Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Stänga en öppning mellan två lägenheter

1. Y
    Medlem · 2 inlägg

Yana

Medlem
    Hej, vi behöver fylla en dörröppning i en innervägg. Innerväggen har tidigare delat två lägenheter och nu återgår vi till samma situation. Så det handlar om en lägenhetsskiljande vägg. Det krävs väl brandsäkerhet och ljudisolering mellan lägenheterna så mycket jag vet. Vet ni hur väggen borde vara uppbyggd? Man brukar nog ha två stycken gipsskivor på båda sidor men jag är osäker om stommen i mitten och om jag inte missar något annat viktigt. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! Tack på förhand!

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 163 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    • Laddar…
  3. S
    Medlem · 1 715 inlägg
    Kan ju vara bra att fördjupa sig i vad det är för standard på huset i övrigt. Om det är ett äldre hus kan det mycket väl vara byggt enligt lägre krav än det som är nyproduktion idag. Finns ju ingen anledning att ha mycket högre nivå på denna åtgärd än vad det är på befintliga lägenhetsskiljande väggar.
    Är den innerväggen för övrigt precis som den var uppbyggd innan? förutom att det är upptaget ett nytt dörrhål? I så fall bör du ju kunna få en bra hint om konstruktionen när du river dörren och karmen. Ev kan du riva lite extra runt om för att undersöka och sen bara hålla den nivån på återuppbyggnaden

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.