Vi köpte en tomt för ett år sedan, började leta husmodeller och skissade på lite ändringar i RoomSketcher. Hade tre olika hussäljare ute på tomten och tittade och skickade ut offertförfrågan till fyra leverantörer på det hus jag skissat på som innebar rimligt små ändringar från de tillverkarnas grundmodell. Fick in en offert, skrev på avtalet och betalde handpenning med säljarens ord ringande i öronen att "allt går att ändra före TOLO".
Detaljplanens krav var en begränsad BYA, enplans med vind och källare. Källare var aldrig aktuellt.
För att få plats med rejäl farstukvist och liten inklädd takfot så var jag noggrann med att påpeka för deras bygglovsritare att det förhöjda vägglivet måste vara under det mått på 0,7m som gör att huset inte klassas som ett tvåplanshus av PBL.
Efter ett antal granskningsrundor och veckor så finns ritnigar färdiga för inlämnande av bygglov. Jag tycker att vägglivet ser lite högt ut och ber om att få veta måttet och får svaret 0,6m.
Så fort bygglovshandlingarna är inlämnade så hör bygglovshandläggaren av sig och säger att vägglivet är alldeles för högt med sina 1,2m.
Jag blir %¤#&?! besviken på inkompetensen hus hustillverkaren och ber dem att omedelbart fixa ritningarna då jag har tre veckor på mig att komplettera bygglovsansökan.
De ber om bygglovshandläggarens kommentarer, får dem samma dag och hör av sig på mejl fyra veckor senare och ber att få bygglovshandläggarens kommentarer, som visar att de inte kollat mejlen ordentigt.
Jag har dock redan tröttnat, fixat en oberoende bygglovsarkitekt som ritar upp huset baserat på mina ursprungliga skisser och lägger vägglivet på rätt höjd.
Min förtroende för hustillverkarens kompetens ligger nu strax under noll och då det är fråga om en modulleverantör så vågar jag inte tänka på hur det ska gå att sätta ihop moduler med ritare som inte har koll.
Jag meddelar via mejl till säljaren att jag säger upp kontraktet och att de kan behålla handpenningen vilket borde motsvara deras nedlagda kostnader för att ta fram undermåliga ritningar.
Strax får jag mejl från säljchefen som hävdar att jag inte ensidigt kan häva kontraktet.
Han föreslår att jag genast ska dra tillbaka bygglovsansökan så att deras ritningar inte får användas utan kontrakt med dem.
Jag förklarar att deras ritningar inte kan användas då de aldrig skulle kunna bli beviljade bygglov på, men att det inte går att radera till kommunen inlämnade handlingar baserade på registerlagen som säger att alla inkomna handlingar skall diarieföras.
Säljchefen erbjuder mig då att "köpa loss" deras ritningar för ytterligare dubbla handpenningen och jag svarar att det finnsnol anledning att köpa loss värdelösa ritningar och vill han ha dem raderade ur kommunens register så får han be konmmunen att bryta mot registerlagen.
Dessutom så refererar jag till ett rättsfall där husköparen fick tillbaka handpenningnen då hustillverkaren borde insett att bygglov aldrig skulle kunna beviljas. Jag har även slängt iväg ett antal paragrafer ur konsumentköpslagen, med fokus på §§ 13, 16, 23, 37 & 41. Min tes är att jag har fått en undermålig kvalitet på en delleverans i form av ritningar och att de inte kan påvisa några kostnader för mig som avsevärt överskrider handpenningen. Jag har t.o.m. bett att få utdrag ur deras bokföring som påvisar kostnader för mitt projekt, men givetvis inte fått se något sådant.
Idag så fick jag melj om säljchefen lämnat ärendet till "professionell bedömning", d.v.s. en jurist för att se om det kan dra detta den juridiska vägen.
Så till själva frågan, vore det inte bättgre för lönsamheten hos hustillverkaren om säljchefen la mer fokus på att sälja ledig produktionskapacitet till potentiellt nöjda och glada kunder, än att tjafsa med en missnöjd kund med liten uppsida och tydlig nersida i form av anseende?
9 803 läst · 55 svar
10k läst
55 svar
Stämd för kontraktsbrott efter uppsägning av kontrakt?
Sida 1 av 4
-
Medlem · Stockholm · 290 inlägg 20 maj 2021 09:20
-
20 maj 2021 09:59 #2
Så är det när prestige går före förnuftet.
Jag gissar att den där chefen råkat ut för det.
Vad är det för skitföretag? Dom kanske inte har några kunder därför dom bråkar.- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 290 inlägg 20 maj 2021 10:0520 maj 2021 10:05 #3
Det kallas nersida.....- Laddar…
-
Moderator · Stockholm · 48 336 inlägg 20 maj 2021 10:1420 maj 2021 10:14 #4
Åtminstone en av de största tillverkarna brukar systematiskt låta sina advokater ”bygga färdigt” så jag blir inte förvånad.
- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 290 inlägg 27 maj 2021 17:5327 maj 2021 17:53 #5
Nu has hustillverkarens advokat kommit fram till att avbeställningen föranleder att vi som köpare enligt konsumentköpslagen är skyldiga att betala för tre kostandsposter:
1. Ritningar och avtalskostnader
2. Särskilda kostnader till följd av avbeställningen
3. Förlust i övrigt, det vill säga utebliven vinst.
Den första bedömer advokaten ligger i storleksordningen på handpenningen, d.v.s. en schablon och inte verkligt bokförda kostnader. Här än min uppskattning i linje med advokatens.Det var för övrigt det faktum att dessa ritningar var undermåliga i förhållade till detaljplanen som var orsaken till min uppsägning.
Den andra punkten kan advokaten inte estimera, d.vs. fullt rimliga försumbara kostnader i form av porto för mottagande av kravbrevet.
Den tredje punkten är intressant då advokaten tar avtalssumman gånger vinstmarginalen gånger förlupen del av avtalstiden. De påstår sig alltså ha förlorat mer tid på att deras ritare tagit lång tid på sig
Om man vet något om vinstmarginalberäkning i producerande verksamhet - något som råkar vara ett expertområde för mig - så är det outnyttjad kapacitet som kostar och då bör man rimligen påvisa att min avbeställning orsakat en lucka i produktionsplaneringen. Dock hävdar de ju i sina broschyrer att produktionsplanering inte sker förrän TOLO, varvid inga faktiska kostnader kan påvisas.
Ett rimligt estimat på utebliven vinst hade utgått från Earned Value och Percentage of Completion (jo jag har undervisat i projektekonomi så det är lite nördig uttryck.).
Av avtalssummans en och en halv miljon har de haft intäkter på 25000, alltså 1,7% av avtalssumman och proportionellt lika stora kostnader. Med en nettomarginal som advokaten uppger till spannet 5-10% (återigen schablon då allabolag.se säger i snitt närmare 10% i bruttomarginal), så skulle denna tredje punkt hamna på 1,7% av 10% av avtalssummans 1500000, d.v.s. 2500 kr.
Ett rimligt krav på kostnadsersättning är då 22500 kr plus moms där man får avräkna de 25000 kr inkl. moms jag betalar i handpenning.
Jag tycker alltså att en rimlig schablonkostnad utöver betald handpenning är 3125kr , de tycker 40000 kr.
De har inte velat påvisa några faktiska bokförda kostnader ur den ekonomiska redovisningen.
Jo, jag har bestridit fakturan.
Nej, jag väntar med att publicera namnet tills det jag blir anmodad att inställa mig vid tingsrätten eller att kronfogden blir inkopplad.
Hur sannolikt är det att husföretaget går vidare?
Rätt stor skulle jag gissa, men uppsidan på nedersta raden kontra potentialen på skadan för varumärket - oavsett utgång i en eventuell tingsrättsförhandling - torde vara hyffsat mycket större om det avskräcker en enda köpare. Det är styrelsens uppdrag enligt akrtiebolagslagen att verka för bolagets bästa, så mitt nästa steg är nog att kontakta styrelseledamöterna individuellt och bifoga länken till detta inlägg. Personlig prestige borde inte gå före bolagets långsiktiga vinstutveckling.- Laddar…
-
27 maj 2021 18:42 #6
Bra jobbat. Ge dom ett bud och rök fredspipa! Jag gissar att dom är smarta nog att inte ta det vidare. Advokatkostnaderna överstiger alla gånger 40000kr!
- Laddar…
-
27 maj 2021 19:06 #7
Ge dom ett bud så att det tvistiga beloppet hamnar under ett halvt prisbasbelopp.
Då slipper du betala motpartens advokatkostnader vid händelse av förlust vid tinget.- Laddar…
-
28 maj 2021 13:09 #8
Det är den som skickar in stämningsansökan som avgör det...- Laddar…
-
28 maj 2021 13:17 #9
Nej du har fel, så fungerar det inte i praktiken.
företaget skickar en faktura på 40 000 kr. TS betalar så mycket så att det blir ett småmål. Resterande belopp är tvistigt och går till tingsrätten.
Det är det tvistiga beloppet som avgör om det blir ett småmål eller inte.- Laddar…
-
28 maj 2021 13:19 #10
Du tänker att stämningsansökan ser ut såhär.
Vi vill ha 40 000 kr och vi har fått 25 000 kr men eftersom vi ursprungligen ville ha 40 000 så är detta inget småmål!? -
Husägare · Åsbro · 1 858 inlägg 28 maj 2021 13:51
-
-
-
29 maj 2021 10:37 #14
Företaget kan inte fakturera för utebliven tjänst/vara och heller inte en vinstförlust, det är som att gå till affären p säga att jag vill köpa glass med chokladsås, butiken säger vi har kola sås o du avböjer men butiken vill då ha 5 kr för att du inte valde att köpa klassen för det är vad dom förlorar i vinst samma logik .... Du har sagt upp avtalet för att dom inte levererat enl avtal....löjligt resonemang av husleverantören
- Laddar…
-
29 maj 2021 11:40 #15
- Laddar…