog är det som behövs.

Funkar det inte med den grannen så är det bara stå på er: Stängslet sitter på er tomt, det är mer än 50% genomsläppligt och inte för högt - vilka lagar pekar grannen på !?

14. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 3 204 inlägg

nikasp

Husägare
    Tror du kan sova lugnt men jag skulle klura på saken tills man haft chans att snacka med honom. Jag förstår varför ni sätter upp det men det kommer att vara rejält ivägen när häcken behöver klippas. Jag ska ta bort ett sånt som spelat ut sin roll. Jäkligt knivigt att klippa grannens häck som brer ut sig på vår smala skaftväg med ett galler inväxt.

15. D
    Medlem · Södra Skåne · 1 040 inlägg

Dilato

Medlem
    Var du fick 25 meter ifrån vet jag inte?

21 § Om ett annat föremål än vindkraftverk, ballonger, drakar och liknande föremål befinner sig 150 meter eller lägre över mark- eller vattenytan och är markerat med medelintensivt ljus, behöver andra föremål med samma eller lägre höjd inte markeras, om de är placerade inom en radie av 450 meter från det markerade föremålet.

22 § På föremål med stor utbredning eller vid en grupp tätt samlade föremål ska toppljusen åtminstone visa de punkter eller kanter på föremålet som ligger högst, så att föremålets form och utbredning visas.
    Om lågintensiva ljus används på föremål med stor utbredning ska de placeras med intervall som inte överstiger 45 meter i föremålets horisontella utbredning.

Om medelintensiva ljus används på föremål med stor utbredning ska de placeras med intervall som inte överstiger 900 meter i föremålets horisontella utbredning.
    https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2020_88.pdf

I Sverige skall man montera hinderljus som lyser med rött fast sken på alla byggnadsverk som är från 45.00 meter och upp till 149.99 meter.
    Från 150 meters höjd och uppåt måste vita blinkande eller roterande hinderljus användas i Sverige.

Konstant lysande hinderljus skall vara röda, medan blinkande/roterande hinderljus skall vara vita.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.