Byggahus.se
Hej,

Jag tänkte i helgen byta ut en toalettstol som även har en balofix inkopplad till sig. Men innan jag sätter igång så tänkte jag att det vore trevligt att se ifall huvudkranen för inkommande vatten fungerade. Tyvärr verkar den strula, eller så är det något jag inte förstår.

bilden med vattenmätare och röd kran till höger verkar vara en kran innan vattentätare. Vrider jag denna medsols med all kraft så minska vattentrycket ut men jag kan fortfarande spola vatten i kranen.

den andra bilden med kran direkt efter vattenmätaren verkar inte ha någon funktion alls(trasig?) dvs hur mycket jag en vrider åt den minskar inte vattnet något alls.

nya balofixer för ingående vatten som behöver installeras av röris efter helgen tror ni? Eller är jag bara klen o borde vrida hårdare?

behöver man stänga av vattnet utanför huset när detta byte görs?

många frågor en sen lördagkväll? Hoppas någon här kan hjälpa mig?

• Vattenmätare och röd kran till höger, kopplat till rör och ledningar i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare och röd kran som del av inkommande vatteninstallation med synliga rör och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där är inte ballofixer (kulventil) utan behöver skruvas hela vägen ner till stopp för att de ska täta. Mätaren ser relativt ny bytt ut och dessa borde ha fungerat vid det bytet.

Jag märker nu att skruvar jag inte åt kranen lika hårt som tidigare så minskar vattenflödet lite till konstigt nog.. men det slutar inte helt ändå. Verkar onekligen vara så att den inte sluter tätt helt enkelt. Jag håller med om att vattenmätare ser rätt
Fräsch ut men dessa kranar har nog blivit dåligt motionerade tyvärr.. använder man kranar eller vad de nu kallas i dagens installationer? (Visst är balofix brukligt?)

• Gilla
seafarer
  • Laddar…
tommib
Ballofix är ett specifikt fabrikat av ventiler (mest kulventiler vad jag vet). Det du har där kallas för skjutventiler.

De flesta (alla?) moderna vattenmätarkonsoler jag sätt använder kulventiler. Vanliga fabrikat är t.ex. Vatette, Beulco, LK, Ezze men det finns säkert ett gäng till.

Spolar du varm eller kallvatten i kranen?
När du stänger huvudkranen kommer du ha en stor mängd vatten i din varmvattenberedare ( om du har en sådan i huset). Denna kommer beroende på vart den sitter i förhållande till kranen som är öppen tömmas på vatten. När den är tom eller nivån i den är lika med höjden kranen sitter på kommer de sluta rinna.

Lika så kan det finnas rör höger upp i förhållande till kranen du öppnar, dessa rör kommer tömmas på vatten med hjälp av gravitationen.
Kanske det är detta du upplever som att de inte sluter tätt?
Annars är de bara dra dem hårdare, kan vara ganska många varv på dem.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
När du stänger huvudkranen kommer du ha en stor mängd vatten i din varmvattenberedare ( om du har en sådan i huset). Denna kommer beroende på vart den sitter i förhållande till kranen som är öppen tömmas på vatten. När den är tom eller nivån i den är lika med höjden kranen sitter på kommer de sluta rinna.

Lika så kan det finnas rör höger upp i förhållande till kranen du öppnar, dessa rör kommer tömmas på vatten med hjälp av gravitationen.
T tobben87 skrev:

Jag kör kallvatten i kranen. Vattenmätare snurrar när vattnet rinner så då borde vatten komma ifrån där jag försökt stänga av. Ska ringa rörmokare på måndag. Jag har försökt med polygrip att vrida ytterligare, tog i för fosterland... tack för svaren

• Gilla
Nicklick
  • Laddar…
T
  • Gilla
Thomas Holm
  • Laddar…
T
Du är helt säker på att du har skruvat dom i botten?
För som sagts så är det ingen ballofix utan för att stänga av dom så behövs det att man skruvar några varv.

Jag har också dåliga erfarenheter från de där skruv avstängningarna, sällan de fungerar i äldre hus. Byt till nya.

D
Byt ventilerna, den dag då du måste stänga något akut så är det bra att ha fungerande ventiler.

Claes Sörmland
Ja, det är dags för en uppdatering av mätarplatsen och kranarna måste ju fungera. Det hände i min kommun nyligen när de skulle installera nya fjärravlästa vattenmätare, alla gamla icke-standard mätarplatser dög inte plötsligt.

Kommunen kommer att ställa krav på att din vattenmätarplats följer den standard som de bestämt i kommunfullmäktige. Troligen tog de det beslutet på 80-talet men ingen på vattenverket har orkat bråka med fastighetsägarna om det. De brukar ställa krav på att det sitter en avsedd vattenmätarkonsoll fastskruvad på en vägg med två fungerande kranar på varje sida. Till detta att det finns utrymme att arbeta framför platsen, belysning och en golvbrunn.

Fulkemisten
Vattenmätaren ser ju superny ut. Dessutom står den ju bara på 35 kbm? Har du precis flyttat in? Konstigt som sagt att man inte bytte till kulventiler när man bytte mätaren.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vattenmätaren ser ju superny ut. Dessutom står den ju bara på 35 kbm? Har du precis flyttat in? Konstigt som sagt att man inte bytte till kulventiler när man bytte mätaren.
japp flyttade in i somras. Den stod på 5 kubik när jag flyttade in, har inte tänkt på det men att den skulle varvat runt låter otroligt

T TechChad skrev:
Jag tycker detta är ett ypperligt tillfälle för ett verktygssköp!

[länk]

En rörfrys är aldrig fel att ha..

Men ska du bara byta toastol så kan det ju vara så att det finns något avstängning närmare toan, kanske tom vid toastolen?
ja lite maskininköp skadar aldrig hehe!

jo har en gammalskruvbalofix vid toa. Men känns som att inte kunna stänga av huvudvattnet är något jag vill ta tag i.

men grej leder till en annan, verkar vara så att vattenmätaren gärna ska sitta i en konsol o inte under varmvattenberedaren heller.. det ligger inte i planern att göra om hela tvättstugan nu tyvärr, ska försöka få ngn att enbart byta till en fungerande kulventil i första läget.

T Thomas Holm skrev:
ja lite maskininköp skadar aldrig hehe!

jo har en gammalskruvbalofix vid toa. Men känns som att inte kunna stänga av huvudvattnet är något jag vill ta tag i.

men grej leder till en annan, verkar vara så att vattenmätaren gärna ska sitta i en konsol o inte under varmvattenberedaren heller.. det ligger inte i planern att göra om hela tvättstugan nu tyvärr, ska försöka få ngn att enbart byta till en fungerande kulventil i första läget.
Byt ventiler så länge, du kan fixa det andra om något år.
Annars kanske du har mer otur än mig.
Tappade en regel ner på mina rör så att det sprang läck på rätt sida vattenmätaren, jag hade bara tur att ventilerna fungerade för de var gamla, och på bara en minut så kom det mycket vatten.
Så nu skall de resterande galvade rören bytas i källaren och om någon månad går de sista när gästtoan förhoppningsvis renoveras.
Detta har nu lärt mig att jag tänker ha avstängning lätt tillgängligt till varje destination.
Röret som sprang läck var så illa att gängorna nästintill var helt borta, gick att få ihop igen men det kunde lika gärna varit tvärtom.

Glad att de gick sönder när jag var hemma iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.