personstarthumb-up

Ställdon för primör VV ventil krånglar, och låter

1k läst  12 svar

1. R
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Vi har vad jag tror lite problem med vårt ställdon i fjärrvärmen. Spolar vi varmvatten så låter det väldigt mycket om denna, och varmvatten kan komma och gå under tiden som vi spolar. VVS sa att det mest troligen är den som det är fel på.

Någon som vet var man kan få tag i en ny, eller ersättare till en Siemes SQS359.04? Jag tycker mig ha letat men hittar ingen ny att köpa iallfall?

2. L
    Medlem · Nivå 20
    Är det VV eller Värme som bråkar
    Värmen regleras av ett elektriskt ställdon och VV regleras av ett termiskt don
    foton inte fel på det rakt in i FJV -centralen

3. R
    Medlem Nivå 5
    Tappvarmvatten krånglar, inte upplevt problem med värme inomhus.

4. R
    Medlem Nivå 5
    Denna som låter och har sig som Sören när vi spolar varmvatten IMG_20180106_094118.jpg

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 16
    Bild på hela fjärrvärmecentralen.
    Bild på typskylten på hela fjv-centralen.

6. L
    Medlem · Nivå 20
    Har du två stycken ställdon då i centralen ?
    Jag är lite tveksam till att det är den , VV -ventilen sitter nog på annat ställe , det brukar vara en metallspiral till den som sitter på en ventil , och den sitter i sin tur på hetvattenröret från inkommande FJV , om den skramlar så kan det missuppfattas att ljudet kommer från annat ställe
    Vibbrationer som fortplantar sig via rören bra , det som man kan göra är att känna med handen var det vibbrerar , men bränn dig inte , det är varmt

7. R
    Medlem Nivå 5
    Hej igen,

Har tagit lite bilder nu, och en film på grejerna. Problem är som sagt att om vi tex dushar, så ibland så försvinner varmvattnet, och det kommer "kallt" vatten ett tag, för att varmvatten senare återkommer.

Vibrera var kanske att ta i, men det låter och har sig om detta ställdon. IMG_20180112_163735.jpg IMG_20180112_163753.jpg

8. Demmpa
    Husägare · Nivå 16
    Rickie gillar
  9. L
    Medlem · Nivå 20
    Du har tydligen 2 st s.,k ställdon 1 st för värmen det är den lilla i framkant och 1 st för VV
    den bakre , normalt är det en s.k. termodon som sköter VV i FJV-centraler
    Så som den låter är det säker ett växellådsfel i den , hur är det med VV , sköter den sig i temperaturen På VV
    Lätt at byta även för en som inte vet , bara stänga av och se var tamparna sitter , det finns en mutter under mot ventilen , bara lossa och du får den i handen
    Hittar just nu inte var den finns , men ring siemens support och tala om typ och montagesätt
    den sitter som reglering av VV , 2 vägskopplad och styrs med 24V och 0 - 10 Volt

Telefon 0771-10 15 15 (vardagar kl 08.00-16.00)

MVH liteavvarje

Rickie gillar
  10. Demmpa
    Husägare · Nivå 16
  11. R
    Medlem Nivå 5
    Fick svar från Siemens support att jag kunde ersätta mitt ställdon med SAS31.03, då den modellen jag har har utgått. @Liteavvarje , menar du varmvatten med VV så nej, det är ju just det som är problemet. Varmvatten kommer och går ibland när man duschar.

12. L
    Medlem · Nivå 20
    Ok jag ger mig , det är 230 på den , snabb som tusan med 230 annars brukar det var 0 -10V för att få dom snabba , till TS det är 230 på den , men i övrigt riktigt

13. L
    Medlem · Nivå 20
    eftersom den skramlar så är det nog som jag sa föret , rackartyg i växellådan på den , hackar lite , syntes på din video att den var lite hackig

Hej där! så kan du också ställa frågor i forumet. :love: