542 läst · 6 svar
542 läst
6 svar
Stärka upp golvet på vinden
Jag har cc 1100-1300 på vinden och sedan har tidigare ägare lagt 22mm spån som golv. Numera använder vi vinden till förvaring och det börjar bli en hel del lådor och hyllor och jag noterar(speciellt där det är 1300 att det sviktar. Känns inte så bra, i synnerhet eftersom vårt sovrum är rakt nedanför.
Vad är det enklaste sättet att säkra upp golvet? Spontant har jag tänkt att man behöver rensa ut och plocka upp spångolvet och sedan sätta en ny regel mitt mellan de befintliga. Det är ju givetvis ett relativt stort och tungt jobb så vill vara säker på att jag tänker rätt och att det inte exempelvis räcker med att lägga på kraftigare spån på befintliga för att säkra upp hållfastheten samt placera saker lite smartare vilket kanske då är närmare bjälkarna.
Det aktuella huset är ca 100 år gammalt och tanken har slagit mig att någon av de befintliga bjälkarna kan vara i behov av avlastning och då hjälper det ju inte att lägga ännu mer spån. Bör kanske även nämna att de ligger isolering mellan bjälkarna och under spånen så kanske är det så att det är ett orimligt jobb att få dit nya bjälkar i samma dimension som de befintliga utan istället att man skaffar något tunnare som man då även bygger på de befintliga bjälkarna?
Har aldrig gjort något liknande jobb tidigare och vill egentligen mest vara säker på att inte lasten på vinden rasar rakt igenom och krossar oss när vi ligger och sover i sängen nedanför
Vad är det enklaste sättet att säkra upp golvet? Spontant har jag tänkt att man behöver rensa ut och plocka upp spångolvet och sedan sätta en ny regel mitt mellan de befintliga. Det är ju givetvis ett relativt stort och tungt jobb så vill vara säker på att jag tänker rätt och att det inte exempelvis räcker med att lägga på kraftigare spån på befintliga för att säkra upp hållfastheten samt placera saker lite smartare vilket kanske då är närmare bjälkarna.
Det aktuella huset är ca 100 år gammalt och tanken har slagit mig att någon av de befintliga bjälkarna kan vara i behov av avlastning och då hjälper det ju inte att lägga ännu mer spån. Bör kanske även nämna att de ligger isolering mellan bjälkarna och under spånen så kanske är det så att det är ett orimligt jobb att få dit nya bjälkar i samma dimension som de befintliga utan istället att man skaffar något tunnare som man då även bygger på de befintliga bjälkarna?
Har aldrig gjort något liknande jobb tidigare och vill egentligen mest vara säker på att inte lasten på vinden rasar rakt igenom och krossar oss när vi ligger och sover i sängen nedanför
Bra tanke. Jag håller med men min bättre hälft sparar gärna på grejer och slänger ogärna saker vilket ju kanske finns en poäng i också så då blir det lätt en hel del grejer. Sedan tycker jag och frun att det är rätt så spännande och lärorikt att arbeta med vårt hus så det vore inte fel att lära sig hur man förbättrar ett bjälklag

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 529 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 529 inlägg
Sälj spånskivorna till någon som har ett 50 år nyare hus, lägg sen massivt trägolv 34 mm. Inga nya reglar behövs då. Alternativt om du kan offra några cm på höjden lägg 70-reglar tvärs över med cc ca 60 cm och sen 20 mm råspont åt andra hållet.
Njaee...Magnus E K skrev:
34 mm plank är i sig själv givetvis styvare såsom vindsgolv, men medför ytterligare tyngd på de klena bjälkarna som sviktar. Att höja med extrabjälkar uppåt kan fungera, men 70 mm tillför nästan ingen böjstyvhet alls i dom spann det handlar om.

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 529 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 529 inlägg
Jag uppfattade det som att det var spånskivorna som sviktade pga för stort avstånd mellan bjälkar (och för att spånskivor har dålig böjstyvhet). Om det är själva bjälkarna som sviktar blir det förstås mer komplicerat.M MagHam skrev:
70-reglarna i mitt exempel skulle alltså läggas med 90 graders vinkel mot bjälkarna (samma riktning som det gamla golvet) så att man sen kan få önskat lägre cc till golvet utan att behöva ner i det gamla och böka.
Efter att ha rensat bort grejer men inte plockat upp spånskivorna på en del av golvet så känns det som att det är skivorna som sviktar, inte bjälkarna som är dåliga. Men man kan ju inte veta säkert innan man plockat bort skivorna och inspekterat bjälkarna. Jag tycker själv att 90-graders lösningen med 70-reglar låter klart enklare än att få upp fulllängds-bjälkar som på något vis skall positioneras längst ut i kanterna(vid snedtaket). Hur fäster man 70-reglarna i de befintliga bjälkarna så man inte riskerar att skada dem? Och finns det någon standard om hur många man behöver mellan varje bjälke för att det skall bli bra?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Golvet buktar upp framför kyl och frys
Golv -
Behöver jag stärka upp dessa takbalkar?
Tak & Vind -
Går att spela upp Spotify på förstärkaren fast jag inte är på nätverket
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Vad är det för fläckar som dyker upp på det flytspacklade golvet i käl
Golv -
T2 golvvärme värmer inte upp golvet längre