Kanske är ok att plantera på din tomt ....

• Äldre man i trädgård betraktar tätt klippt buske formad som elefant bredvid staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Tattooed_Queen och 8 till
  • Laddar…
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Min granne har ställt ett enormt tält för en båt med tillhörande båt i alldeles mot tomtgränsen. Tips!
Är det långtidsförvaring kräver det nog bygglov för att ställa upp båten

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
S Stefan Ern skrev:
Hej,
Finns det några regler att förhålla sig till insynsskydd? Jag undrar exempelvis om jag skulle kunna ställa en soffa på min tomt nära grannens hus för att jävlas? Denna dam förtjänar det. Skippa allt med moraliska blaj.
Finns ju billiga väggar på hem o fix, ett par sådana. Tror maxhöjd 180 cm

S Stefan Ern skrev:
Hej,
Finns det några regler att förhålla sig till insynsskydd? Jag undrar exempelvis om jag skulle kunna ställa en soffa på min tomt nära grannens hus för att jävlas? Denna dam förtjänar det. Skippa allt med moraliska blaj.
Man kan inte låta bli att fråga sig vilket "omoraliskt blaj" du sysslar med på din tomt som du vill dölja.. Sexorgier, fylleslag, nudism, vilda fester, skumma bekanta som kommer och går alla tider på dygnet ? 😏

• Gilla
Borgia
  • Laddar…
Det här påminner mig om en läkare jag hade som granne en bit bort för många år sedan, som ville bygga en jordkällare på sin tomt i ett vanligt villaområde. Han ville placera den i bortre hörnet av tomten och sökte och fick bygglov.
Men grannarna överklagade eftersom de ansåg att jordkällaren skulle hamna alltför nära deras tomter, och de fick bygglovet upphävt. Då tog läkaren helt sonika och lade upp en stor jordhög på den plats i hörnet av tomten där den färdiga jordkällarens kulle skulle ha stuckit upp någon decimeter mindre över marken.

Så svaret på frågan är ja.

• Gilla
  • Älska
Jonis2 och 6 till
  • Laddar…
S Stefan Ern skrev:
Hej,
Såklart du kan ställa en soffa på din tomt.
Om det är en vanlig "innesoffa" som sen kommer sunka till sig så kan det iofs bli ett fall av nedskräpning och då skulle tex kommunens miljönämnd ha åsikter.

TRJBerg
tveksamt tveksamt skrev:
[länk]
Mycket märkligt.

Håller med, och jag har inte läst mer än artikeln i fråga.
Å andra sidan kan man ju se rimligheten i att man inte får göra saker som enbart är till för att ställa till obehag för sina grannar...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Hög spalje med nån murgröna vissen eller ej.. kanske lite julbelysning också?
"Bokharabinda"! Växer som ogräs och och fyller en spalje på nolltid

tveksamt tveksamt skrev:
Å andra sidan kan man ju se rimligheten i att man inte får göra saker som enbart är till för att ställa till obehag för sina grannar...
Så om jag har en granne som jag vet hatar gula bilar. Är det då rimligt att jag inte får köpa en gul bil om enda anledningen till att jag gör det är för att djävlas med grannen? Vilket lagrum menar du här skulle kunna användas för att förbjuda mig att skaffa en gul bil?

Jag hävdar tvärtom att jag har full rätt att skaffa en gul bil även om enda anledningen till att jag gör det är att jag vet att grannen kommer att hata det.

• Gilla
Wille2 och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
[länk]
Det känns som att det nog finns mer än skyltarna i historien.
Man skulle vilka läsa domen för att se om det verkligen finns något som gör skyltarna med rena symboler olagliga.

Claes Sörmland
G g.kraft skrev:
Haha det hade varit snyggt. Tyvärr rätt stor skillnad på tomt och fastighetsgräns. Jag tvivlar starkt på att det är ok att sätta upp jakttorn direkt i anslutning till någon hemfridszon om det inte finns väldigt speciella omständigheter.

Dessutom svårt att hävda att det är ett jakttorn om det inte används till jakt.
Det finns inget bygglovskrav i den uttömmande listan i PBF för just jakttorn. Eftersom de inte faller under PBLs definition på byggnad (saknar tak och väggar) så är det i alla fall bygglovsfritt. Men jakttorn är ju inte så aktuella i småhusområden rent funktionellt. Men kanske de kan användas som utsiktstorn?

Men jag gissar att om ett tillsynsärende skulle upp så skulle kanske den insyn ett jakttorn ger hos grannen i det enskilda fallet kunna betraktas som betydande olägenhet. Beror på hur det ser ut. Det ger i sig inget bygglovskrav men det ger byggnadsnämnden möjlighet att förelägga att jakttornet ska ändras så att olägenheten inte längre är betydande. Olägenhet får grannen tåla men inte betydande olägenhet enligt PBL.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Så om jag har en granne som jag vet hatar gula bilar. Är det då rimligt att jag inte får köpa en gul bil om enda anledningen till att jag gör det är för att djävlas med grannen? Vilket lagrum menar du här skulle kunna användas för att förbjuda mig att skaffa en gul bil?

Jag hävdar tvärtom att jag har full rätt att skaffa en gul bil även om enda anledningen till att jag gör det är att jag vet att grannen kommer att hata det.
En bil är inget byggnadsverk så det faller inte under PBL som frukten av andra åtgärder som har diskuterats gör.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
så det faller inte under PBL som frukten av andra åtgärder som har diskuterats gör.
Må så vara men kan du hitta något exempel på åtgärd som faller under PBL och som är tillåten om man gör den för att behaga sig själv men förbjuden om man gör den för att förarga grannen?

Sen är väl en soffa kanske heller inget byggnadsverk?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.