T
Hittade en ställbar vinkelhake på wish. Men eftersom jag är lite skeptisk till kvalitén så undrar jag om det finns någon motsvarande till denna?

Hand håller en ställbar vinkelhake på ett träbord med ritlinjer och penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den där ser ut att ha en tumskala och väldigt begränsad, men med fördel att man kan få till en halvcirkel.
Meterstockens leder kan användas som alternativ till ställbar vinkelhake. Och det finurliga med den är att den tar ingen extra plats. Men se till att den har bra kvalité och ej av plast.
Man använder de två yttersta lederna och med hjälp av den första leden så viker man den mot stockens tredje/fjärde del och då den närmaste spetsen på ändan tangerar ett värde på kanten av skalan så visar den ett värde. Ex, 677. Då är den första leden 90°, och vidare när värdet exempelvis tangerar 766 så är vinkeln således 45°. Detta är ett normalt och dagligt förfarande för oss plåtisar.

• Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Omvandlingstabell för tumstock med instruktioner och illustrationer för mätning och vinklar.
Skapa konto

• Gilla
hyggabus och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar för det mesta använda mig av två-ledsvarianten då den är mera säker på en större yta eller vinkel.
Här kommer en till översättare och är på enledsvarianten.
Tabell med vinkel gradersättning på meterstock för böjda ytor.
Skapa konto

• Gilla
kentpetter och 1 till
  • Laddar…
Kombinationsvinkel med gradskiva. Behöver kanske inte vara en Starrett men är man beredd att betala för kvalitet så …

Kombinationsvinkel med gradskiva av hög kvalitet visas på skärmbilden från Amazon.
Skapa konto

Jag brukar använda vinkelfunktionen på min kapsågskena. Annars smygvinkel ställd efter lämplig triangel på papper. Har inte blivit vän med vinkeltillsatsen till kombivinkeln som länkas ovan.

Finns enklare modeller med,

Justerbar vinkelmätare, eller gradskiva, i rostfritt stål visas på en webbplats.
Skapa konto

Vet inte vad den kallas för på svenska men adjustable protractor hittar på nätet.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:

[bild]

Vet inte vad den kallas för på svenska men adjustable protractor hittar på nätet.
Jag har en sån också och både den och kombivinkeln gör sitt jobb om det inte är noggrannare än 0,5-1 grad. Skalorna är så små att jag har svårt att repeterbart ställa noggrannare än så.

TeroM TeroM skrev:

[bild]

Helt enkelt gradskiva.

Fick reklam för den här på Instagram..
Kanske är originalet.. Vet inte om Loranzo Sverige är ett ställe man handlar på, men du har ju något att googla på iaf..

• Hand justerar en Woodpeckers mätskala med röda och grå element och "Made in USA"-stämpel.
    Skapa konto
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:

[bild]

jag tror jag sett en sådan på Jula. Kommer dock inte ihåg vad den heter

T
T
  • T-vinkel med millimeterskala och justerbar fot i olika positioner, produktbild från Jula.
    Skapa konto
Smygvinkel!

/ATW

• Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.