Byggahus.se

Staket med spalje upptill.

1. AstaS
    Medlem · Småland · 1 005 inlägg

AstaS

Medlem
    Vi funderar på att bygga ett staket mot gatan för att ha som insynskydd på vår uteplats. För att få det så högt som möjligt tänkte vi oss någon form av spalje upptill och ett glesare staket nedtill.

Nu undrar jag om det är någon som byggt något åt det hållet som vill dela med sig av bilder?
    Jag söker nämligen inspiration. Och det brukar alltid finnas någon annan som kommit på bra lösningar.

2. K
    Medlem · 604 inlägg

kloka_elin

Medlem
    Kolla in staketet från Söderläge i SVT, i avsnitt 7 eller 8...

/Elin

3. F
    Medlem · Stockholms län · 679 inlägg

fredwel

Medlem
  4. AstaS

AstaS

Medlem
    kloka_elin -Det programmet verkar inte längre ligga kvar på svt dessvärre.
    fredwel - Den broschyren hade jag redan hittat jag också - har plöjt nätet efter idéer, men inte hittat den rätta. Testar lite olika ritningar i Sketchup just nu.

5. K
    Medlem · 604 inlägg

kloka_elin

Medlem
    Det skymtar förbi i avsnitt 8 i slutet, vid ca 25 minuter. Annars kanske det syns i "snabbreprisen" av den gamla trädgården, men jag kan inte se det här på jobbet för vi har inte adobe flash... Men man får ju inte fulsurfa på arbetstid!!

/Elin

6. AstaS

AstaS

Medlem
    Ok - såg det nu.
    Ingen annan? Skulle behöva lite mer inspiration.

7. M
    Medlem · Stockholm · 178 inlägg

maggiem

Medlem
    Vad sägs om att bygga "spalje", 45x45 ribbor (liggande), med 45mm avstånd mellan, sen kan du göra det tättare nerifrån.
    Jag har precis blivi färdig med en sådan, 180 cm hög, men jag kommer nog inte göra där nere.

8. AstaS

AstaS

Medlem
    maggiem - har du någon bild? Har faktiskt suttit och ritat på något åt det hållet - skulle vara kul att se en bild.

9. M
    Medlem · Stockholm · 178 inlägg

maggiem

Medlem
    Här, 2 minuter gamla bilder ;)
    Stolphattar skall på, annars är den färdig.

10. AstaS

AstaS

Medlem
    Det ser ju bra ut! Stärker mig lite i mina tanker. Jag har suttit och ritat på något väldigt liknande. Samma täthet som du upp till en meters höjd och sedan har jag funderat på antinge glesare upp till 180 eller som på bifogade bild något pergolaliknande längst upp.

11. AstaS

AstaS

Medlem
    Vill bara visa hu vi nu tänker göra i slutänden. Arbete pågår utanför just nu.

12. AstaS

AstaS

Medlem
    Så här blev det alltså till slut. Tanken är att hela skall bli falurött, men det tar ett par år till dess eftersom det tryckimpregnerade måste torka först.

13. P
    Medlem · Skåne · 1 inlägg

pontus66

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.