Byggahus.se

Stämmer ritning för spottar och trafo under köksskåp

1. byggcalle
    Medlem Nivå 6
    Jag har tänkt sätta spottar under köksskåpen (dvs över köksbänk).

Har ritat hur jag har tänkt mig samt gjort kopplingsschema. Det jag undrar är:

Fråga 1A)
    Är det risk att värmen från mina trafos blir för hög? Se bild. Spottar ska vara ok - de kräver min 30 mm avstånd uppåt och jag har 34 mm. Mina trafos är 20 mm höga vilket ger ca 14 mm avstånd uppåt.
    Tänkte lämna en 1-2 cm bred springa mellan spånskiva och täckande list för att släppa in/ut lite luft i utrummet (se bild Kabeldragning.png).
    Data trafos: ta:max 50 grader C, tc:max 80 grader C. Dock står det 110 grader C i upp-och-ner-vänd triangel.

Om ja, hur ska man då lösa det? Tips? Borra och lägga dom i köksskåpen (ingen snygg/kul lösning)?

Fråga 1B)
    Förutom springa på 1-2 cm som - skulle det hjälpa/vara nödvändigt att borra luftningshål i spånskivan - typ 1 cm stora hål lite utspritt? Det finns en liten kanal bakom skåpet i hörnet som kan leda luft upp, annars inget uppåt...

Fråga 2)
    Bör jag lägga 230-kablarna i flexrör? Som ni ser på bild Kabeldragning.png blir det en del kablar. Kommer dra kablarna snyggare än vad som visas på bild (men det var svårt att rita).

Fråga 3)
    Är det ok att skarva via en uttagsdosa - se frågetecknet uppe till vänster på bild Kopplingsschema.png

Övrig info:
    - Använder "färdiga" byggsatser om 3 spottar per trafo från K-Rauta. Förutom ev. ny förlängd 230-kabel till trafo kommer jag använda orginalkablage.
    - Köksskåp - trälaminat
    - Skiva jag ska göra är en vanlig spånskiva
    - Spottar, 20 W * 12 st
    - Dimmer: elektrisk, 40-315 W
    - Träreglar kommer anpassas så att skivan sitter fast ordentligt. Höjd 34 mm.
    - Dosa A behöver jag eftersom inkommande kabel är för kort för att nå plats där dosa B ska sitta (eller bör jag skippa B?). Se bild Kabeldragning.png.

Väldigt tacksam för all hjälp på förhand!

2. kysan
    Medlem Nivå 9
    LED-list? Så mycket smidigare, du har ju ändå en "täcklist" framför...

3. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Jag orkar tyvärr inte sätta mig in i vad det står i texten, men jag måste verkligen säga att detta var det mest ambitiösa ritning och info vi har fått här. :p Hela installationen i 3D. Det måste ju ha tagit halva dagen att knåpa ihop det där?

//Patrik

4. kysan
    Medlem Nivå 9
    "Gilla" på Facebookspråk

5. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Mina försök till svar i fetstil, som sagt en mycket ambitiöst ställd fråga, du kan inte gärna misslyckas med den inställningen.:)

6. byggcalle
    Medlem Nivå 6
    Stort tack för både svar och feedback på bilderna :)
    Vet att det är lite väl ambitiöst men jag tycker det är en fördel att "bygga" en gång i förväg - så blir det inga överraskningar när man väl sätter igång. Rekommenderar Google Sketchup (gratis och enkel - bra för snickeriprojekt)

Sedan vill jag ge all info jag har - för att inte slösa med er tid...

@GK100: Tack - var mest orolig för värmen från mina trafos. Hade känts konstigt om de inte gick att bygga in som jag ritat - då utrymmet för spottarna är ok. Lite dåligt att det inte står några angivelser för transformatorerna när det är en paketlösning. Är det ok med en RKK 3G1,5 istället för EKK (vet att man egentligen ska använda EKK för fast installation)?

@kysan: Har inte hittat några LED som passade mina önskemål... Inte heller några skenor eller dyligt med rätt mått...

7. byggcalle
    Medlem Nivå 6
    Har nämligen en RKK liggandes...

8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det är en gråzon... RKK är en anslutningskabel (med för övrigt samma uppbyggnad som EKK) som inte får användas för fast installation. Rent tekniskt ser jag inga problem att använda RKK i detta fall, och det kanske även går att motivera med att denna ljushylla är halvfast... Se till att den inte hamnar för nära trafo och spottar med tanke på värmen.

Dock skulle EKK vara ett bättre val mellan dosor och uttag då du kan behöva klamra dessa längre bitar. RKKn blir sladdrig, och ska man börja klamra anslutningskabel blir det ännu mer diskutabelt.

9. byggcalle
    Medlem Nivå 6
    Då kör jag på EKK eftersom av ändå behöver inhandla lite annat. Tack.

10. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Precis som Bo skriver bör du använda konventionell installationsmateriel för dina uttag och dimmer osv. Där jag menade att du kunde använda RKK eller SKX är till 230V sidan på trafo. Det är nog lättare att få en bra anslutning på många modeller av dessa med sladd än kabel, särskilt om man syr vidare mellan flera.

Om du lägger trafona anslutna med sladd så att de är åtkomliga att dra ut från utsidan framkant med nedtagen täcklist är det ju även fördelaktigt vid service om någon går sönder framöver.

11. byggcalle
    Medlem Nivå 6
    Är med på vad ni båda menar. Hade RKK över och funderade på att använda den ist för EKK även till mina dosor/uttag men håller med om att det vore bättre med EKK som du skrev från början GK100.

Nu kommer detta säkert ta någon/några veckor för mig. Inte för att det är så svårt utan för att jag har svårt att hitta tid. Tack så mycket så länge. Ska försöka höra av mig när jag är klar (eller har mer att fråga ;-)

12. byggcalle
    Medlem Nivå 6
    Så där. Efter lite sjukdomar, bra väder och semester (!) så fick jag äntligt tummen ur...

Visar en bild hur det blev (innan jag satte upp lister).
    Stort tack för all hjälp och snälla kommentarer - det är huvudsyftet med detta inlägg :)

13. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Snyggt

14. byggcalle
    Medlem Nivå 6
    Tack!

15. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Stiligt och tack för bilderna!

//Patrik