Stärk kulör -> målare fakturerar 22 extra timmar

6k läst  29 svar

1. R
    Medlem · Nivå 6
    Så målare jobbar gratis 66% av tiden när dom målar.
    Självklart är tid pengar, och i måleri är tid absolut majoriteten av kostnaden.

2. harry73
    Allvetare · Nivå 16
    Själva målningen tar 3 ggr längre tid sa Anna_h. Sen finns ev. underarbete, materialkostnader, resekostnader, mm
    Dumma dig inte.

3. R
    Medlem · Nivå 6
    Exakt samma kostnader tillkommer ju vid tapetsering.
    Enda skillnaden kan va att tapeten kan göra det dyrare med materialet

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 14
    Det är ett nybygge. Underarbetet är ju i princip klart när målaren kommer, alternativt detsamma för båda: lite spackling/slipning. Det enda som skiljer mellan de två valen är ju just utförandet, dvs antingen måla tre gånger eller slänga upp klister och tapet en gång.

Som du själv säger är tid det som kostar pengar, och jag finner det orimligt att EasyUptapeten är så vansinnigt mycket dyrare per kvadratmeter att det väger upp den extra tid det tar att måla tre lager istället för två.

5. R
    Medlem · Nivå 6
    Ren gips betyder lite spackling och slipning?
    Bara hälften av jobbet.

I princip den mesta tapeten är easyup nuförtiden, och inte nå dyrare. Självklart så finns det från 50kr till oändligt.
    Så allt kokar ner till att målarna har kommit överens om att ha absurda marginaler på tapetsering?

Sen har vi det med är det tapet med mönsterpass, måste väggen grundas pågrund av tunn ljus eller väldigt mörk.

Redigerat 13 sep 16:56
  6. harry73
    Allvetare · Nivå 16
    Det var ju min poäng!
    På något sätt har du bestämt dig att alla är emot dig och att du därför måste vara mot alla.
    Enligt ts entreprenör var målningen i ts fall dyrare än tapetseringen och enligt anna_h är det inte så konstigt på grund av att det kostar mer tid.
    Vad är problemet?

Anna_H gillar
  7. R
    Medlem · Nivå 6
    Va? Att hon påstår att måla tar 3ggr så mycket tid.
    Vilket gör att målare borde ta betalt tre gånger så mycket för att måla vilket du själv förstår inte är fallet.

Men som svar till ts bör målaren veta och informera att just dina färger täcker dåligt och kan behövas 3stryk.
    Tycker inte du ska stå för detta.

Redigerat 13 sep 18:01
  8. ghoti
    Medlem Nivå 6
    För att få ett korrekt svar måste du berätta vem du skrivit avtal med (dennes roll, inte firmanamn) och vad som står i avtalet kopplat till målning och tapetsering.

9. H
    Medlem Nivå 1
    Men för et par dager tillbaks så fick jag en faktura där jag får reda på att målaren tyckte det va nödvändigt att måla en gång extra då vi hade vald stärka kulörer.

där har du svaret på din fråga
    skicka tillbaka fakturan till målaren och be honom skicka fakturan till huvudentreprenören med texten, dessa frågor sköts av huvudentreprenören

du skall alltså inte betala någon.

10. V
    Medlem Nivå 1
    Kan meddela att jag har arbetat som inköpare och köpt målnnng på ett stort svenskt byggföretag och kan konstatera att i ny prod är skillnaden försumbar på tapet och målning (har fått utlåtande och priser från 10-15 målare.

Anna_H gillar
  11. F
    Medlem Nivå 6
    De nyproduktioner jag jobbar med, där ingår målning vitt, eller tapet ( byggsjuan papperstapeter) i priset. utöver det har man tillägg. Andra/dyrare tapeter tar längre tid och hänga, andra kulörer än vitt tar längre tid att måla, då man inte kan använda färgsprutan i samma utsträckning.
    22 timmar låter ändå lite mycket...
    Men jag har ju inte sett objektet heller...

robba5 gillar
  12. F
    Medlem Nivå 9
    Vad är stärka kulörer?

13. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 15
    Det är nog starka kulörer som avses. Typ knallrött i stället för vitt, vilket ansågs behöva en extra strykning för att täcka bra.

14. S
    Medlem Nivå 8
    Autokorrekt? Kanske skulle stå "starka".

Jag får lite vibbar av danska/norska också.

15. F
    Medlem Nivå 9
    Ah ok. Tänkte om det var något nytt modernt som jag hade missat.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: