Byggahus.se

Stängd takfot konstruktion

1. J
    Medlem · Västra götaland · 335 inlägg

jimmyboy_666

Medlem
    Vi har fått kravet på vårt garage att det måste vara brandklassat på ena långsidan mot grannen med EI30 nu när vi byggt om från platt till lutande tak.
    Finns det någon som har koll på det vad som krävs för att uppfylla detta uppe vid takfoten?
    Det ska vara en oventilerad eller sk stängd takfot för att minska risken att brandlågor når vinden för fort.
    Räcker det med typ plywood eller utegips översta biten på väggen eller behövs det mer?
    Hade tänk att panelen ska sluta precis under takstolarna och ha ett plant undertak.
    Tacksam för svar
    J

2. Matti_75
    Byggveteran · Örebro · 2 667 inlägg

Matti_75

Byggveteran
    Ska du ha isolerat innertak så blir det EI30.

3. J

jimmyboy_666

Medlem
    Ja det ska jag ha.
    Har inte påbörjat väggen ännu så jag funderar på om jag ska klä den med gips, fast behövs det inte känns det ju onödigt.
    Det jag funderade på är just den biten mellan takstolarna. Har sk mögelstoppers en bit upp i råsponten och hade tänkt sätta masonit för att inte isoleringen ska nudda råsponten. Där finns ju isf ingen isolering och vad krävs då för att uppfylla ei30? Eller ska jag helt enkelt isolera hela vägen upp till råsponten med den isoleringtjockleken som krävs (är väl typ 90mm) eller kan jag sätta gips på utsidan istället? Men enbart 2 lager gips uppfyller kanske inte ei30??

4. Matti_75

Matti_75

Byggveteran
  5. J

jimmyboy_666

Medlem
    Vad menar du med Gips är ett krav?På utsidan menar du??

6. Matti_75

Matti_75

Byggveteran
    Nej på insidan. Byggde ett liknande garage för ett antal år sedan. Då räckte det med en plywood och 13 mm gips upp mot insida yttertak för att klara EI30. Men kolla med kommunen om det fortfarande räcker. Men skulle du gipsa taket så lägg 95mm isolering på det så räcker det.

7. J

jimmyboy_666

Medlem
    Ja jag har kommit fram till att om jag lägger som du säger inifrån :13mm gips,1 skiva osb minst 95mm stenull så uppfyller det EI30. Men i mitt fall så är det lilla problemet att garaget är redan befintligt med platt tak och sen har vi byggt lutande tak ovanpå det platta vilket innebär att det finns ett utrymme ovanför som måste brandklassas. Det går alltså inte att sticka upp gipsen ända upp till råsponten inifrån.

Jag funderar på om det går att bara sätta en gipsskiva på utsidan som bara är ca 50 cm hög som ansluter mot råsponten och sen lägga stenull på vinden tätt emot. Dock får jag den nackdelen att det ligger dikt ann råsponten men om man ska få EI 30 med stängd takfot måste man väl ha isoleringen mot råsponten annars gör det ju ingen nytta??

Mögelstoppers sitter monterade ca 25 cm innanför uttervägg så taket ovanför blir ju ventilerat.
    Någon som har erfarenhet eller tips på detta.

8. J

jimmyboy_666

Medlem
    Läste att trä förintas med en hastighet av 1mm/min. Det borde ju innebära att man kan sätta en planka som är 30mm tjock mellan takstolarna så är ei 30 uppfyllt!?

9. Matti_75

Matti_75

Byggveteran
    Varför måste du brandklassa det utrymmet? Om själva garaget är EI30 klassat så bildar det en brandcell. Brukar aldrig behöva brandklassa ett vindsutrymme, om det inte används. För du har redan ett isolerat gipsinnertak?

10. J

jimmyboy_666

Medlem
    Nej brandklassningen gäller hela väggen och både inifrån rummet och utifrån. Men kommer sätta en skiva utegips upp mot råsponten och sen 170mm isolering som en "brandvägg" längs takfoten.Uppfyller med råge ei30.
    Fönster verkar dock vara alldeles för dyrt att få in längs sidan, får räcka med en ei30 klassad dörr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.