Byggahus.se

Ställbara plintar för altan

1. N
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

Nicke72

Medlem
    Hej!

Jag ska bygga en uteplats och har köpt ett gäng plintar på Bauhaus och i mitt anletes svett grävt gropar och sänkt ner dessa med spade och spett. (Jo jag hyrde en jordborr men i stenig mark är den mer eller mindre värdelös).

Jag "råkade" dock, p.g.a. att jag slarvade med att kontrollera med vattenpasset tillräckligt bra, sänka ner ett par lite för långt. Inte mer än att det går att ställa in med de ställbara stolpskorna, men det är ganska mycket man behöver skruva upp dem. Jag åkte till Bauhaus där jag köpt dessa för att fråga hur mycket man måste skruva ner dem för att det inte ska bli instabilt, och efter att ha stått i kö ett tag kom jag fram till personen i informationen som inte visste och därför ropade ut över hela anläggningen att någon från bygg skulle komma dit. Sen försvann personen och ingen kom dit (inom 15 min) så då ledsnade jag och gick därifrån.

Så, är det någon som vet hur mycket man måste skruva ner de ställbara stolpskorna i plintarna för att det ska bli stabilt? Man skruvar ju åt med en mutter sen så den blir ju iaf stabil utan reglar och golv, men frågan är hur det blir senare när man ställer möbler och går på golvet? Som det är nu är det nog bara ett par centimeter som den är nere i plinten. Magkänslan är att jag behöver gräva upp dem igen och sätta dem på rätt djup, men vill kolla med expertisen först. :)

Tack och Mvh,
    Niclas

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ja det är inte många gängor nere med dom grovlekarna på bulten ,
    Kan du bygga på med en regel i mellan sko och bärlina , så går det bra

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.