Byggahus.se

Stänkskydd i trä eller trälaminat?

1. F
    Medlem Nivå 1
    Funderar på att fixa stänkskydd i trä eller trälaminat (tvärlaminat). Anledningen är att planen för det nya köket är vita luckor i högblank samt svart granitskiva som köksbänk.
    För att det inte ska bli för sterilt "Patrick Bateman"-kök med vitt, svart och stål vill jag ha in värmen från trä... och då återstår ju bara att ha stänkskyddet i trä.

Planen är valnöt, eller kanske ek. Jag har sett tunna limträskivor i valnöt någonstans. Typ 8mm tjock och med ganska smala trästavar på 1 cm (det ska ju inte se ut som jag har valnötsgolv på väggen!). Tror det skulle kunna bli skitsnyggt.

Vet någon var jag hittar såna skivor eller liknande laminat? Idéer och bilder uppskattas!
    Kom gärna med kommentarer.

Tack och hej.

2. M
    Medlem Nivå 1
    Varför inte ett snyggt golv, egentligen? Jag tror inte alls det skulle se så tokigt ut. Oavsett hur man gör är väl frågan hur man bäst skyddar trät från fuktskador. Vaxolja kanske? Eller rent av en glasskiva. Undra hur det skulle se ut om man "tapetserade" med fanér och satte en glasskiva på?

3. F
    Medlem Nivå 1
    Ja jag har tänkt på att sätta upp valnötsfanér och sätta glas utanpå. Vet inte om man behöver glas över hela, men åtminstone vid spisen och diskhon. Kanske är snyggast över hela dock.

Var hittar man tunn faner i såna stora bitar (40 x 258 cm typ) ??

4. pokergirl
    Medlem Nivå 4
    Annars finns det tapeter som ser ut som trä!

5. F
    Medlem Nivå 1
    Bra synpunkt. Ska kika på hur pass verklighetstrogna de är. Av naturliga själ har man ju inte direkt tittat på tapeter med trä-look tidigare. ;)

Ingen som har tips på var man hittar valnötsfanér eller bra laminat? Det verkar som om de flesta trä- och brädgårdar bara har laminat i teak, ek, mahogny etc.

6. pokergirl
    Medlem Nivå 4
    Jag har även sett tegel som ser ut som valnöt, stora plattor, riktigt snygga, stilrena.

7. K
    Medlem Nivå 7
    Med tanke på att många har arbetsbänkar i köket av trä och tycker att det går bra borde inte vattenmängden som hamnar på väggen vålla så stora fuktproblem... Men lite olja är nog inte fel.

/Elin

8. K
    Medlem Nivå 7
  9. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Jag håller också på trä. Laminat i valnötsimitation kommer alltid att se ut som laminat, plastigt, hårt och lite glansigt. Håller med kloka_elin om att det knappast blir några större mängder vatten på stänkskyddet. Olja in det så får det en tålig yta.
    www.fanerkompaniet.se har massor med faner i olika tjocklekar. Där kan man också få faner limmat på en skiva i valfritt mått (ditt stänkskyddsmått) så är det bara att limma upp det på väggen.

10. F
    Medlem Nivå 2
    Vi har också vitt kök med svart granit. Köpte stänkskydd av valnötslaminat från SkapSelv. Stora skivor, ca 70 x 290, och satte hela vägen upp till taket. Det blev extremt snyggt tycker jag. Skicka ett PM så kan jag visa bilder. Tror skivorna kostade ca 700 kr styck.

11. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Är det kanske detta du är ute efter?

http://www.almedalsgolv.com/fotogalleri/foto7.html

12. F
    Medlem Nivå 1
    Intressant!
    Du har ett PM =)

13. F
    Medlem Nivå 1