Byggahus.se

Staket, 50% insyn; vad gäller?

1. P
    Medlem · 1 inlägg

patbar

Medlem
    Tjena. Vi håller på att bygga ett staket längs vår trädgårdsgräns som blir såpass högt det det måste ha "minst 50% genomsikt".

Det enkla sättet är ju att se till att man kan få in en bräda mellan två fastskruvade brädor, så vet man att det är 50% luft och 50% virke. Räcker detta som utgångspunkt eller måste man också ta med i beräkningarna de horisontella reglarna som faktiskt gör att genomsynligheten blir något mindre än 50%?

Anledningen att jag vill veta är att vi bygger lite högre än vad som önskas av vår samfällighet. Dock hävdar de att de utgår från min kommuns riktlinjer för staket och här finns ingen övre gräns för staket med 50% insyn. Vill ha torrt på fötterna så att ingen anmäler det som ett plank bara för att vi inte tagit med reglarna i beräkningarna.

2. Dheri
    Husägare · Värmland · 854 inlägg

Dheri

Husägare
    Eftersom det handlar om 50% genomsikt måste allt virke räknas in, man ser ju inte genom reglarna. Skulle det inte räknas in kan man ju sätta reglarna väldigt tätt och på så vis få ett nästan helt tätt plank.
    Sen gissar jag att man löper ganska liten risk för problem om man utgår från mellanrum på "en planka". Men ta lite marginal och lägg till ett tumstocksblad så lär du vara på den säkra sidan med god marginal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.