Staket! Blir reglarna för klena?

9k läst  34 svar

Nästa tråd i Altan & uteplats
  1. P
    Medlem Nivå 2
    Plintarna är gjutna och på plats i marken. Plintavstånd 1,6 - 1,8. Har tänkt mig ett vanligt staket med 70X70 stolpar, 2 liggande reglar/ribbor mellan och lodräta spjälor av 22X95 trall.

Frågan gäller dimensionen på regeln. Jag har tänkt att "jacka" ur för regeln i stolparna för att slippa vinkeljärnen. Blir en 28X95 alt. 28X120-bräda lagom som regel? Hade först tänkt ta 45X45 men är rädd att stolparna blir försvagade om jag jackar ur så mycket.

Kanske en 28X120 som nedre regel och en 28X95 som övre regel?

Har sökt efter liknande frågeställningar men har gett upp!

Kom igen nu, jag skall till brädgården imorgon :)

2. ByggareNick
    Medlem Nivå 6
    Jag tror att det blir alldeles för klent med 28 virket, även 45*45. Hade jag vart du hade jag gjort de horisontella reglarna i 45*70, 70 upp alltså. Jag skulle sätta reglarna mellan stolparna och skråspika.

3. estwing
    Medlem Nivå 12
    ett räcke spikar man ALDRIG...:@
    skall skruvas...d^_^b

mvh estwing

4. P
    Medlem Nivå 2
    Men blir det inte klenare och ostabilare om man skall fästa reglarna med vinkeljärn i stolparna.

Det finns ju dimensionen 34X120*95 också?

Skråspika menar ni med att snedspika antar jag? Det lägger jag nog ner med en gång :)

*eastwing* Det är reglarna det gäller, inte räcke. Något räcke skall jag inte ha, bara stolpar, reglar och "spjälor"!

5. M
    Medlem Nivå 4
    Glöm vinkeljärn, det blir extremt fult. Som estwing säger skruvar du snett in i stolpen.Du behöver inte fälla in något.

45x70 blir rejält och bra!

6. tallmilan
    Medlem Nivå 9
    Se till att du får de horisontella reglarna klyvda så att vatten rinner av och inte blir stående "på toppen", svag lutning räcker

7. cust3000
    Medlem Nivå 11
    mmm.. det missade jag när jag gorde mitt staket :S

8. P
    Medlem Nivå 2
    Att fästa 45X70 mellan stolpar genom snedskruvning låter ju verkligen ostabilt. Jag tror jag kör på 34X95/120. Jag får väl stå där med skägget i brevinkastet o skämmas sen :)

Intresssant det där med klyvda/snedsågade ovansidor på liggande reglar, är det verkligen så viktigt? Om man går in för att olja in staketet varje vår (o ev. höst) kan det väl inte vara ngn fara? eller? Med inoljning så menar jag verkligen inoljning, inget "duttande".

Tack för alla tips!

9. C
    Anonym
    Vi "brukar" (vi har byggt typ tre altaner, pappa och jag) använda 95x95-stolpar, sen ha 45x95 som regel överst, och 45x45 under, sen en 45x45 under 45x95:an. Därefter brukar vi ha lockpanel, samma som på huset, dikt upp mot den övre regeln och som slutar en bit över golvet. Panelbrädor är 22mm, 22+22 = 44. 44+45 = 89, passar helt suveränt mot rundningen på 45x95:an. Som sagt, reglarna skråskruvas, gärna underifrån så slipper du synliga skruvskallar.

10. P
    Medlem Nivå 2
    Kanske bäst att poängtera att det är ett staket (mellan mig o grannen) det gäller inte ett altanräcke!

Kanske fel forumplats?

11. M
    Medlem Nivå 4
    Tror du att 34x95 skulle vara stabilare än 45x70?

• Laddar…
  12. P
    Medlem Nivå 2
    Ja det tror jag. Om jag fäller (jackar ur) in dom i stolparna! Gjorde nog misstaget att köra med 70X70 istället för 95X95. Fäller jag in en 45a i 70-stolpen tror jag att själva stolpen kan bli för svag..

13. ByggareNick
    Medlem Nivå 6
    Förlåt estwing. Vilken tur att jag skruvade mitt då.:D

14. estwing
    Medlem Nivå 12
    good!!!d^_^b

15. L
    Medlem Nivå 3
    Bumpar tråden avseende skråskruvning av reglar i stolpe.

Stolpe 95x95 och ska fästa två horisontella reglar 45x70 (en upptill och en nertill). På reglarna ska sedan vertikala ribbor skruvas.

Tänkte fästa reglarna i stolparna genom att skråskruva uppifrån med en 5x80 skruv och skråskruva underifrån eller från sidan med en 5x50 skruv som jag har liggandes.

Räcker det mån tro eller krävs det kraftigare skruv eller vinklar? Vad tål egentligen en 5 mm skruv som skråskruvats? Klenare eller tåligare än vad man skulle kunna tro som lekman?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: