1 774 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
staket, smakråd, tips
Hej.
Håller på med mitt staketprojekt.
Har två träd och grind som ej går att flytta.
Vill inte låta träden vara "staketstolpar" då träd växer, alternativen är då att vinkla av och dra staketet antingen bakom eller framför träden.Utanför staketet är (kommer bli) en gångbana.
Vill få lite åsikter/tips om hur ni hade gjort.
Tycker själv att det är snyggt om grinden och tillhörande stolpar går inåt mot tomten , istället för utåt mot gatan, men det kan bli besvärligt att få till det(inte omöjligt).
Håller på med mitt staketprojekt.
Har två träd och grind som ej går att flytta.
Vill inte låta träden vara "staketstolpar" då träd växer, alternativen är då att vinkla av och dra staketet antingen bakom eller framför träden.Utanför staketet är (kommer bli) en gångbana.
Vill få lite åsikter/tips om hur ni hade gjort.
Tycker själv att det är snyggt om grinden och tillhörande stolpar går inåt mot tomten , istället för utåt mot gatan, men det kan bli besvärligt att få till det(inte omöjligt).
Jag har två synpunkter. Träden markerar ingången av din fastighet, och då ska de också visuellt höra till din fastighet. Det får man om staketet går utanför träden.
Andra synpunkten är hur grinden är placerad i staketet, och där tycker jag det är snyggare om staketet antingen går i linje med staketet eller ligger lite bakom staketet. Allt annat ser konstig ut. Så även här tycker jag att staketet går utanför träden.
Ett tredje alternativ är att sätta stolpe på var sin sida av trädet (på lagom avstånd förstås) och sen skapalite överhäng så att staketet fortsätter förbi stolpen mot trädet. Hål några cm fritt mellan träd och staket, och när trädet växer kan du korta in överhänget. Då blir trädet del av staketet utan att det skadar trädet
Andra synpunkten är hur grinden är placerad i staketet, och där tycker jag det är snyggare om staketet antingen går i linje med staketet eller ligger lite bakom staketet. Allt annat ser konstig ut. Så även här tycker jag att staketet går utanför träden.
Ett tredje alternativ är att sätta stolpe på var sin sida av trädet (på lagom avstånd förstås) och sen skapalite överhäng så att staketet fortsätter förbi stolpen mot trädet. Hål några cm fritt mellan träd och staket, och när trädet växer kan du korta in överhänget. Då blir trädet del av staketet utan att det skadar trädet
Tack Harry för fina tips och synpunkter.Jag håller med dig angående det visuella intrycket med träden som en del av min fastighet.Har även funderat på att lägga allt i liv med träden , men stolpavstånden blir kluriga, blir lite rörigt intryck tror jag, med stolpar om båda sidor stammen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på plank/staket på 95x95 stolpar
Altan & Uteplats -
Tips på virke till staket i gammaldags stil
Trädgård allmänt -
Staket på en rund altan ? Tips
Altan & Uteplats -
Bygga staket själv – tips, inspiration och regler du måste ha koll på
Artikelkommentarer -
Marstrandsstaket med pyramidtopp - bilder och byggtips