Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Stänga stugan för vintern - vad göra?

1. N
    Medlem · Norrköping · 302 inlägg

naggen

Medlem
    Som nybliven stugägare ställs man inför nya saker hela tiden.
    Nu ska vi ”stänga stugan” inför vintern första gången.

Stugan är knappt isolerad alls så det blir förmodligen kallt i vinter.
    Vi har dock installerat en luftluft värmepump och ställt in den på att hålla 10 grader.
    Den kommer nog få slita.
    Samtidigt så sitter den en bra bit ifrån toaletten.

Förra ägarna hade ingen värme under vintern, de stängde av vattnet helt, tömde varmvattenberedaren, kopplade tom bort duschblandaren. Körde glykol i rören.

Vad ska vi göra?
    Skillnaden i år är som beskrivet att vi har en luftluft vp som håller lite värme.

Vi planerar att stänga av vattnet förstås.
    Se bild på avstängningskran nere i hålan.
    Vad jag förstår så är den vänstra stora själva huvudvattnet då, vet inte om det var avstängt eller på när jag tog bilden?
    Den ska jag i vilket fall stänga av nu när den är igång.

Sedan även öppna den högra som är spillvatten.
    Öppna några sekunder bara så att spillvattnet kommer ut och sen stänga igen, eller?

Hur gör vi med varmvattenberedaren?
    Den är ny för i år (biltema)
    Tömma eller kan man låta den vara? Vet inte hur man tömmer den så det vore samtidigt skönt att slippa.
    Bifogar bild på denna.

Ska vi hälla glykol någonstans?
    Något annat man ska tänka på?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    76A00487-3798-43B1-8339-EA1B7284ECE0.png

57CCFCB6-D49C-45BC-8E09-99F66D14B892.png

2. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 582 inlägg

vectrexPremiumikon: Hand

Snickerinörd
    Hur stor är stugan och hur långt bort sitter toaletten?

Ska du köra luftvärmepumpen på 10 grader så borde det klara sig från att frysa. Ställ in en frostvakt på toaletten för att vara helt säker, låter du varmvattenberedaren vara igång så bör det troligen räcka för att hålla badrummet frostfritt men det beror såklart på hur lite isolering det är i huset och även var i Sverige det ligger.

3. N

naggen

Medlem
    Stugan är väl 60kvm och pumpen är väl 5 meter ifrån badrummet, men det är en öppen spis ivägen så att säga så värmen måste ta lite omvägar för att nå in i badrummet.

Jaha du menar rentav att varmvattenberedaren ska vara igång?
    Jag tänkte att den skulle vara avstängd och funderade bara på om man kunde lämna vatten kvar i den eller om man skulle tömma den.

Frostvakt, vad innebär detta? Att jag ska köpa ett element med frostvakt?

4. A
    Anonym
    Töm ut vattnet!

Strömavbrott kan komma plötsligt och då hjälper VP mycket lite.

Fråga någon som kan hjälpa dig med att stänga ner vattnet.

Edit:

Gärna gamla husägaren. Jag personligen hade som tidigare ägare hjälpt ny ägare med såna saker.

Frågan är fri!

5. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 073 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Ska du tömma beredaren så ska du börja med att stänga inkommande vatten och strömmen till beredaren. På röret som går in i beredaren (antagligen det högra röret på bilden) så finns en 10bar övertrycksventil ca 30cm under beredaren. Den ska tömma beredaren automatiskt om det blir för mycket tryck i den.
    Du kan vrida på det svarta vredet så töms beredaren manuellt. Men kolla först så att ventilen verkligen är rättkopplad, det syns inte på bilden men det ser ut som det saknas ett rör ifrån själva tömningsventilen. Du kan pröva vrida på vredet snabbt fram och tillbaka för att se vart vattnet tar vägen så det inte rinner rätt ner på golvet. Ta på en handske det är varmt vatten.

6. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 696 inlägg
    Och Glykol ska man inte använda all i sådana här system. Det är giftigt för både människor och djur och bör väl bara användas i slutna system. Behövs frostsäkring av t.ex. vattenlås i handfat och toaletter, så använd hellre T-Röd eller spolarvätska.

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 886 inlägg
    • Laddar…
  8. Ulltand
    Medlem · 6 674 inlägg
    Stäng av vattnet och ta isär en koppling ute. Öppna kranarna i huset så ett ledningarna dräneras.

Låt varmvattenberedaren vara på men ta ner temperaturen till 40C för att spara energi. Eftersom beredaren är välisolerad kommer den klara ett längre strömavbrott.

Stäng av luftvärmepumpen. Du sparar en bra slant som kan användas om något pajat under vintern.

Häll frysskyddsmedel i vattenlåsen till avloppet

9. N

naggen

Medlem
    Ser man bättre på denna bild?
    Jag vet att det finns en slang kopplad längre ner på ngt av rören, som man ska kunna tömma med. Låter det rimligt?
    Syns inte på denna bilden men man kanske ser ventiler bättre?

I annat fall droppar det under det svarta vredet på ngt sätt? Så man får ha hink redo?
    Det vredet längst mot mig då eller det till höger?

FCCB24BB-953A-4106-97A2-B37A5F2D6235.jpeg

10. GoC
    Medlem · 2 829 inlägg
    Ja men du kan ju inte stänga av vattnet och öppna kranarna och ha beredarn igång.
    Låter som en väldigt dum idé

11. GoC
    Medlem · 2 829 inlägg
    Jag har en sommarstuga som saknar ström och därmed är ihopfrusen på vintern.
    Mitt råd.
    Stäng av inkommande vatten. Tag isär så att vattnet kan rinna ur. Töm alla vattenlås även i toan, alternativ fyll i koncentrerad spolarvätska för att undgå att det fryser.
    Tag loss termostatblandare och töm ur vatten ur den. Du bör/kan även blåsa ur vattnet ur ledningarna med tryckluft. Stäng av och töm VV beredaren.
    När detta är gjort så kan inget frysa sönder.
    Känns synnerligen dumt att värma ett helt oisolerat hus hela vintern när man enkelt kan undvika att saker fryser sönder.

• Laddar…
  12. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 073 inlägg

Finndjävel

Medlem
    En av dessa två. Följ rören och se vilken som leder till slangen. Det brukar (åtminstone på gamla beredare) stå skrivet 10bar på själva vredet.
    341573-4652375a018882d31e025280b97362d7.jpg

Edit:
    Är det möjligtvis så att den andra är en avstängningsventil som stänger av vattentillförseln till beredaren? Då ska du börja med att göra det.

13. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 696 inlägg
    Jo helt riktigt, men det vanligaste som folk i allmänhet förknippar med glykol och som är allmänt tillgänglig att köpa, är ju Etandiol ( Etylenglykol) och det var därför min varning skrevs. Barn, husdjur och vilda djur kan ta mycket stor skada.

Giftighet : "Vilka symtom man får och när de kommer beror på hur mycket etylenglykol man fått i sig. Det är inte säkert att man ser några symtom, och när symtomen väl sätter in kan det redan vara för sent för behandling."

14. N

naggen

Medlem
    • Laddar…
  15. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 886 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.