Byggahus.se

Stänga av värmebatteri Flexit SL4R?

1. D
    Medlem · Skåne · 31 inlägg

DanielSkåne

Medlem
    Hej,

Jag satte in ett Flexit SL4R system i somras och har nu på vintern fått så jäkla höga elräkningar :mad:

Jag har förstått att systemet tar vara på värmen och återför den till huset samt värmer upp den om den inte är varm nog.

Kan man stänga av denna funktion så att det där jäkla elbatteriet inte drar igång så mkt?

Finns det några nackdelar med denna åtgärd?

Tacksam för svar

2. E
    Medlem · värmland · 2 414 inlägg

exerg

Medlem
    om du har 20 grader i de rum som det suger ut ifrån så ska det blåsa in ca 17 grader i tilluften i vardagsrum o svrum, utan att elvärmaren går in.Har du för lite frånluft vs tilluft eller har ,som hemma hos mig en tvättsuga som ligger på 14 grader sjunker frånluftstempen ordentligt och elvärmaren går till för att garantera den inställda tilluftstemperaturen.Det blir som en ond cirkel, låg rumstemp-mer elvärmetillskott. Mycket beror på vad du skulle ersätta den uteblivna värmen från elvärmespiralen. Har du vedeldning ska du absolut sänka börvärdet på tilluften. Har du elvärme är det skit samma.Däremot skall det alltid suga ut mer luft än vad som blåses in. Inte mycket mer men ändå. Detta känns om du sätter näsan framför nyckelhålet i ytterdörren. Om det blåser in kallt är det hyfsat ok.Det som hos dig har hänt är troligen att du ifrån att i stort sett inte haft nån ventilation alls har ökat denna till vad som egentligen myndigheterna bestämt.Rätt eller...Troligen har luftkvaliten förbättrats men det kostar.

3. Consensus
    Medlem · 1 797 inlägg
    Sätt en elmätare på aggregatet och lista ut när värmebatteriet tuffar igång, det syns ju tydligt på momentanförbrukningen. Jag har också en FTX med roterande växlare och eftervärmaren går inte in så länge utetempen håller sig över minus 15.

Du kan ha felaktiga flöden inställda, du kan ha problem med själva växlaren (roterar den?), du kan ha igensatta frånluftskanaler. Det finns flera förklaringar. Det är dock inte OK att du värmer upp huset medelst elbatteriet.

4. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 695 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Du kan sätta ner börvärdet för när elvärmen går på också.
    Du kan även på panelen se när värmaren i aggregatet går till.
    Antar att du har nya styren, bruksanvisning styr här PDF-panel

5. D

DanielSkåne

Medlem
    Tack för svaren,

Hmm, så om jag förstått det rätt så är det så att jag bör hålla varmt även i tvättstugan för att systemet skall fungera optimalt? Idag har jag ingen värme på i tvättstuga samt klädkammare för att spara el. Det är kanske dumt då?

Jag har vattenburen el som uppvärmning.

Det känns som det är lite värme i luften som skjuts in.

Ja, bättre ventilation har jag definitivt, klart det också spelar in, men det rör sig om närmre 500kwh per månad...

Om man vill stänga av elelementet, hur gör man då?

6. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 695 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Om du menar elbatteriet i aggregatet står det beskrivet i PDF'en jag länkat till ovan (förutsatt att du har den styr jag tror).

7. D

DanielSkåne

Medlem
    Menar du detta?

Eftervärme AV/PÅ
    AV:
    Tryck upprepade gånger för att komma till bild
    nedanför:
    Tr y c k in och håll inne tryck samtidigt på
    i 3 sekunder.
    Deaktiverad:
    (inget ljus)
    För aggregat med roterande värmeväxlare kan nu
    temperaturen ställes med att bruka + och -
    knapp. Önskad temperatur regleras med hjälp av rotorn.
    Eftervärmen vil INTE gå på.

Är det så att elbatteriet ej går på då eller är det att det inte kommer ngn eftervärme in alls?

8. J
    Medlem · 60 inlägg

JesseJames

Medlem
    Japp det är det.
    Jag har t o m kopplat ur sladden som går till värmebatteriet eftersom inställningen återställs efter strömavbrott till agregatet.

9. D

DanielSkåne

Medlem
    Ok, så om jag stänger det så kommer det in så varmt som möjligt då?

Hur kopplar man bort sladden?

10. J
    Medlem · 60 inlägg

JesseJames

Medlem
    Om du stänger av det så går det att justera temperaturen och aggregatet försöker som vanligt reglera luftemperaturen på tilluften med värmeväxlaren (av och på av denna med hysteres om jag får gissa).

Är det för kallt ute är det enda som händer att tilluften kommer att falla under det inställda värdet.
    Jag har inte märkt av att det är något problem ens vid minus 15 ute. Tilluften blir ca 13 grader om det är minus 15 ute med 80% verkningsgrad på värmeväxlaren. Stor skillnad mot om man hade haft tilluft via vanliga ventiler!

Stäng av strömmen och ta bort skydsplåten till elektroniken och så följer du ena kabeln från värmebatteriet till en kopplingsplint. Lossa ena kabeln och isolera ändan på den. Eller lossa båda. Se till att de lösa kablarna inte kan komma åt att kortsluta något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.