vi har bott i drygt ett år vårt gamla radhus från -59.
Fint på många sätt men något är knasigt då vatten tränger upp ur ett betongrör i lägsta delen i krypgrunden. I besiktningsprotokollet har man tagit upp detta med spår av vatten och benämner hålet som en golvbrunn. Det har rörmokare konstaterat att det inte är. Utan bara ett högst oklart blint betonghål som fylls med vatten.
Det är en liten grund om ca 25 m2 som till största delen täcks av berg.
Grunden är plastad och avfuktare går när så behövs.
Tidigare ägare har bara sagt att vatten tränger in när det regnar mycket men för några veckor sedan var Ocab här akut o pumpade ut 100 talsliter.
Grunden är torr och verkar vara i hyfsat skick i övrigt, tätad av Anticimex.
Jag vill väldigt ogärna dränera om / gräva upp runt krypgrunden på baksidan och därmed riva altan etc. Samtidigt känns inte grop plus pump som en långsiktig lösning.
Är det farligt att det samlas stora mängder vatten under grunden ?
Tänkte kontakta lite dränerings / grävfirmor för hembesök men dem är svåra att få tag i. Ta hem en besiktningsman är annan idé.
Kan lägga till att grunden är rensad och oinredd och enkel att komma åt.
Vad göra?
Tackar ödmjukast.
Martin

• En oidentifierad vattenansamling i betongrör i en krypgrund under ett radhus från 1959.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongrör med inslag av vatten och svart slang i en krypgrund, nära en metallgalleröverdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är kanske en pumpbrunn för att kunna hålla undan vid höga grundvattennivåer?
Eller så är det en brunn för att leda undan inträngande vatten, men stundtals när grundvattnet står högre så rinner det in vatten istället

Jag gissar att det är en ej vattentät grund som ligger under högsta grundvattenytan.

Enklast är nog att du sätter in en dränkpump som tar det värsta. Det ser inte ut som att det finns några byggnadsmaterial som tar skada av fukt här (bevisligen med tanke på åldern).

Du skriver förresten att du ogärna vill dränera om och du är nog inne på rätt spår, jag tror inte detta är en dränerad konstruktion så det finns inget att dränera om.

W witten skrev:
Du skriver förresten att du ogärna vill dränera om och du är nog inne på rätt spår, jag tror inte detta är en dränerad konstruktion så det finns inget att dränera om.
Ja det lutar ju åt grop plus pump men frågan är fortfarande om det är farligt för huset på lång sikt att det samlas vatten under?
Hålet är dessutom för litet för att få ner en pump så måste bilas upp ett större hål först.

Har inget hänt sen 1959 så lär det inte vara akut att fixa.

• Gilla
witten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.