Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?

Mvh Richard

• Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
magnuse74 och 6 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till forumet!

Funderat på att göra jobbet själv?

• Gilla
magnuse74 och 19 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Funderat på att göra jobbet själv?
Hej! Tackar. Ja jag har kollat på det men att handgräva 70 hål känns inte jättelockande, hade det varit lite mer temporärt hade jag inte tvekat då jag kunnat köra med impregnerade stolpar som man kunnat slå ner med maskin men gjuta själv tar emot. Jag håller på och tar offerter nu från lite firmor utifrån för att se hur priserna ligger i grannländerna som Polen och Estland. Saken är den att jag själv har jobbat med stål och jag får inte riktigt ihop priserna. Jag har fått offert på material oxå och då ligger det på runt strax under 100.000. Jag har inget emot att betala men det här känns som väldigt höga priser, men jag kanske har fel.

• Gilla
de la Vega och 3 till
  • Laddar…
O
R r.lorentz skrev:
Hej! Tackar. Ja jag har kollat på det men att handgräva 70 hål känns inte jättelockande, hade det varit lite mer temporärt hade jag inte tvekat då jag kunnat köra med impregnerade stolpar som man kunnat slå ner med maskin men gjuta själv tar emot. Jag håller på och tar offerter nu från lite firmor utifrån för att se hur priserna ligger i grannländerna som Polen och Estland. Saken är den att jag själv har jobbat med stål och jag får inte riktigt ihop priserna. Jag har fått offert på material oxå och då ligger det på runt strax under 100.000. Jag har inget emot att betala men det här känns som väldigt höga priser, men jag kanske har fel.
Kan du lägga upp en bild på vilken typ av staket du tänker dig? Så blir det lättare för oss andra att bilda oss en uppfattning.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Javisst, jag tänker mig ett sånt här, helt vanligt stängsel som man ser överallt. Att det ska kosta typ 800 kr metern övergår mitt förstånd iaf.

• Ett vanligt nätstängsel längs en grön gräsmatta vid en väg, omgiven av buskar och träd.
  • Gilla
LadyS och 8 till
  • Laddar…
R r.lorentz skrev:
Javisst, jag tänker mig ett sånt här, helt vanligt stängsel som man ser överallt. Att det ska kosta typ 800 kr metern övergår mitt förstånd iaf.
Att köpa in tjänster ÄR dyrt, handgräv hål för hörn och grindstolpar och skaffa en stolpnedslagare till de andra stolparna.

• Gilla
macostockholm och 10 till
  • Laddar…
Jo tack, det vet jag oxå, men för den sakens skull ska man inte sluta ifrågasätta tycker jag. Jag kan acceptera priset på material om samma firma sätter upp materialet och lämnar garantier. Men om jag gör en enkel kalkyl för arbetet ser det ut så här. För 120.000 á 675 kr per/h arbetar 2 man 177h. Dvs 4,4 arb. veckor för att få upp stängslet. Jag tycker det låter väldigt mycket. Men som sagt, återstår att se vad företag i grannländerna tar då, men det är trist att det ska behöva gå till det.

• Gilla
fnukis och 9 till
  • Laddar…
Jag besökte byggmarknaden och köpte en större mängd kraftigare trekantiga järnpinnar. Borrade ett lämpligt antal hål (egentligen var det grannen som hjälpte mig borra), rostskyddsmålade pinnarna, bultade ner dem rejält i jorden samt satte upp fårstängsel.

Totalkostnad på den tiden blev väl ca 1200 kr för ca 80 löpmeter. Självsnickrade grinden har jag ännu inte haft råd ersätta mot något vackrare ...

Detta efter att jag kommit till samma insikt som TS vad gäller priser (för 19 år sedan). Ett par av pinnarna vid infarten är gjutna.

Resten täcks nu i avenboks-och bokhäckar. Dessutom stabiliserade detta utmärkt när jag planterade häckarna. Fårstängslet är ju inte så vackert men det syns ju inte efter ett par år pga häckarna. För min del var det nödvändigt eftersom jag alltid har hund och tomten gränsar mot landsväg.

• Gilla
MichelleW och 17 till
  • Laddar…
Gjut bara hörnen som sagt och slå ner övriga, så är det görbart själv på några helger.

• Gilla
LadyS och 3 till
  • Laddar…
Kastanjestaket mot tryckta stolpar. Stolpnedslagare för att få ner stolpar. Snabbt, snyggt och hyfsat billigt!

• Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Dyrt dyrare dyrast, så är det att leva idag och speciellt i högskattelandet Sverige. Här behöver man vara snuskigt rik för att ha råd att anlita folk med sina egna skattade pengar. Det är allt som oftast betydligt mer förmånligt att ta tjänstledigt och jobba åt sig själv åtta timmar per dag för att få lite projekt gjorda. Sedan har vi inflationen och de alla härliga världshändelserna på senare år som gjort att råvaror och energi skjutit i höjden så allt har blivit katastrofalt dyrt att köpa.

• Gilla
  • Haha
Saaallss och 18 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det inte så enkelt att de här firmorna inte har privatkunder. De arbetar mot det offentliga, företag och BRFer som inte är så priskänsliga. Det drar upp priset inom den branschen och de är vana vid en högre prisnivå = jobba färre men dyrare timmar.

• Gilla
Skyscraper och 20 till
  • Laddar…
R r.lorentz skrev:
Vilken typ av jord/markförhållande? Hyr en motordriven jordborr. En lek att göra 70 hål. Löser du på en dagshyra.
Jag kommer aldrig handgräva mera om alternativet jordborr finns att tillgå.

• Gilla
MichelleW och 22 till
  • Laddar…
O
R r.lorentz skrev:
Okej! Är det besvärliga förhållande på tomten?

Har entreprenören räknat på samma typ av lösning som du har gjort? Om entreprenören räknat på en annan lösning än du har gjort är ju risken att det blir dyrt.

• Gilla
Thomas Blixt
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har granne som satte upp stängsel för några år sedan. Det var just så här dyrt. Plan mark och lera.

• Gilla
  • Wow
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.