Byggahus.se
Hej.
Om jag vill använda en laddare av denna typ ( se bild) till en gemensam laddstation för olika "surfplattor", hur vet jag vad som krävs? Det finns ju olika utspänningar, som går till en USB-kontakt. Hur väljs rätt utspänning ( 5.2V , 7V , 9V eller 12V )?
Är det någon kommunikation mellan laddare och platta eller finns det någon standard hur det ska gå till?

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Ja, vissa laddare och telefon kan prata med varandra för att skrämma upp spänningen och därmed kunna ta ut mer effekt för snabbare laddning. Men om det finns en standard eller om det är fabrikatspecifikt vet jag inte. Det står ju att det är en "Lenovo"-kontakt i DC-änden så den kanske bara passar Lenovo. Dessutom fungerar den i så fall endast med en surfbräda ansluten åt gången.

Det är Lenovo som är deras kontaktperson i EU. Inte att den här Lenovo specifik kontakt.

L
Allt i teknikens under , som säljs ( till nästan 100% ) så medföljer det någon form av USB-laddare och då fungerar det med vilket USB uttag som helst till laddning

Det enkla svaret är att det är 5.2V som kommer att användas om inget anant signaleras. Du kan inte förutsätta att någon annan pryl än de från Lenovo klarar av något annat. Och det kan inte Lenovo heller.

Jag hade dock inte använt denna till någon annan pryl än Lenovos. Om något går fel så kommer ingen att ta ansvar för det...

Det stämmer att just denna laddare är avsedd ( = medföljde) för just Lenovo surfplatta. Utgången på trafon är standard USB och som mellankopplingskabel är det standard USB (typ A?) i ena änden och USB(typ C) i den andra. Min fundering är just om det finns en standard, för i så fall kan vi väl förvänta oss flera liknande laddare i framtiden. Det tillkom ju en EU-lag för några år sedan, om att alla mobiltelefoner och surfplattor skulle gå att ladda med en kontakt av typen USB, just för att det inte skulle vara fabrikatspecifika laddare till alla prylar. Finns det någon som vet hur det ligger till? Vore ju smidigt om man skulle kunna minska ner på antalet trafos och kablar och ha 1 laddstation för både telefon, Power bank och surfplatta.

Jag har köpt en USB laddare med 6 portar som stöder Qualcom QC 2.0 standarden för snabbladdning. Den laddar jag allt möjligt med och det funkar bra.

Bästa svaret

Kjell & Company har en helt klart sevärd film på Youtube som tar upp just detta.

Men i korthet så, ja det finns en standard. Alla USB laddare och alla USB portar på datorer ger 5V och 0,5A. Sen så finns det ett antal olika standarder för snabbladdning som går ut på att USB laddaren och mottagaren(mobil, platta etc.) kan förhandla om en effektivare laddning vid en högre spänning och/eller högre ström än vad som är normalt för USB standarden. Men om sändare och mottagare inte kan komma överens för att de till exempel inte alls pratar samma standard så hoppar bägge enheterna tillbaka till 5V och 0,5A standarden.

Så man kan alltid ladda valfri enhet med valfri USB laddare vid 5V/0,5A. Men för att man ska kunna snabbladda så måste både sändare och mottagare följa samma standard.

Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Den här filmen borde man kanske se först.

Får tacka Donald-Duck för utförligt svar. Såg först grundfilmen du satte ut i #9 ( före redigering) och sedan letade jag upp efterföljaren på Youtube med info om USB-PD ( som nu är i #9) !

D Donald-Duck skrev:
Kjell & Company har en helt klart sevärd film på Youtube som tar upp just detta.
[media]
Men i korthet så, ja det finns en standard. Alla USB laddare och alla USB portar på datorer ger 5V och 0,5A. Sen så finns det ett antal olika standarder för snabbladdning som går ut på att USB laddaren och mottagaren(mobil, platta etc.) kan förhandla om en effektivare laddning vid en högre spänning och/eller högre ström än vad som är normalt för USB standarden. Men om sändare och mottagare inte kan komma överens för att de till exempel inte alls pratar samma standard så hoppar bägge enheterna tillbaka till 5V och 0,5A standarden.

Så man kan alltid ladda valfri enhet med valfri USB laddare vid 5V/0,5A. Men för att man ska kunna snabbladda så måste både sändare och mottagare följa samma standard.
Och sedan så är många laddsladdar för USB-C hårdkopplade till att ge 2A eller 3A, trots att de inte skall göra så enligt standarden utan att strömmen skall förhandlas, så man kan räkna med att dåliga laddare eller de prylar som laddas med dessa kan gå sönder pga detta. Och laddsladdar enligt micro-USB har ingen möjlighet att styra spänningen, vilket gör att många telefoner/plattor försöker dra ut så mycket effekt som det bara går ur dem, något som inte fungerar så bra med mitt USB-uttag med stöd för 1A i laptopen, de två uttag jag har med stöd för 0,5A klarar dock av detta beteende. 1A-uttaget får nämligen spänningsfall om man försöker gå över 1A och då laddar inte telefonen alls. Så en del telefoner går att ladda på det uttaget, andra inte. Alla går att ladda på 0.5A uttagen, men det går naturligtvis långsammare.

USB-laddning är en djungel. Jag rekommenderar inte att man laddar prylar med annat än originalladdare, om man inte noga har utprovat dem innan. Jag skulle aldrig ladda på en okänd laddare/sladd som jag får låna exempelvis...

Är det inte spänningen som förhandlas? Strömmen kan ju alltid begränsas i den mottagande änden, medan för hög spänning kan vara katastofal om inte mottagaren klarar det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.