Byggahus.se
B
Jag håller på och stärker väggar i ett hus med klena stående 45 reglar i innerväggar. De väggar jag gjort själv har jag ljudisolerat med stenull och sedan satt fibergipsskivor horisontellt (reglar cc 60 och fibergips finns i bredd om max 90 cm att köpa så det blir smidigt att lägga 90+90+60 = 240 cm). Tunga och något bökiga att jobba med men dessa väggar blir bra mycket stabilare än väggar med vanligt gips. Man kör Fermacells limfog på långsidan så skivorna rör sig inte ett dugg mot varandra. Möjligen bidrar horisontell läggning till styrka då de låser väggen. På dessa är tanken att sätta vanliga stående gipsskivor 120 cm.

På ett par andra väggar har ett företag ljudisolerat med glasull (låter för övrigt mer ihåligt än stenull) och sedan ett lager gips. Väggarna flexar rejält vid belastning och jag önskar därför stärka dessa väggar.

Min fråga är, blir vägg med 45 reglar stabil av dubbelgips? Mitt andra alternativ är att lägga fibergipsskivor horisontellt utanpå gipset men då är frågan hur bra det blir med spackling och målning på horisontellt satta skivor, limfogen bör göra att de inte spricker men klart att det hade varit bättre med regel bakom..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.