Byggahus.se

Staket i brant slänt? Livslängd/hållbarhet inpregnerade stolpar

1. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Har en sträcka på 50m där jag tänkt sätta ett 100cm högt Gunnerbo liknande staket jag har redan som ett fallskydd. Vill inte sätta staket uppe på den plana ytan.

Tänkte sätta dessa tryckta stolpar 8cm x 200cm nedslagna ca 50-100cm i marken med låt säga 2m mellanrum. Vad tror ni om livslängd och hållbarhet, snö och annat som tynger ner detta?

Det är väldigt brant, precis så jord ligger still (ca 45grader)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hus.jpg

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Långsiktigt tror jag inte att det kommer att se rakt ut, utan bl.a. snölaster kommer att påverka.
    Var noga med att få stolpar som är NTR-A impregnerade. '

Hur har du tänkt driva ner dem 1 meter? Maskin?

Övervägt idén att sätta staketet rakt istället för sluttande?

3. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Slänten är ganska nygjord. Fin jord och bara ca 3år sedan. Det är väldigt mjukt och jag tror jag kan slå ner tillräckligt med en stor klubba. Staketet kommer inte överblickas från någon nerifrån så hur det ser ut där spelar ingen roll. Från min sida där huset står är det väl trevligt om det ser någorlunda rakt ut.
    Men för att se staketet behöver jag gå fram till ca 3-4m ifrån kanten. Lite den upplevelsen jag vill få.

Att sätta det helt rakt innebär att i 45graders lutning så måste staketet kanske 1-2m åtminstone för att ge ett skydd. Tror stolpen måste luta lite för att det ska funka och mitt 1m staket ska fylla någon funktion. Men det är nog viktigt att tänka på tyngden av snö så mera upprätt är nog att föredra. Vill inte heller att om någon trillar över kanten ska de bli spetsade på en stolpe :(

Det är ju ett fallskydd om ett barn trillar över kanten. Marken i slänten är inte perfekt jämn heller så det kommer bli lite glipor men tillräckligt för att fånga upp någon som trillar över kanten.

Hade tänkt mig ca 200cm av denna typ
    http://www.granngarden.se/Octowood/Trästolpe-OctoWood-åttkantig-1800-cm/p/1019660_BASE

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Utifrån min erfarenhet av häststaket:

Det kan fungera bra. 20 års garanti, så det bör stå 25-30 år innan stolparna börjar ge sig. Våra har stått i 15 år nu, och ingen har ännu ruttnat av.
    Driv ner stolparna minst 60 cm, helst mer.
    Lucker jord är trevligt när man ska knacka ner stolparna, men odugligt till att hålla styr på dem. Marken ska ju stödja så att stolparna står rakt. => 30 cm lös jord är odugligt och behöver styvas upp med sten, grus el betong. Viktigast i toppen (vid markytan) och i botten. Fast botten kommer man inte åt om man inte gräver stora hål...
    Vi har styv lerjord, och de flesta hörn- och grindstolpar lutar nu mer el mindre. Lerjorden är styv, men inte på vår och höst (vinter) när den är blöt. Då är den som ett svampigt gungfly. Mitt på sommaren är den som betong. Då går det inte att gräva i den.

Jag skulle nog ha satt stolparna rakt upp. Fallskydd på tak är ju inte så höga. 1 m högt staket och 45 graders lutning bör fungera utmärkt.

Stolpar sätts med spett och stooor gummiklubba för ändamålet. Finns också på Granngården.

5. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Tack!
    Det kan faktiskt vara ett problem hos mig att det är för löst. Får se till att slå i djupt. Men jag hoppas att mitt 1m höga Gunnebo staket ska hjälpa till att hålla ihop allt bra också.

6. C
    Medlem Nivå 8
    En möjlighet att få det att stå hjälpligt rakt är ju stöd nerifrån som inte lutar utan står lodrätt. /\

7. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Bra tips det ska jag tänka på.
    Så kanske det får bli på en del ställen där jorden är extra lös.