Vi hyrde in en firma som borrade stolpfästen för ca 120 m staket; gick på en dag. Vill minnas att det kostad runt 20 tkr inkl material för ca 10 år sedan. Ett alternativ om man inte vill borra själv.

R r.lorentz skrev:
Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?

Mvh Richard
https://www.juneborgs-stangsel.nu/

• Gilla
A.dahlberg
  • Laddar…
Många verkar tycka det är relevant att referera till vad det kostade för 10, 15 20 år sen för ett staket. De senaste årens inflation har satt sina spår...

Men ok, jag gör också en referens... Sommaren 2023 byggde jag mitt eget staket på en sida av min tomt; det är totalt 15 meter staket 110 cm högt med stående spjälor, inga grindar. Totalkostnad; ganska prick 20 000 kr för allt material (betong, stolpar, reglar, stolpjärn spjälor, stolphattar, skruv, olja och färg). Ca 1 300 kr per meter alltså. Så ett pris på 800 kr per meter inklusive material och arbete idag, låter inte som ett högt pris om man jämför, även om 200-250K är mycket pengar.

EDIT: räknade och såg att det pris du fått var ca 1200-1300 kr per meter och inte 800 som jag trodde.

Redigerat:
  • Gilla
Grävarn1 och 3 till
  • Laddar…
R r.lorentz skrev:
Hej! Tackar. Ja jag har kollat på det men att handgräva 70 hål känns inte jättelockande, hade det varit lite mer temporärt hade jag inte tvekat då jag kunnat köra med impregnerade stolpar som man kunnat slå ner med maskin men gjuta själv tar emot. Jag håller på och tar offerter nu från lite firmor utifrån för att se hur priserna ligger i grannländerna som Polen och Estland. Saken är den att jag själv har jobbat med stål och jag får inte riktigt ihop priserna. Jag har fått offert på material oxå och då ligger det på runt strax under 100.000. Jag har inget emot att betala men det här känns som väldigt höga priser, men jag kanske har fel.
Det finns firmor som kommer med en bil, borrar hållen och sätter i skruv-stolpar, sedan är det som att bygga lego :)

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
R r.lorentz skrev:
Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?

Mvh Richard
Varför stängsel? Plantera något istället.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Coronettan Coronettan skrev:
Varför stängsel? Plantera något istället.
Vet inte men har man djur så NO annars hell yeah, typ insynskydd,

R r.lorentz skrev:

Mvh Richard
W Wajkingse skrev:
Det är fullt rimligt pris, till och med ett bra pris för den sträckan. Hade nog inte ens tagit det jobbet för 220.000kr

//Egen inom bygg och anläggning
Obegripligt dyrt som allt annat när man ska anlita s.k ”proffs” för rätt enkla jobb nu för tiden. Själv är bäste dräng om man har tid, ork och hälsa för att göra jobbet själv alternativt ta hjälp av släkt och goda vänner. Kunskapen är bara någon knapptryckning bort (den här sidan är ett exempel) och materialet går att köpa billigt om man gör lite research.

• Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
R r.lorentz skrev:
Javisst, jag tänker mig ett sånt här, helt vanligt stängsel som man ser överallt. Att det ska kosta typ 800 kr metern övergår mitt förstånd iaf.
gunnebostängsel har altid vart dyrt

hsd hsd skrev:
Jag har satt upp typ Gunnebo stängsel, från Jula även stolpar och jordankare från Jula, ca 100 m samt bytt ut gammalt stängsel ca 100m och en del har jag haft hjälp av bekanta samt en granne ,en del har jag satt upp ensam
Det tar tid, det är väl därför priserna blir höga, men det har inte varit blod svett och tårar, har man lite tur med markförhållanden så är det enkelt
Idag tar Jula 849 för 25m 1m som satt fphögt " Gunnebo stängsel " och 40 per stolpe samt 80 för jordankare och 129 för 100m tråd
Priset har gått upp en del sen jag köpte men gör man jobbet själv bli det int så dyrt
Har en del grannar som satt fårstängsel med trästolpar , blir lite billigare
Jämför inte stängsel från Jula med stängsel från en firma som jobbar med det.

• Gilla
Currywurst och 2 till
  • Laddar…
Gillar personligen inte stängsel men var tvungen att sätta upp pga hunden. Köpte svart 90cm 10x10 maska. Tomten är en skogstomt med mycket berg. Körde grovt armeringsjärn som vi borrade och sedan limmade med Biltemas ankarlim. Staketet syns inte pga att det är svart så mycket nöjd. Nätet kostade 40kr/m, resten hyfsat billigt. Gick åt några borr men 3 av oss gjorde 100m lätt på en dag.

• Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Satte upp 80 m staket för 9 år sedan

12k i matrial
6k i montering utan kvitto.

Det var uppe på två dagar av 1 person..

Jag har inte monterat hela min sträcka än så länge, men köpt ca 120 meter 3D-panel från Polen. Nu inhandlades detta innan pandemin så kostnaderna lär ha ökat sedan dess.

Har monterat själv och kostat ca 30000:- i materialkostnader inklusive frakt från Polen.

Svart 3D-panelstaket längs en villatomt, omgiven av grönska. Verktyg ligger på muren intill staketet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
gaia och 11 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur pass mkt sten får det vara innan en jordborr kroknar?
Tyvärr rätt lite. Men är det enstaka sten så får man böja sig ner å lösa det manuellt m spett å spade å sen gasa vidare. Men är det stenig mark är de varianter jag testat för klena.

• Gilla
  • Ledsen
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R r.lorentz skrev:

Mvh Richard
Kanske inte passar inne i stan.... men jag kontaktade Juneborg stängsel. Haft det i ca 12 år nu och det är fortfarande fint. ca 280kr/m. Dom slängde upp det på en förmiddag. ca 100m långt.

• Handbyggt trästängsel med snö på marken framför en röd stuga och en garagebyggnad med bilar parkerade.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
r.lorentz och 5 till
  • Laddar…
Patrik440
Intressant tråd då jag skall uppgradera vårat gamla staket nu under våren.

Sist när jag skulle komplettera inhängnanden med en grind till så var det lite hårt i backen...

Metallisk jordspett med träfäste liggande på gräs. Används för att säkra staket eller inhängnad.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Bergsén och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.