Byggahus.se

Ständigt klagande granne - Tips & Tricks mottages tacksamt

20k läst  106 svar

1. T
    Medlem · Nivå 11
    Följ Matzeballs råd i inlägg 59 om du vill, men sväljer du stoltheten på det viset så var beredd på att svälja din självrespekt också.

Självklart ska du varken flytta på krukan (om den inte måste bort enligt reglerna men du verkar säker på att den får stå där, kolla med styrelsen...) eller sköta din trädgård enligt hennes önskemål! Vem lever du för, henne eller dig själv? Bara det att du ber om råd här indikerar ju tydligt att du inte vill böja dig för henne.
    Prata med styrelsen, fråga framförallt om krukan, förklara att du är obekväm med damen mittemot som om och om igen klagar på det mesta du tar dig för, eller inte tar dig för. Förklara som någon redan sagt att du vill kolla så hon inte redan har anmält dig för något och om hon har det och styrelsen ser att hon enligt reglerna har rätt så är det klart att du åtgärdar det. Styrelsen kan och ska du vara betydligt mer ödmjuk gentemot än damen. Däremot ska de kunna motivera, dvs peka på regler, om de vill du ska åtgärda något. Inte heller de kan tycka dig till något du inte vill.

Damen hade jag hållit kort. Du behöver inte vara otrevlig eller aggressiv men nästa gång hon klagar på något hade jag tydligt förklarat att om hon har åsikter om hur du sköter din trädgård så kan hon hålla dem för sig själv för du gillar din trädgård som den är. Har hon synpunkter på något som bryter mot regler så be henne speca den regeln och säg att du ska kolla upp det och åtgärda om hon har rätt. Blir det meningsskiljaktigheter om det får hon ta upp det med styrelsen. (Eller så gör du det själv, innan hon hinner.) Nånstans mitt i alltihopa kan du ju inflika att nästa gång hon blockerar ditt förråd med sina prylar ställer du dem utanför hennes dörr, eller på gatan, alternativt pratar med styrelsen.

Stå på dig! Annars gör hon det.....

2. MagicaDeHex
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Uppdatering i ärendet:

Jag träffade styrelsens ordförande och pratade med honom. Han sa att hon klagat på fler. Hon har aldrig vänt sig till styrelsen men folk har och klagat på henne. Tydligen har hon skällt ut barn som lekt utanför hennes tomt så de blivit rädda. Ordförande sa att i fortsättningen ska jag hänvisa till styrelsen om hon klagar.

Jag rensade i min rabatt för ett par dagar sedan trots jag låg hemma i feber.

Hon kom till mig idag när jag var utanför min dörr. Hon sa att hon såg att jag varit där och rensat men att "det inte räcker" utan jag måste ta mer. Det hjälper inte att ta "lite grand", sa hon. Jag svarade att jag tagit första omgången och att jag är ju inte klar, då sa hon "vadå första gången, det räcker inte". Jag blev ganska irriterad och svarade att jag har svårt för hennes attityd och att hon inte ens kunde ge mig beröm eller uppmuntring att jag varit och rensat utan det var inte bra nog. Hon svarade då att hon inte heller gillar min attityd. Jag frågade henne varför, för jag är inte den som klagar på henne. Hon svarade inte.

Hon sa "du har ju bara varit där ute två gånger sedan i höstas" och jag frågade om hon fört dagbok över när jag är där. Hon sa "nä men man ser ganska tydligt, eller hur". Jag visste inte vad jag skulle svara, tror inte jag svarade på det. Jag uppfattade det som att hon inte är ute efter en dialog. Hon sa då "du får väl fråga dig själv". Jag förstod inte vad du menade och hon svarade "ja du får väl fråga dig själv hur mycket du varit där". Jag fattade inte vart hon ville komma med det. Jag vet ju att jag varit där fler än två gånger men hon hade ju redan en bestämd åsikt om det.

Hon sa att hon skulle gå till styrelsen med detta och jag sa då att det får hon göra. Jag försökte gå därifrån men hon fortsatte att klaga och säga att det inte räcker att bara rensa lite grand och "ja men det förstår du väl" med sitt nedlåtande röstläge.

Jag sa till henne att jag tycker det är tråkigt att det inte uppmuntras alls, utan att hon bara klagar. Och frågade varför hon inte kan fråga om jag behöver hjälp, om något har hänt eller så. Hon svarade inte på det utan sa igen att hon skulle gå till styrelsen.

Jag svarade då "ja men gå till styrelsen" och sedan gick jag.

När kan man anmäla någon för trakasserier?

• Laddar…
  3. Bluenose
    Husägare Nivå 5
    Det jag hade gjort jag säger inte att det är rätt, men jag hade låtsas blivit svin förbannad varje gång hon sa något, riktigt explosiv det funkade för mig en gång när jag hade en liknande granne ovanför mig i ett hyreshus. Då kommer hon tänka "den där personen är inget att göra någonting åt hen blir bara förbannad när man försöker säga något"

4. MagicaDeHex
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Och tack alla för era härliga tips och trick. Spännande att läsa och det verkar vara en spridd åsiktsskara här :)

Jag har inte mod att skälla ut någon. Det går inte. Det jag gjorde idag var nog det modigaste jag någonsin gjort.

Jag har försökt att vara vänlig mot henne. Jag bjöd aldrig in henne tillbaka så vet inte om hon triggats av det, för det började efter det. Men gällande blomkrukan och allt annat, jag har alltid åtgärdat allt hon bett mig. Blomkrukan tog jag bort direkt när hon klagade. Musik sänker jag när hon ber om det. Jag har rensat landet när hon bett om det.

Så jag försöker vara tillmötesgående. Men idag fick jag verkligen nog. Nu var det tydligt att hon bara är ute efter att klaga. Om någon gör något och det aldrig är bra nog. Jag känner igen mentaliteten.

Men det är tråkigt att ha ngn så inpå sig :/
    Jag kollar efter annat boende men bor ganska bra när jag kollar vad som är ledigt. Jag har inte råd att ta vad som helst heller. Och ärligt talat, ska jag flytta när det är hennes problem? Om det blir samma problem på nästa ställe, då? Ska jag fly hela livet?

Jag sa till styrelsen att jag är rädd att gå ut, rädd att lyssna på musik, rädd att möta henne. Fest jag kan ju glömma, hon kommer bara klaga. Ordförande sa att så får det inte vara.

Men om jag ska ha fest tänker jag nog snacka med styrelsen först och be och få nån jävla hänvisning till reglerna ifall hon klagar. Känns som jag får ha allt specat i fortsättningen.

5. J
    Medlem · Nivå 7
    Haha vilket psyko. Vad krävs för en förening att vräcka någon?

Jag hade ignorerat sen flyttat. Som jag säkert skrivit. Sånt där folk går inte att få ordning på.

6. D
    Medlem Nivå 8
    Du kan anmäla henne för ofredande, men du kommer behöva bevis. Spela in alla samtal där det framgår tydligt att du inte vill ha med henne att göra. Det är viktigt att du i samtalen inte talar om något annat eller har långa diskussioner fram och tillbaka (som med rabatten) utan det ska framgå att du inte vill bli störd av henne och att hon ska lämna dig i fred.

7. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Jag citerar mitt tidigare inlägg.
    Försök säga nåt liknande nästa gång du är ut i trädgården.
    Du kan gärna öva in repliker i förväg så att du vet vad du ska säga :)

Trickset är att du tydligt och trevligt markerar att ni har en annan åsikt och att du trivs med din trädgård och att det är medvetet att du inte lägger för mycket tid på din trädgård.

8. L
    Medlem Nivå 1
    Det där är inte ok alls!

Nu skriver jag som om du skall göra det jag skriver, men jag menar att du bör fundera på det och hitta din väg.

Nej, om du känner orättvisa skall du omedelbart säga ifrån, vänta inte för din inre skuld ökar.

Du är en värdefull person ingen som påstår annat och orättvist får gå emottages.

I ditt hem är du tillåten att leva och känna dig fri oavsett någon otäck person som kör värsta sorten av härskarteknik på dig.

Om du har en blomma i trappen så har du det, någon annan skall inte projicera sina tillkortakommanden på dig.

Damen är helt klart kliniskt störd, kanhända drag av en psosiopatisk störning. Inte alls ovanligt, de letar alltid personer att manipulera och biter sig fast om de känner att de kan komma under skinnet på en person

Speciellt om denne person är normal och önskar undvika bråk som de flesta av oss.

Du har agerat helt rätt, snoppa av henne, dras inte in i hennes föreställningsvärld.

Man får spela in ett samtal dolt om man är ena parten. Gör det finns appar för det. Spara för framtiden. Ovärderligt

https://www.hd.se/2006-01-04/klagande-kvinna-polisanmald

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 8
    Snälla TS.

Stå inte kvar och debattera hur många gånger du har rensat rabatten.

Hänvisa bara till styrelsen med en mening. Vänd sedan på klacken.

10. Matzeball
    Husägare Nivå 4
    Det verkar som om du har varit modig ett antal gånger och provat det mesta på ett relativt fint sätt. Stackars dig. Kanske hon faktiskt är förolämpad över att du inte har bjudit tillbaka trots allt. Om du vid något tillfälle kan erbjuda henne hjälp, även det minsta; skjuts om du ska åka och handla, bärhjälp, låna ut salt eller vad som helst kanske det kan vända. Kan någon utomstående medla mellan er, någon du känner och respekterar som kan fråga henne vad som är det egentliga problemet eller någon väninna till henne som du kan fråga om hon vet varför hon gör så här. Församlingsprästen kanske (om det finns någon). För bådas hemfrids skull så behöver det ju verkligen lösas. Att flytta kostar en hel del ansträngning och pengar dessutom så jag hoppas du slipper det.

Här finns en artikel i DN om "Granne på blodigt allvar" som talar om problematiken och nämner att en del kommuner har kommunala medlare. Kanske din kommun har det. Där står också "Det blir billigare att gå över till grannen med en skål jordgubbar och en flaska champagne än att anlita juridisk hjälp."
    Artikeln avslutas med följande:
    Undvik att konflikten urartar:
    Undvik att konflikten urartar: och försök resonera om saken.
    Ta reda på vad som faktiskt gäller, beroende på om det är en kommunal fråga, en fråga som rör en bostadsrättförening och så vidare.
    I 3:e kapitlet i Jordabalken anges allmänt hur grannar ska förhålla sig till varandra och på vilket sätt man kan ställas till ansvar.
    Om konflikten inte kan lösas
    kan man kolla om det finns hjälp till medling genom kommunen, så kallad kommunal medlare.
    Rådgör med ditt försäkringsbolag.
    Anlita juridisk hjälp.

11. F
    Medlem · Nivå 12
    Sluta göra hennes problem till dina. Förklara inte att du inte är klar med rensandet i rabatterna mm. Gör henne inte till lags för hon kommer ändå aldrig att bli nöjd. Gör det du vill och var tydlig med att det är din ambitionsnivå som gäller i din trädgård och det har hon inte med att göra öht.

Du måste göra det klart för tanten. Aggresivt eller inte skiter jag i men bjud för fan inte upp till paneldebatt, det är ju uppenbart att tanten från helvetet är psykopat och aggresiv. När hon inte har nåt att komma med så kommer det nån "one liner" som är omöjlig att göra en snabb tolkning av och än minder lämna ett snärtigt svar. Glöm inte att en psykopat har en självbild av att aldrig ha fel och har aldrig förlorat en debatt. Du kan glömma stöd och förståelse från tanten, det finns inte.

Bra och smart att du sökt burstöd hos styrelsen, det borde ge dig en självförtroendeboost, utnyttja det.

Rensa aldrig en rabatt eller sänk ljudnivån för hennes skull igen.

12. M
    Medlem Nivå 12
    @magicaDeHex: Finns bara en medicin till sådan översittare som den där personen är. En ren stenhård utskällning. Kommer aldrig att fungera att försöka vara tillags då kommer det upp annat som är fel och måste rättas till.

Ta mod till dig att höj rösten ordentligt och säg att nu får det vara nog! Lämna mig i fred och sluta att trakassera mig.

• Laddar…
  13. S
    Medlem Nivå 8
    Ja att markera tydligt är helt nödvändigt. Hon ser och känner nog att hon kan styra dig och det är hennes livsluft. Du är vad jag förstår ganska nyinflyttad vilket säkert också väcker hennes drift. Du säger att du inte kan få ett vredesutbrott och då är det kanske så. Men du måste freda dig på något sätt. Försök bekanta dig med andra i huset, det kan ge dig positiv energi och och några allierade.

• Laddar…
  14. T
    Medlem · Nivå 6
    Jag tycker att du hanterade det där jättebra! Visst, det verkar inte ha hjälpt, men nu vet du mer om hur hon fungerar och du gav henne en bra chans (som hon inte tog) att bli mer nyanserad i kritiken. Nu behöver du inte ge henne fler chanser, utan i fortsättningen kan du med gott samvete ignorera henne genom att hänvisa till styrelsen (och stadgarna! Reglerar de hur välskötta rabatterna ska vara? Inte det? Ok, då har hon ju inget att komma med) varje gång hon tjatar och skäller.

Strunta i henne i fortsättningen. Hon fick sin chans, och du vet dessutom att du har styrelsen (och förmodligen resten av föreningen) på din sida.

• Laddar…
  15. T
    Medlem Nivå 2
    Eftersom alla (i princip) hennes påhopp grundar sig i hennes egna åsikter om vad som är rätt och fel, så kan det vara fungerande att provtrycka hennes rättskompass något:

När hon säger "det inte räcker" utan att du måste ta mer, så blir din följdfråga "Säger vem då?" Svarar hon att hon tycker det, så kan du kort säga "Tack för din åsikt - hej då". Hävdar hon att detta finns i något avtal eller bestämmelse eller lag, så be henne berätta var och och framförallt vem som står för tolkningen.

Avslutningsvis, härskarteknik bryter man vanligen ner med ironi, sarkasm och cynism. Det gör dessutom situationen roligare - för dig. ;-) Prova att köra avbryta henne varje gång hon börjar tilltala dig med "Appapp" och ett pekfinger i luften. Säg sedan att du är upptagen, men att det går bra att maila dig om hon har något på hjärtat. Försöker hon sedan säga något, så kör "Appapp" igen. Därefter kan du helt ignorera henne.

• Laddar…