Byggahus.se

Staga upp Älvsbyhusvinden?

16k läst  94 svar

1. F
    Medlem Nivå 3

Re: Staga upp Älvsbyhusvinden?

Nu har jag luftspalter i halva övervåningen, :-X Då dyker det givetvis upp nya problem :p
    Min fundering ligger i hur man ska lösa isoleringen vid de två takstolarna anslutna till takkupan.En inspektionslucka kan ju vara bra iaf på ena sidan. Isolera på ut eller insidan av takstolen. Börjar känna av att man gör det här med hängslen och livrem som Rit-Karin beskrev det.

ÄLVSBYHUS - Gör någonting åt de här problemem eller är det så att ni VILL att era försäljare ska tjäna en massa extrapengar på att tillhandahålla snickare för övervåningarna. De lägger ju på det dubbla (men det har väl inte ni med att göra >:( ) Ni har varken ritningar eller annat hur ni har tänkt att det ska vara. Det är först nu jag förstår vad byggnadsnämden menade när de frågade kvalitetsansvarig (utsedd av er) varför det inte var mer specificierat för övervåningen än den löjliga ritningen som levereras med kundpärmen. Om det fanns ordenterliga ritningar till övervåningen kan alla göra det själv. Men det vill ni väl inte. Ni sa för övrigt att den skulle räcka. SKRATTRETANDE. Sluta lura era kunder ni vinner ingenting på det. Ryktet är väl mer värt en några försäljares extrapengar.

2. P
    Medlem Nivå 4

Vet inte om jag förstår dig korrekt men visst akn det vara bra med en lucka upp över tak kupan, dock så på de färdiga exemepl jag har sett via internet syns ej någon sådan.

Har du valt att ta in extern hjälp, och vad har det isåfall betingat?

Själv har jag inte fått hem något material ännu, siktar på att beställa denna vecka med förhoppad hemleverans under nästa (?)..

3. F
    Medlem Nivå 3

Hej Hobbysnickarn! Nä jag menade vid takfoten till takkupan :p Man får väl hitta på någon egen konstruktion där :-X.

Förövrigt var det bra info du fick av älvsbyhus angående taket vid takkupan. Ska anamma det när jag börjar spika där. Tycker ändå att de kunde vara mer precisa och skicka med ritningar även till det. Det suger verkligen.

Börjar väl bli lite trött, har skruvat i ungefär 3 kg montageskruv till masonitskivorna. Som inte är de rakaste grejorna att jobba med. Buktar och har sig.Så det är med livrem och hängslen mellan pekfingret och tummen man gör det här. :surprised:

Nä jag har inte anlitat någon snickare. Har en granne som jag drar ur lite info från (han är snickare) men han är en upptagen man så man får hjälpa sig själv och fråga er :)

4. F
    Medlem Nivå 3

Funderar på om man ska bygga in sidorna helt och sätta en lucka framtill på takkupan, vad tror ni om det.

5. P
    Medlem Nivå 4

Jag kommer att sätta igen sidorna, och "skippa" att ha access till utrymmet framför takkupan, tror jag. Det känns som att under fönstrena så skall man ju ha ett stort element som kommer att vara i vägen för en eventuell lucka..

Angående din masonitskurv, är det något speciallt fabrikat som du kör med och vilket mått har du? Samma fråga gäller skruven för att fästa 45*45 luftspallt reglarna?

Vem sade att du skulle ha fyra 45*45 reglar per takstol, det verkar ju sjukt tätt :-/ ??

6. F
    Medlem Nivå 3

Hej hobbysnickarn!

Till masoniten kör jag med vanlig 25 mm montageskruv från byggmax. Till reglarna Novafix 5 x 80/48 också från byggmax. Lär gå åt 4-5 kartonger.

Vår gemensame vän på älvsbyhus sa att det absoult ska vara 4x45 takreglar med c/c 400 mm (står även på ritningen såg jag)

7. P
    Medlem Nivå 4

Tjena Freeman,

tack för denna info. Hur mycket 45*70 plockar du hem, det lär ju gå åt en del extra med badrum och så, jag funderar på att köra på 160m (mot rekommenderade 80m) iom att man skall göra tre sovrum, bad, bastu plus klädkammare/garderober..

8. F
    Medlem Nivå 3

Halloj Hobbysnickarn!

Hoppade över allt inredningsmaterial när jag beställde hem grejorna. Kan säga att det blir benatrångt annars. Svårt att jobba med andra ord. Ska bli skönt när isoleringen är uppe, den tar en himla massa utrymme. Sen har man ju allt virke som blev över från byggtiden där uppe också, typ 20 st 5 meters 45x200 plank m.m.

När du tar hem spånskivorna så lägg dem på längden i två högar, annars riserar du att få ett buktande tak på nedre våningen :-X

9. P
    Medlem Nivå 4

Tjena Freeman!

Jag har tänkt dela upp beställningen i två omgångar, och att ta hem typ enligt följande uppdelning:

1) 45*45 (300m), 45*95 (250m), 45*120 (50m), masonit, ventilationsgrejs (fresh 80, ventialtionshuv), vindskyddspapp

2) 45*70 (160m), 34*95 (100m), 22*120 (500m), gipsskivor (35st) , spånskivor (35st), isolering (lots of it ;))

så det mest skrymmande kommer liksom på beställning nr två (förväntat leveransdatum februari), den fösta svängen ev redan nästa vecka, så har man julen och mellandagarna intecknade :cool:

Tror du det blir för tight eller kan det funka?

10. S
    Medlem Nivå 1

Hej, ni verkar ju vara en god bit på väg.
    Jag ska bygga Lodur men har väl samma problem på övervåningen. Hur har ni gjort med golvbrunnar för dusch och bastu? Bryter ni upp golvspånet och drar om det till där ni vill ha det eller var ni förutseende och fick med det från början?
    Ni kanske t.om kan bjuda på en skiss/ritning hur ni tänkt övervåningen.
    /Stomp

11. P
    Medlem Nivå 4

Golvbrunn för dusch, handfat och Wc fanns på plats när vi tillträdde huset (nybyggt men vi har inte byggt det själva), vad gäller avloppsbiten för bastun så behöver du en sk spygatt som du ansluter till golvbrunnen i duschen, och detta görs genom att spånskivan bryts upp (jag drar mig lite för det där men rörmokaren var benhård på den frågan) sen läggs det en ny dit. Min bastu kommer att bli i den tänkta klädkammaren, dvs intill badrummet. Men först måste ju isolering och allt annat meck dit :)

12. S
    Medlem Nivå 1

Ok, jag har nog också tänkt mig bastun i klk. Jag skulle vilja ha duschen utanför bastun, kan man påverka var de placerar avloppen från början? Var hamnar golvbrunnen om man väljer till en sådan?
    /Stomp

13. P
    Medlem Nivå 4

Jag tror att wc och handfats placeringen är förutbestämd så då blir det inte så mycket plats kvar för

tyvärr vet jag inte hur jag skall få in en bild men om du skickar mig din adress så kan jag maila en enkel skiss på hur jag har tänkt det

14. S
    Medlem Nivå 1

Du har min mailadress bland dina meddelanden.
    /Stomp

15. B
    Medlem Nivå 1

Hej Freeman!

Jag var inne på din hemsida men jag kan inte hitta någon ritning. Vad menar du med "Eftersom jag vill isolera ända ner till takfoten i stället för till stödbenen är jag tvungen att byggga en ram mellan takstolarna."? Jag har nämligen också tänkt att isolera ner till takfoten så jag är nyfiken.