Byggahus.se

Stänga av vatten till lägenhet

1. W
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag ska byta ut mitt handfat i min bostadsrätt. Jag har pratat med ordförande i föreningen och fått ett OK till att stänga av vattnet själv. Fick då instruktioner kring vart avstängningen för vår lägenhet och de över oss var. Dock är jag okunnig på detta och vet inte exakt vilken ratt han menar.
    Instruktionerna jag fick var att vår avstängning satt precis innanför dörren i ”källaren”. Innanför dörren ser det ut enligt följande bild. Kan någon som vet hjälpa mig vilka jag ska vrida på för att stänga av vattnet?

Om ingen kan hjälpa mig får jag såklart prata med ordförande igen. Dock känns det onödigt att han ska kommer hit och visa i onödan, han verkade vara bortrest just nu.

Tack på förhand!

2. L
    Medlem · Nivå 14
    Det är med all sannolikhet de tre ventilerna längst bort. Varmvatten, kallvatten och VVC. Det är inte de två närmsta för de är till värmen.
    Troligen kommer du att stänga vattnet för några av dina grannar också.

Ventilerna är av modell äldre, så det är inte säkert att de håller riktigt tätt. Ibland kan de börja småläcka i spindeln, men det brukar hjälpa att spänna muttern en aning.

Har man riktig otur så fastnar de stängt läge och går ej att öppna igen. Då får man byta ventilen. Det är relativt ovanligt, men händer ändå ibland.