Hej

Jag behöver:
1. stänga av varmvattnet, så jag kan koppla in en avstägningsventil.
2. Vattnet till elementen, så ja kan plocka ner ett element.

Jag har en Nibe City VX panna + en CTC luft/vatten pump + en "lös" VV beredare.

Jag har ingen aning om var eller hur jag ska bära mig åt för att stänga av detta, bifogar lite bilder på hur det ser ut i pannrummet.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Enda manualen på pannan jag har är denna:
www.nibeonline.com/pdf/039211-5.pdf

• DSC03732.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03735.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Stäng inkommande vatten till huset öppna kranen så trycket försvinner
2. Stänger du på returen o termostaten vid radiatorn annar så måste du tappa vatten ur systemet..

1. Kirrat

2. Inte löst, jag vill som sagt ta bort ett element inkl termostat för att montera kunna sätta dit en förbigångsnippel (länk).

Jag vet hur ja stänger ner själva cirkulationspumpen, sen tar mina kunskaper slut.

tacksam för all hjälp ja kan få.

-/Christian

Jag skulle kunna tänka mig att du bör släppa trycket i radiatorslingan först, det borde låta sig göras vid expansionskärlet, sitter nog en liten plastratt där du kan släppa ut vatten, tills mätaren går ner på 0, stäng sedan de kranar du hittar på slingan, för att inte vattnet ska rinna ur när du lossar elementet,
Stäng också returen och termostaten på elementet, så inte det töms över golvet , Någon deciliter får du nog räkna med att det kan rinna ut,
En trasa är bra att ha redo
Ta loss elementet, dit med övergången, fyll upp radiatorslingan, starta cirkpumpen och eventuellt lufta lite..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.