Jag funderar på att tillfälligt stänga av den mekaniska frånluftsventilationen periodvis under dygnet nu när det börjar bli lite kallare Jag bor i ett hus från -80 med mekanisk frånluft (utan återvinning). Så den varma (fuktiga?!) luften sugs in i kök, wc och tvättstuga och blåses ut. Det skapas ett undertryck och kall frisk luft sugs in genom spaltventiler i fönstren i övriga rum.
Jag tycker det känns onödigt att suga in kall luft och blåsa ut uppvärmd luft när man samtidigt försöker spara energi. Speciellt under tiden på året då luftfuktigheten är lägre samt att det eldas i kamin vilket ytterligare sänker luftfuktigheten. Min tanke är att stänga av ventilationen och bara köra den på natten och under morgonen när familjen duschar. Alla spaltventiler är fullt öppna så även vid avstängd ventilation så sugs det in frisk luft, men i mindre mängd.
Förklara för mig att jag tänker fel... eller rätt
![]()
869 läst · 6 svar
869 läst
6 svar
Stänga av mekanisk frånluftsventilation när det blir kallt
-
5 dec 2022 13:50 #1
-
Husägare · Västernorrland · 2 376 inlägg 5 dec 2022 14:39
Mattias_Jo1
Husägare- Västernorrland
- Medlem mar 2005
- 2 376 inlägg
- 550 gillningar
- 391 bilder och filmer
5 dec 2022 14:39 #2 -
5 dec 2022 16:14 #3
Om det inte finns någon ventilation tidvis när ni är hemma så kommer det att bli väldigt instängd luft med t.ex. höga koldioxidhalter, vilket man inte mår bra av.
-
5 dec 2022 16:31 #4
-
5 dec 2022 16:32 #5
Hur värmer ni huset? Du sparar nog på fel sätt tror jag...
-
5 dec 2022 16:41 #6
I första hand har jag försökt trimma uppvärmningen och varmvattenproduktionen, så "ventilationsfrågan" är mer av nyfikenhet hur andra gör och tänker kring detta. -
5 dec 2022 16:43 #7
OK, vad bra. Då har du bra koll på uppvärmningen. Jag skulle inte "snåla" med ventilationen då det påverkar både familjens hälsa och huset i långa loppet... Möjligtvis kan du ställa ner fläkthastigheten men det är tveksamt om du kan spara många hundralappar på detta.
- Laddar…