Krilleman Krilleman skrev:
Då är det ju enkelt.
Svaret heter skriftlig avvikelserapport.

Alla gamla installationer kan inte appliceras på dagens normer.
Det är omöjligt att uppnå.

Därav att avvikelserapporten finns.

Kunden godkänner att man inte kan följa gängse normer med befintlig installation.

Oerhört vanligt inom regelverket säkervatten.
Gör jag för stor sak av att det blir en avvikelse menar du? Trodde att det var väldigt negativt ur ett försäkrings- och försäljningsperspektiv.

BirgitS
Man får väga kostnaden för att göra om så att det inte blir någon avvikelse mot kostnaden i form av sänkt försäljningsvärde resp. risk för att det läcker just där så att man får göra om rummet utan försäkringsersättning. Resultatet blir ju olika beroende på kostnaden för att dra om rören från där de börjar, hur snart man tänker sig sälja, vad försäljningspriset är med/utan avvikelsen etc.

J jonaserik skrev:
Klart inget är skrivet t sten. Men är det inte bättre med en klack med tätskikt på. Än att ha rören direkt upp genom golvet, där det kan bli problem med att täta till runt rören.
Klacken tillför i princip ingenting ur täthetssynpunkt.
Enda anledningen till att man gör en klack är att någon smart installatör kom på att om man har en klack så kommer inte längre rören upp genom golvet så då bryter man inte längre mot paragrafen som förbjuder rör genom golvet i branschreglerna.

• Gilla
johannord och 3 till
  • Laddar…
J Jayei skrev:
om detta kan lösas
Ja man kapar bort dessa rör och pluggar i andra änden.
Sedan dras nya rör på ett korrekt sätt.

Det ser onekligen ut som prisolrör men att plasthöljet är bortkapat.
Då blir det inte en godkänd installation även om ett fördelarskåp används tyvärr.

• Gilla
loodje
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja man kapar bort dessa rör och pluggar i andra änden.
Sedan dras nya rör på ett korrekt sätt.

Det ser onekligen ut som prisolrör men att plasthöljet är bortkapat.
Då blir det inte en godkänd installation även om ett fördelarskåp används tyvärr.
Ok, tack. Tyvärr inte realistiskt att dra om hela vägen så jag får väl leva med en avvikelse helt enkelt .

• Gilla
Mrdyster och 1 till
  • Laddar…
Du kan skarva någon annanstans, typ tak i källare eller sätta inspektionslucka/ LKs lilla vattenutkastarskåp och dra nya rör in i badrummet. Så hade jag gjort istället för att göra en specialare i badrummet

A anojak skrev:
Du kan skarva någon annanstans, typ tak i källare eller sätta inspektionslucka/ LKs lilla vattenutkastarskåp och dra nya rör in i badrummet. Så hade jag gjort istället för att göra en specialare i badrummet
Tack för svar. Det är platta på mark så ingen källare. Enda alternativet jag ser är att skarva i vägg med fördelarskåp/inspektionslucka, som visserligen skulle kunna sitta med öppning i rummet bredvid badrummet. Men trådsvararna verkar inte se det som ett godkänt alternativ heller. Om jag tolkar det rätt för att rören inte är godkända.

Men jag kan missuppfatta. Det enda som jag letar efter är en lösning som undviker avvikelse och inte är orimligt krånglig/dyr. Så förklara gärna ditt förslag mer detaljerat så kanske jag fattar om det är applicerbart i mitt fall :)

• Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Krilleman
J Jayei skrev:
Tack för svar. Det är platta på mark så ingen källare. Enda alternativet jag ser är att skarva i vägg med fördelarskåp/inspektionslucka, som visserligen skulle kunna sitta med öppning i rummet bredvid badrummet. Men trådsvararna verkar inte se det som ett godkänt alternativ heller. Om jag tolkar det rätt för att rören inte är godkända.

Men jag kan missuppfatta. Det enda som jag letar efter är en lösning som undviker avvikelse och inte är orimligt krånglig/dyr. Så förklara gärna ditt förslag mer detaljerat så kanske jag fattar om det är applicerbart i mitt fall :)
Värmesystem får du skarva dolt med dagens regelverk.
Men inte tappvatten, det skall vara skarvfritt.

Du måste få upp dina värmerör så dom sticker ut i vägg enligt dagens regler, om du vill undvika avvikelse.

Du får alltså inte komma upp med rör ur golv i badrum förutom avloppsrör, som är ett onödigt måste.

Nu frågade jag ChatGPT ;)

Den säger att detta är en godkänd lösning, men ifrågasätt gärna:
  • Bygg ut väggen och skapa ett separat installationsschakt (utanför badrummets tätskikt).
  • Låt inkommande kopparrör gå upp i schaktet, inte i själva våtzonen.
  • Gör en inspektionslucka till schaktet (från angränsande rum).
  • I schaktet görs övergången koppar → PEX/rör-i-rör och/eller placeras fördelarskåpet.
  • Från skåpet dras PEX i skyddsrör in i badrummet och avslutas i väggdosor.

Det blir alltså godkänt, förutsatt att det byggs och dokumenteras som separat installationsutrymme, ej som en del av våtzonen.

Här kommer det svart på vitt ur Branschregler Säker Vatteninstallation 2021:1:

🔹 Kap. 4.1.1 Ledningssystem

”Tappvattenledningar får inte dras dolt i vägg- eller golvkonstruktioner i utrymmen med tätskikt. Ledningar som inte är rör-i-rör ska dras synligt eller i schakt eller motsvarande åtkomligt utrymme.”

🔹 Kap. 4.1.3 Kopplingar

”Kopplingar och skarvar på tappvattenledningar får inte förläggas dolt. De ska vara placerade så att de är åtkomliga för kontroll och byte.”

🔹 Kap. 4.3 Fördelarskåp

”Fördelarskåp ska vara placerade i utrymme som är åtkomligt för inspektion. Eventuellt läckage ska kunna upptäckas och ledas fram till en synlig plats.”

Krilleman
J Jayei skrev:
🔹 Kap. 4.1.1 Ledningssystem

”Tappvattenledningar får inte dras dolt i vägg- eller golvkonstruktioner i utrymmen med tätskikt. Ledningar som inte är rör-i-rör ska dras synligt eller i schakt eller motsvarande åtkomligt utrymme.”
Helt felaktigt.

Tappvatten får dras dolt, skravfritt är kravet.
Skarvfri Prisol är fullt godkänt att använda dolt om man inte vill ha PEX Rör I Rör.

Tre kopparrör isolerade med vit plast, troligen Prisol-rör för tappvatteninstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Värmesystem får du skarva dolt med dagens regelverk.
Men inte tappvatten, det skall vara skarvfritt.

Du måste få upp dina värmerör så dom sticker ut i vägg enligt dagens regler, om du vill undvika avvikelse.

Du får alltså inte komma upp med rör ur golv i badrum förutom avloppsrör, som är ett onödigt måste.
Tack. Men om jag sätter inspektionslucka räknas det väl inte som dolt?
(Kolla gärna vad jag skrev att chatgpt menar är ett godkänt alternativ - och ifrågasätt :)

Krilleman
J Jayei skrev:
Tack. Men om jag sätter inspektionslucka räknas det väl inte som dolt?
(Kolla gärna vad jag skrev att chatgpt menar är ett godkänt alternativ - och ifrågasätt :)
Som jag nämnde i inlägg #10 så räknas inte allt detta in för värmesystem.

Bara tappvatten.

Fast nu inser jag att jag tolkat detta felaktigt.
Det är tappvatten som dyker upp ur plattan.

Miss av mig!

Då blir det hela annorlunda!

Om du lyfter på täckbrickorna, hur ser det ut mot golvet?
Bild?

• Gilla
Asos
  • Laddar…
Krilleman
Vet du var dessa två rören mynnar ut i andra änden?

Två metallrör med böjda kopplingar sticker upp från golvet framför en vägg med isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet du var dessa två rören mynnar ut i andra änden?

[bild]
De kommer från tvättstugan där inkommande vatten till huset finns. Rören anges som ”plusprisol” i ritning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.