8 475 läst · 8 svar
8k läst
8 svar
Stänga av elpanna över sommaren?
Hej,
Jag har en elpanna till min vattenburna golvvärme i fritidshuset. Jag har alltid kört den året runt men det känns ju lite onödigt även om jag kör den på halv effekt. Antingen kan jag stänga av den helt eller så kan jag sätta den på enbart cirkualtion för att man inte ska hatta för mycket med cirkualtionspumpen.
Min fråga är hur mycket stryk tar en cirkulationspump av att stå still maj-september?
Mvh
Bambi
Jag har en elpanna till min vattenburna golvvärme i fritidshuset. Jag har alltid kört den året runt men det känns ju lite onödigt även om jag kör den på halv effekt. Antingen kan jag stänga av den helt eller så kan jag sätta den på enbart cirkualtion för att man inte ska hatta för mycket med cirkualtionspumpen.
Min fråga är hur mycket stryk tar en cirkulationspump av att stå still maj-september?
Mvh
Bambi
Tack för svar!
Frysrisken borde vara minimal på sommaren. Om pumpen tar stryk så kan jag sätta det i cirkulationsläge i stället för att köra på halv styrka, borde spara något tycker man. Finns det risk att patronen tar stryk av att stå oaktiv några månader på sommaren?
Frysrisken borde vara minimal på sommaren. Om pumpen tar stryk så kan jag sätta det i cirkulationsläge i stället för att köra på halv styrka, borde spara något tycker man. Finns det risk att patronen tar stryk av att stå oaktiv några månader på sommaren?
Brukar stänga av cirkulationspumpen ca 3 månader varje sommar och har inte haft problem att starta om den. (Blir något mindre svettigt i huset med avstängd cp). Däremot skar lagren en gång (som tur var i april) och pumpen fick bytas eftersom det varit mycket smuts i vattnet som cirkulerade. Värmesystemet hade inte blivit ordentligt renspolat vid installationen och det saknades smutsfilter på returröret till pannan.
Elpatronen mår inte dåligt av vara anstängd Däremot bör man fundera på vad det är för korrosionsskydd i pannan och hur aggressivt vattnet är om allt ska stängas av och varmvattnet ordnas på annat sätt. Vissa pannor har offeranod som även kan vara elektriskt styrda. Kan vara bäst att tömma systemet om det ska stå ouppvärmt, men å andra sidan vill man inte byta värmevattnet ofta eftersom nytt vatten innehåller syre som påskyndar korrosion.
Redigerat:
Separat varmvattenberedare och elpanna som står åtskillda med andra ord? Ofta är det både och i pannan och då värmer pann-delen även varmvattnet och fungerar som extra värmebuffert för högre varmvattenkapacitet.
Liknande trådar
-
Byte till LVVP före renovering eller bara ny elpanna?
Frågor och svar om värme -
Behöver ny elpanna, vilket fabrikat (inte NIBE)
Värme allmänt -
Behöver stänga av inkommande vatten till beredaren Nibe ES, det har uppstått läckage invändigt. Någon som vet? Huvudkranen in i huset stängd.
Vatten & Avlopp -
Stänga av frikyla över vintern?
Värmepumpar -
Thermia elpanna Ept13 D. Kan man ha varmvatten till kranarna och stänga av det som går element?
Värmepumpar