Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Ställdon till golvvärme?

1. U
    Medlem · Östergötlands Län · 38 inlägg

ulrikf

Medlem
    Jag har vattenburen golvvärme i badrummet, via fjärrvärme, men det är hopplöst att ställa in lagom flöde med nuvarande vred utan termostat. Det blir antingen för varmt eller ingen värme alls, även om jag bara vrider så lite det bara går.

Jag överväger därför att låta installera ett ställdon som kan styras via termostat. Vilken typ av ställdon rekommenderas?

Behövs det någon form av proportionellt/flerläges-ställdon, eller räcker det med en magnetventil med lägen enbart för på/av?

Golvvärmen i sig regleras ganska trögt eftersom slingorna ligger i betong, men finns det risk att temperaturen i radiatorerna i resten av huset svänger varje gång magnetventilen för badrummet slår på/av?

Är det relevant om ställdonet i sig reagerar långsamt, som tex Danfoss TWA-Z sägs göra?

Ungefär hur många tillslag/frånslag kan livslängden på en magnetventil antas vara?

Innebär det risk för vattenläckage om en magnetventil (eller annat ställdon) går sönder, eller brukar ställdonet då bara fastna i något läge?

2. T
    Medlem · 3 453 inlägg
    Tror inte det är lösningen.

Du säger fjärrvärme och radiatorer och en slinga GV?
    En mini shunt är lösningen. Så du kan blanda ner tempen på golvvärme framledningen.

Då har jag antagit att du har "normalt" dimensionerat system 55-45 vid svinkyla. Och inte överdimensionerade radiatorer.

Det går att mecka till att driva GV med radiator returen också men det rekommenderar inte jag.

• Laddar…
  3. U

ulrikf

Medlem
    Ja, fjärrvärme och radiatorer. Tidigare var det en radiator även i badrummet men den är ersatt av golvvärme och handdukstork.

Huset har ingen egen värmeväxlare utan delar fjärrvärmecentral med andra hus i området. Idag när det var +4 grader utomhus, rapporterades in/ut från vårt hus:

- Tillopp: 53 grader
    - Retur: 50 grader
    - Flöde: 0.23 m3/h

Men ca 50 grader är alltså olämpligt att skicka in i golvvärmerören? Undra varför hantverkaren installerade så?

Och att försöka kompensera genom att slå på/av flödet med en magnetventil tex en gång i timman är alltså ingen bra idé? Och inte heller att slå på en gång om dagen innan morgonduschen för att sedan stänga av när det blivit lagom varmt?

4. T
    Medlem · 3 453 inlägg
    Nej det kommer inte att funka. Med de temperaturerna och ett trögt system så är det shunt som gäller.
    Om ni har haft en hantverkare som har gjort jobbet så borde han ta ansvar att det ska fungera också. Fråga hur han har tänkt att ni ska justera in systemet då han inte har installerat en shunt..

Stört omöjligt att få komfort om du frågar mig.
    Mini shunt kostar inte så himla mycket. Enkelt att hänga på och tar inte mycket plats.

• Laddar…
  5. U

ulrikf

Medlem
    Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.