Byggahus.se

Staket på brygga - hur fästa stolparna?

1. B
    Medlem · Stockholm · 5 inlägg

Bradley75

Medlem
    Hej!

Jag ska bygga ett staket på en brygga men funderar på hur jag ska fästa stolparna. Jag funderar på att sätta en regel under hela bryggan längst ut och sedan skruva fast stolphållare genom den och trallen.. Men blir det tillräckligt starkt? Eller ska jag försöka göra urtag på stolpen och fästa utanpå på något sätt?

/Stefan

2. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 490 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Vad är det för stolpar du har tänkt dig?

Off topic: Det ser ut att vara ett sjuhelsikes överhäng, är det inte svajigt?

3. B

Bradley75

Medlem
    Jag hade tänkt mig 45x45-stolpar. (Jag har ingen erfarenhet av att bygga staket alls men antar det är vettigt?)

Helt korrekt, det är väldigt svajigt och tänkte samtidigt försöka slå ner pelar i vattnet på varje sida för att få lite mer stabilitet. Typ byggtimmer som får vara under den förstärkande regeln jag sätter.

4. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 490 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Eftersom du har möjlighet att jobba underfrån (med visst besvär om inte vattnet är behagligt) så kan du göra som du har tänkt och skruva underfrån. En 45 mm stolpe blir dock alldeles för klent, det blir jättejingligt. Absolut minst 70 mm men jag skulle ta 95 mm. Då blir det även plats att köra i alla fall två skruv i änden. Det kommer dessutom att passa bättre med resten av bryggan som har ett så gediget utseende.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · stockholm · 2 241 inlägg
    För att minska svajet skulle jag ersätta eller komplettera brädan som täcker ändträt med en grövre 45*145 eller 45*170 och stolpa den ner i botten. Då kan brygg däcket samverka mer och fördela lasten och minska svajet. Du får också något att fästa stolparna i.

En 45*170 över ändträt och en 70*70 bakom under bryggan så får du en stadig kant med mycket att skruva i

• Laddar…
  6. B

Bradley75

Medlem
    Tack! Ska börja räkna lite på mängden och sen börja. Blir spännande att se hur det kommer fungera att jobba underifrån

7. B

Bradley75

Medlem
    Lite återkoppling - blev hur bra som helst!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.