Vad hade ni satt intill tomtgränsen?

• Antal röster
    32
  • Omröstningen stängd .
Har grannar på båda sidor av huset, bara skog bakom och en mindre grusväg framför. Finns idag varken staket, häck, eller någon typ av växtlighet vid tomtgränsen på en av sidorna. Har tänkt fixa till något i många år men av olika orsaker behövt prioritera annat med tiden och pengarna.

Grannen är äldre och gillar att ta ner allt som finns. Han har tagit ner buskar, träd, häckar, fina granbuskar och ja helt enkelt det mesta som ser fint ut och skyddar mot insyn. Allt det är såklart ok då det är hans tomt. Det drabbar dock oss som bor här som helst vill vara i fred utan nyfikna grannar som ser allt från frukosten man äter till när barnen tar ett dopp i poolen på sommaren. Det går i princip inte vara i fred någonstans på tomten eller i huset om man inte fäller ner persiennerna.

Så nu måste vi fixa till något och en tanke jag hade var att sätta upp ett ”gunnebostängsel” på eller precis intill tomtgräns. Detta främst för att markera att min sida är min sida och grannens är grannens. Sen sätta en Thujahäck en halv meter eller meter in på min tomt. På så vis kan det aldrig bli tjafs om vems häck det är och vem som har rätt att göra vad, hur hög eller bred häcken ska va etc.

Helst hade jag bara satt en häck direkt strax intill tomtgräns, men är rädd att grannen klipper ner den på eget bevåg då. Och om inte nuvarande granne gör det så vet man inte vad som händer med framtida granne.

Kan tillägga att marken sluttar en del där stängsel och häck är tänkt. Samt så går det en elkabel typ mitt mellan våra tomter. Begärt ledningsanvisning så jag får utsatt exakt position. Men tror elen ligger cirka 60 cm djupt. Under gräsmattans jordlager är det sand. Fin sand. Vi bor på vatteskyddsområde.

Tips önskas, hur hade ni gjort? Kan man sätta thuja i sluttning? Kan den sitta i sandmark? Förstår att man fyller i med jord men ändå. Det sluttar inte konsekvent utan är ojämt men går hela tiden nedåt, svårt att säga hur mycket. Tillräckligt för att en boll börjar rulla om man lägger den i gräset.

Kommer inte prata med grannen om att göra något gemensamt. Det är helt uteslutet. Staketet är som sagt för att tydliggöra mitt är mitt och ditt är ditt. Vill som sagt undvika konflikt framgent.

Tankar?

Flytta är dessvärre, av olika anledningar jag inte går djupare på här, inte ett alternativ. Hade det varit ett alternativ hade vi bott där grannar varken hörs eller syns på flera kilometers avstånd. Vill bara vara i fred, respekterar andra och vill även gärna bli respekterad själv för att vi har integritet. Handlar inte på något vis om att vi är osociala, tråkiga eller bråkiga. I hemmet vill vi bara känna att vi kan va ensamma och i fred. Säga hej till grannarna och slänga några trevliga ord ett par minuter räcker, vill helst inte dricka saft och bulle faktiskt.

BirgitS
Du bör nog sätta häcken så långt in på tomten att du kan gå längs stängslet och klippa den.

Tujor kräver mycket skötsel så kolla på idegran i stället.

Allt som är grönt vintertid har problem med torr mark eftersom de behöver kunna ta upp vatten så fort solen skiner i februari. Du behöver tillsätta mycket organiskt material: https://www.blomsterlandet.se/tips-rad/tradgard/hackvaxter/plantera-tujahack-sa-har/

• Gilla
Treutqvist
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tujan kommer att växa i sanden men i och med att det är sluttning och sand så kan det blir torrt och näringsfattigt. Det kommer att synas på de sträckorna som att tujorna växer sämre. Ren sandjord kräver också mer gödsling än t ex lerhaltig jord eftersom sanden inte fungerar som en bra jonbytare. Räkna således med att du behöver kvävegödsla på våren under de först åren.

Håller med om att tujor kräver mycket skötsel men bortsett från plank är nog det det enda lösning som hinner upp lite innan barnen är vuxna och redo att lämna boet. Idegran tar en faslig tid, det är lite en häck för nästa generation. Och snygg!

• Gilla
Andreas Al
  • Laddar…
Insynsskydd är normalt inte lika viktigt på vintern då man inte är i trädgården lika mycket. TS har inte nämnt vilken klimatzon det gäller. Jag anser att vanlig bok är det ypperligaste man kan sätta. Billig, mycket snabbväxande och täcker med vissna blad hela vintern bortsett från ett par veckor på senvåren då de nya bladen kommer. En sådan häck blir heller inte förstörd om man missar klippningen en eller ett par säsonger eftersom den är lätt att föryngras.

Thuja tycker tyvärr alltför många om men kan bli ett riktigt otyg vad gäller skötseln efter ca 10 år. (Thuja Smaragd är i då fall mindre arbetskrävande.)

Den viktigaste frågan är egentligen: hur mycket årlig arbetskraft är TS villig att lägga ner på häcken?

• Gilla
tomson
  • Laddar…
Tack för bra input!

Som svar på era frågor.
Bor i Mellansverige, odlingszon 3.
Jag kan absolut tänka mig att lägga tid på att få en bra häck. Beskära två gånger per säsong, vattna, gödsla osv extra under första åren. Är det inte mer jobb än så är det utan tvekan värt det.

Hade nästan tänkt hålla låt säga 60 cm från ytterkant på häck till stängslet helt utan gräs, kanske lägga någon typ av stenplattor för att slippa klippa, slippa ogräs men framförallt för att inte gräsmattan ska ta näring och vatten från häcken.

Är det värt det, dvs gör det mycket att ha plattor eller något på båda sidor av häcken istället för gräsmatta? Bara 50-60 cm på vardera sida eller blir det knepigt? Och ger det någon effekt?

Vill inte riskera att häcken växer dåligt när det är sandmark och lutning. Så kan jag underlätta gör jag det såklart.

Läste att man kunde blanda Rhododendrojord med den jord (sand i mitt fall) man gräver ur. Men med tanke på svaren ovan är det väl dumt att blanda, blir dyrt, men måste ju va bäst att gräva ur och ersätta allt med ny jord?

20/30 cm öppen jord på var sida häcken är mer än tillräckligt. Jag brukar täcka rötterna med löv, gräsklipp eller kompost. Detta bidrar till att behålla fukten, ger näring och hindrar ogräs. Kantskar gräsmattan tidigare för att det skulle se snyggt ut. Numera har jag en jycke som springer längs häckarna och håller undan ogräset mot gräsmattan;).

• Gilla
H4z3
  • Laddar…
Maalox
Beroende på förutsättningar (e.g., hur hög avskärmningen behöver bli) så kanske ett alternativ kan vara spaljé med någon klängväxt, typ murgröna? Dessa kan ju hållas väldigt smala (möjliggör placering närmare granne) samt behöver knappt något underhåll.

Med en gleshet som armeringsnät motsvarar så kan du göra spaljén hög utan att bygglov/medgivande behövs och murgröna går att köpa även i längre format (dock sticker priset i takt med längden).

Bara några tankar.

• Gilla
H4z3
  • Laddar…
Hej,
Lika bra att börja med att jag hatar tujor.
Visst de är vintergröna och en del sköter sina till fina häckar, men de har fullkomligt vidriga rötter.

Lite konkret input till TS, tujor kan växa i branta backar (vi hade två som gjorde det).
Kan du inte söka bygglov för ett plank?
Slipp allt elände med att vattna och vänta på att ditt insynsskydd växer sig stort och bygg det direkt!

• Gilla
H4z3 och 1 till
  • Laddar…
Det finns många bättre häckar än thuja. Man behöver inte särskilt mycket insynsskydd på vintern. Tex bok eller avenbok är mycket snyggare och ger tillräckligt mycket insynskydd på vintern genom att löven sitter kvar. En avenbok ger fullt insynskydd efter ingefär fyra år om man sätter små barrotade plantor. Gräv ner en svettslang när du planterar så blir det busenkelt att vattna de första åren när det behövs. Efter några år har rötterna hittat ner till grundvattnet.

Att hålla en thujahäck snygg är i det långa loppet lika svårt som att hålla en granhäck snygg. Missköts den några år så kan det vara omöjligt att rätta till. Tex en avenbok är enkel att totalrenovera om det behövs.

Staket och en häck av avenbok, bok eller liguster med stammen 70-100 cm innanför staketet blir nog bäst för dig. Det finns fler häckväxter men thuja, gran och idegran är svårare att sköta.

• Gilla
H4z3
  • Laddar…
Jag tycker gunnebostaket med häck innanför låter ypperligt, vill grannen sen beskära grenarna som sticker in på deras tomt (genom staketet) så har de såklart full rätt till det, och vill dem inte så kan de väl låta bli.

• Gilla
H4z3
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Beroende på förutsättningar (e.g., hur hög avskärmningen behöver bli) så kanske ett alternativ kan vara spaljé med någon klängväxt, typ murgröna? Dessa kan ju hållas väldigt smala (möjliggör placering närmare granne) samt behöver knappt något underhåll.

Med en gleshet som armeringsnät motsvarar så kan du göra spaljén hög utan att bygglov/medgivande behövs och murgröna går att köpa även i längre format (dock sticker priset i takt med längden).

Bara några tankar.
Man kan också variera höjden baserat på var siktlinjerna är. Vill man inte vara för uppenbar så tänkt ut något kul geometriskt, annars kan 5 m brett och 5 m högt framför alla grannens fönster ge en hint om varför man har en spaljé.
Växtförslager blir ettåriga blandat med fleråriga för snabbare effekt men även senare. Lite blommande sorter bryter upp allt det gröna.

Har man yta kan man också rita ut siktlinjerna man helst vill skärma av och se om man kan göra något kul längre in på tomten. 4 m hög spaljé I närheten av tomtgränsen kan bli lite trist men 2 m och sen några "torn" inne på tomten med andra klängväxter kan t ex funka.

• Gilla
H4z3 och 2 till
  • Laddar…
Vi har måbärshäck mot en gångväg som går långs med tomtgränsen. Nu är vår häck gammal, men den ger jättebra insynsskydd. Den är tålig, tät och lätt att klippa till den form man vill. Verkar även torktålig då vi kompletterat en sträcka och glömde vattna under långa perioder, men alla plantor tog sig ändå.

• Gilla
H4z3
  • Laddar…
Svart gunnebostängsel. Häck av slånaronia.

• Gilla
H4z3
  • Laddar…
Mycket bra tankar och idéer från flera stycken. Kul!

Allt eftersom tråden besvarades blev jag mer och mer övertygad om att svart Gunnebo som jag först va inne på ändå blir rätt lösning och har därför köpt in det men inte hunnit monterat det.

Häck hinns troligen inte under våren, behöver fokusera på staketet och en bra ”klipp och trimfri” lösning med marksten eller något sånt under stängslet.

Sätter några högre jättethujor eller annan lämplig växt här och där i siktlinjerna så det inte blir så olidligt att va ute på sommaren, så vinner vi fundera på exakt vilken häck vi ska sätta och hur det ska se ut.

Men för att grannen och jag ska få enkelt att klippa på vardera sida av staketet och för att slippa trimma hade jag alltså tänkt lägga någon typ av marksten /platta under stängslet.

ser ju för jäkligt ut när folk har staket eller stängsel sen är det fullt med gammalt torkat gräs som växt upp och trasslat in sig i nedre delen.

Någon som har nån annan idé för att underlätta och slippa trimma och förstöra stängslet? Jag menar att hela tiden gå och trimma gräs vid stängslet sliter ju dessutom på det.

[Sätt staket i tomtgränsen, komplettera med Ligusterhäck, plantera den väl inne på din tomt så får du en tät och välvuxen häck, ofta grön året runt. Ligustern kan klippas till 20 cm bredd o 2 m höjd. Du bestämmer allt om häckens höjd o bredd.QUOTE="H4z3, post: 5199585, member: 54310"]Har grannar på båda sidor av huset, bara skog bakom och en mindre grusväg framför. Finns idag varken staket, häck, eller någon typ av växtlighet vid tomtgränsen på en av sidorna. Har tänkt fixa till något i många år men av olika orsaker behövt prioritera annat med tiden och pengarna.

Grannen är äldre och gillar att ta ner allt som finns. Han har tagit ner buskar, träd, häckar, fina granbuskar och ja helt enkelt det mesta som ser fint ut och skyddar mot insyn. Allt det är såklart ok då det är hans tomt. Det drabbar dock oss som bor här som helst vill vara i fred utan nyfikna grannar som ser allt från frukosten man äter till när barnen tar ett dopp i poolen på sommaren. Det går i princip inte vara i fred någonstans på tomten eller i huset om man inte fäller ner persiennerna.

Så nu måste vi fixa till något och en tanke jag hade var att sätta upp ett ”gunnebostängsel” på eller precis intill tomtgräns. Detta främst för att markera att min sida är min sida och grannens är grannens. Sen sätta en Thujahäck en halv meter eller meter in på min tomt. På så vis kan det aldrig bli tjafs om vems häck det är och vem som har rätt att göra vad, hur hög eller bred häcken ska va etc.

Helst hade jag bara satt en häck direkt strax intill tomtgräns, men är rädd att grannen klipper ner den på eget bevåg då. Och om inte nuvarande granne gör det så vet man inte vad som händer med framtida granne.

Kan tillägga att marken sluttar en del där stängsel och häck är tänkt. Samt så går det en elkabel typ mitt mellan våra tomter. Begärt ledningsanvisning så jag får utsatt exakt position. Men tror elen ligger cirka 60 cm djupt. Under gräsmattans jordlager är det sand. Fin sand. Vi bor på vatteskyddsområde.

Tips önskas, hur hade ni gjort? Kan man sätta thuja i sluttning? Kan den sitta i sandmark? Förstår att man fyller i med jord men ändå. Det sluttar inte konsekvent utan är ojämt men går hela tiden nedåt, svårt att säga hur mycket. Tillräckligt för att en boll börjar rulla om man lägger den i gräset.

Kommer inte prata med grannen om att göra något gemensamt. Det är helt uteslutet. Staketet är som sagt för att tydliggöra mitt är mitt och ditt är ditt. Vill som sagt undvika konflikt framgent.

Tankar?

Flytta är dessvärre, av olika anledningar jag inte går djupare på här, inte ett alternativ. Hade det varit ett alternativ hade vi bott där grannar varken hörs eller syns på flera kilometers avstånd. Vill bara vara i fred, respekterar andra och vill även gärna bli respekterad själv för att vi har integritet. Handlar inte på något vis om att vi är osociala, tråkiga eller bråkiga. I hemmet vill vi bara känna att vi kan va ensamma och i fred. Säga hej till grannarna och slänga några trevliga ord ett par minuter räcker, vill helst inte dricka saft och bulle faktiskt.[/QUOTE]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.