Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Stänga av varmvattenberedare för att spara el

1. Kalle91
    Medlem · 183 inlägg
    Hej!

Har ett luft vatten värmesystem med inbyggd varmvattenberedare. Har även en extra varmvattenberedare inkopplad som använts när en separat lägenhet vid huset varit uthyrt. Nu behöver denna inte vara igång då vi endast är två i hushållet och lägenheten ska stå tom ett tag.

Min fråga: Kan man bara stänga av varmvattenberedaren eller behöver vattnet tömmas först? Hört nåt om bakterier som kan utvecklas?

• Laddar…
  2. H
    Medlem · Sverige · 2 354 inlägg
    Det du inte vill ha i din anläggning är bla Legionella som tillväxer fint i ljummet vatten.

Hur just du ska göra för att undvika tillväxt av detta vet jag inte.

Vad jag vet är att vi just lagt om några kallvattenrör som låg för nära fjärrvärmerören och skapade alltför ljumna förutsättningar som kan ge dessa problem, där gick ca 10 kkr åt det men så kan det vara.

3. Kalle91
    Medlem · 183 inlägg
    Isåfall får det bli tömning av vattnet så slipper jag riskera. Får nog bli så.

4. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 350 inlägg
    Beakta även risken att beredaren rostar sönder när det är luft i den.
    Inte säkert att det är värt energibesparingen.

5. D
    Besserwisser · E · 19 901 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Det är bara att se till att hetta upp den innan man börjar använda vattnet igen.

6. A
    Medlem · Stockholms län · 10 003 inlägg

Avemo

Medlem
    Det är vanligt i fritidshus att bara stänga av den. De som stänger av värmen eller ändå är oroliga att den skall frysa brukar tömma den också. Töm den om du vill. Men det är inget måste.

7. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Som Daniel 109 bry dig inte om att tappa ur, bara stäng av, normalt så står en termostat på ca 70 -75 C, då finns ingen tillväxt i VVB allt dör. Vid uppstart så blir VVB ca 70 C i botten och i topp säkert 85 C , då är allt borta, låt den stå på i 5 timmar så är allt OK igen.

8. MariaiÖstergötland
    Husägare · 2 528 inlägg
    Får jag flika in med en annan allmän fråga om varmvattenberedare; vi har nån gammal stor historia i källaren, vattnet blir kopiöst varmt. Men min fråga: måste man tömma den ibland och göra rent den invändigt? Gör nån det, eller gör alla utom vi det? Jag skulle inte ens veta i vilken ände jag skulle börja.

9. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    En VVB behöver aldrig tömmas, det enda som kan motivera en tömning är om det det är kalkhaltigt vatten, kalken avsätts på patronen och den går sönder. det med hett vatten, ställ ner termostaten lite, samt att det ska finnas någon blandarventil ( en kanske svart ratt som det står + och - på. eller öka/minska symbol ) Som kan ställas om för tempen i kranen , rekommenderad temp 55 C .

PS ett foto på din VVB är bra.

10. MariaiÖstergötland
    Husägare · 2 528 inlägg
    Vi har medelhårt vatten. Jag har kollat på den vid några tillfällen men inte hittat nån kran för att ställa tempen, även om jag förstår att det rimligtvis måste finnas. Den står illa till under en stor tung lucka mitt i huset, och i skrivande stund har jag förutom 3 barn och en katt också en mamma och pappa på besök. Inte fotodags... ;) Men tack för ditt svar, jag ville egentligen bara veta om jag missat nåt fundamentalt som aldrig tömt den...

11. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Om du har möjlighet senare att ta ett foto så gör det, ha en bra bra helg nu med familjen.

12. MariaiÖstergötland
    Husägare · 2 528 inlägg
    Jag fotar gärna, men det lär dröja några månader då jag ogillar att krypa ner i den där Fritzl-hålan om jag inte måste. Vad är det du menar att jag ska fota? :rofl:

13. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Du säger en stor rackare, vad har du för värmekälla, det måste forumet veta för att kunna ge något svar.

14. MariaiÖstergötland
    Husägare · 2 528 inlägg
    Nä, jag kanske tog i, jag har inget att jämföra med förutom små sommarstuge-vvb... vi har direktverkande el och luft-luftvärmpump.
    Ts, ursäkta att jag kapade din tråd. Jag har inte många brister, men trådkapning är en av dem. Och viss avsaknad av ödmjukhet.

Redigerat 5 nov 2021 22:33
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.