Ställa trapp på stenen?

330 läst  7 svar

Nästa tråd i Altan & uteplats
  1. S
    Medlem Nivå 7
    Kan jag ställa trappen (pyramidtrappa m 3 steg) på altanstenarna( granit) såsom bilden? Eller borde jag kapa stenen o ställa trappen på egna stenar? Tänker OM det skulle bli nå tjall på någon sten som då sitter fastkilad under trappen. Samtidigt så tänker jag...orka såga...vad är risken för att det blir nå knas?
    Åsikter på det?

2. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Trappan kommer ju att vara rätt lätt att flytta på om det behövs.

3. S
    Medlem Nivå 7
    Inte för hand men borde ju gå att lyfta med traktor eller palla upp med domkraft.
    Den lär ju väga kanske 250 kilo när allt ligger på.

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Man behöver inte skruva ihop trappstegen, man bygger ett i taget och lägger dem på varandra.

5. S
    Medlem Nivå 7
    Ok. Du tänker så. Hade ju tänkt skruva ihop dem och även skruva fast trappan i väggen. Är det inte risk att den faller isär om man inte gör så?

6. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Det går ju att sätta mothåll som det passar på så att de inte glider omkring.

7. S
    Medlem Nivå 7
    Ah ok. Smart!

• Laddar…
  8. T
    Husägare · Nivå 8
    Det Anna_H skriver är helt sant.
    Sen så är det inte jättesvårt att lyfta en sån trappa i ett stycke heller. Eftersom ytan på trappan är rätt så stor och om du har kvar stenarna runtomkrong, så är det ganska lätt att ta en kofot och lyfta ena hörnet och sen rulla in en låg rullbräda under. (t.ex. denna som var det billigaste jag såg just nu: westfalia-rullbraeda-foer-laster-upp-till-150-kg). Sen lyfter du andra änden och rullar in ännu en rullbräda där. Alternativt lyfter i den andra änden och gör den till en skottkärra (Dock ska ni nog vara två st som lyfter då eftersom det blir ca 125 kg som ni ska kånka på :) )

Men lättast är ju att göra som Anna skrivit :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: