Byggahus.se
Har precis kastat ut fjärrvärmen till förmån för en värmepump från Nibe.
Det är en VVM500 samt en F2120-20kW.

håller på att injustera så golvvärme (bottenplan) och radiatorer (ovanvån) levererar rätt temp.
VVM500 är inställd på fabriksinställningarna och jag har 24 grader i radiatorerna på ovanvåningen, men golvvärmen på bottenvån ger bara 21 grader. 18 i det kallade rummet på norrsidan.
Alla termostater och rumsligare är satta på Max.

Har trixat med inställningarna fram och tillbaka på shunten till golvvärmen och öppnat upp fullt på returen (den röda ratten till vänster) samt satt automatiken (den svarta boxen på väggen) till 24 grader och stängt av automatläget.
Crikulstionspumpen på shunten satte jag till lägsta hastigheten för att öka diffen mellan tillopp och retur. Ventilen på primärkretsen stängde jag för att minska inblandning av vatten från returen.

Min tanke är att VP ska vara styrande och inte shuntautomstiken. Tänker jag rätt här?
Kollade i morse vid kl 05 och då var det 0 grader ute. Tillopp på shunten var 32 grader och retur 23 grader.

Gissar på att mycket av värmen tar sig till radiatorerna på ovanvån och inte via shunten och golvvärmen. Hade velat minska på värmen intadiatorerna och öka i golvvärmen. Strävar efter 22 grader överallt.

Vad kan jag göra för att utjämna?

B8582D9F-2077-4791-AAE4-EB7624BA12E9.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
72C94E96-C30C-491A-9446-CD600E096159.jpeg
Skapa konto

Bilden är tagen innan jag gjorde ändringarna så kranarna är inte rätt på bilden. :)

Ja, tilloppet är stängd till golvvärmeshunten på bilden.

Den röda injusteringsventilen som är på bild 2, har du en till sådan till radiatorsystemet?

Man skulle kunna skrota den styrenheten som du har till golvvärmen, och låta din VVM styra istället. Det finns möjlighet för att styra flera värmekretsar i den, men du behöver köpa till en extra box, som finns som tillbehör.

Redigerat:
Tack för info lordi. Du vet möjligen inte vad det tillbehöret heter?
Har dessvärre ingen justeringsventil för radiatorkretsen.
Just nu är det 23 grader på bottenplan golvvärmen och 25 grader ovanvån. Kanske ska sänka någon grad på VVM?

en ny bild över shunten med nuvarande inställningar på kranarna.

86093224-FF51-4E73-8B8A-E26BEEEA02F0.jpeg
Skapa konto

Hittade ett tillbehör som heter NIBE ECS 41 (över 80kvm). Är kanske den du menar?
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/alla-produkter/NIBE-ECS-41-_-136

Anpassar man befintlig shuntgrupp med dessa tillbehör i så fall?
Kommer detta tillbehör att lösa problemet jag har med högre temp på radiatorerna än på golvvärmen?

Jag kan ju kanske även sänka termostaterna på radiatorerna något snäpp för att få ner värmen på ovanvån. Då kanske golvvärmen får mer istället? Men är det en bra lösning?

S spacemoose skrev:
Hittade ett tillbehör som heter NIBE ECS 41 (över 80kvm). Är kanske den du menar?
[länk]

Anpassar man befintlig shuntgrupp med dessa tillbehör i så fall?
Kommer detta tillbehör att lösa problemet jag har med högre temp på radiatorerna än på golvvärmen?

Jag kan ju kanske även sänka termostaterna på radiatorerna något snäpp för att få ner värmen på ovanvån. Då kanske golvvärmen får mer istället? Men är det en bra lösning?
Ja, synd att du inte har möjlighet till att strypa flödet upp till andra vån. Det kan iofs gå att göra i termostatventilerna beroende på vilken modell du har.
Testa först med att stänga termostaterna något och se om det gör någon skillnad

Ja det är ECS jag tänker på, men egentligen behöver du bara styrboxen och givarna för du har ju redan pump och ställdon. Det borde gå att köpa den löst som reservdel.
Detta löser dock inte ditt flödesproblem, men det blir smidigare att kunna reglera allt från värmepumpen.

L lordi skrev:
Ja, synd att du inte har möjlighet till att strypa flödet upp till andra vån. Det kan iofs gå att göra i termostatventilerna beroende på vilken modell du har.
Testa först med att stänga termostaterna något och se om det gör någon skillnad

Ja det är ECS jag tänker på, men egentligen behöver du bara styrboxen och givarna för du har ju redan pump och ställdon. Det borde gå att köpa den löst som reservdel.
Detta löser dock inte ditt flödesproblem, men det blir smidigare att kunna reglera allt från värmepumpen.
Jag har MMA termostater till radiatorerna på ovanvån. Se bild. De står just nu på max som har 9. Jag kan prova att strypa ner till 7 tex. Men blir det inte kass för värmepumpen då? Den vill väll gärna ha fullt blås?

Ska kolla in ECS lite närmare och se om det är något som skulle kunna funka. Tack för tipset.

Skaffade mig en IR termometer idag för att testa att mäta mot returrören från respektive golvvärmeslinga. Trots att de är inställda enligt LK injusteringsprotokoll, så verkar 1-2 slingor sticka ut med för hög returtemp.
Tog bort "hattarna" för rumsgivarna från fördelaren för något dygn sedan så rumsgivarna inte skulle påverka alls.
En ide jag har är att strypa ner dessa så alla slingor har samma returtemp. Jag får då helt enkelt frångå injusteringsprotokollet något, men justeringen ger kanske mer värme i de slingor jag tycker är svalare. Vad tror du om det?
För det kan väll ändå inte vara så att vissa av slingorna medvetet är dimensionerade för högre temp? De ytor som är varmare är vid de båda gavlarna på huset.

6D97C6B4-0651-427E-800B-78CA3444C04C.jpeg
Skapa konto

S spacemoose skrev:
Jag har MMA termostater till radiatorerna på ovanvån. Se bild. De står just nu på max som har 9. Jag kan prova att strypa ner till 7 tex. Men blir det inte kass för värmepumpen då? Den vill väll gärna ha fullt blås?

Ska kolla in ECS lite närmare och se om det är något som skulle kunna funka. Tack för tipset.

Skaffade mig en IR termometer idag för att testa att mäta mot returrören från respektive golvvärmeslinga. Trots att de är inställda enligt LK injusteringsprotokoll, så verkar 1-2 slingor sticka ut med för hög returtemp.
Tog bort "hattarna" för rumsgivarna från fördelaren för något dygn sedan så rumsgivarna inte skulle påverka alls.
En ide jag har är att strypa ner dessa så alla slingor har samma returtemp. Jag får då helt enkelt frångå injusteringsprotokollet något, men justeringen ger kanske mer värme i de slingor jag tycker är svalare. Vad tror du om det?
För det kan väll ändå inte vara så att vissa av slingorna medvetet är dimensionerade för högre temp? De ytor som är varmare är vid de båda gavlarna på huset.

[bild]
Det går att strypa dina radiatorer, precis som golvslingorna. Man tar bort termostaten, lossar packboxen, och ställer in kv-värdet. Du behöver dock ett verktyg från MMA.
Man kan räkna ut kv-värdet efter rummets effektbehov.

Man brukar dimensionera alla golvslingor för samma temperaturfall. Är värmebehovet större i ett rum, så får man lägga slingorna tätare.
Du kan ju prova att strypa lite på de två slingorna. Tänk på att alltid notera ursprungsinställningarna, så det går att gå tillbaks om det blir helt tokigt.
IR-termometer i all ära, men de brukar vara "sådär" pålitliga. Om du mäter på en vit blank yta, så tejpa gärna lite svart eltejp på mätytan först.

L lordi skrev:
Det går att strypa dina radiatorer, precis som golvslingorna. Man tar bort termostaten, lossar packboxen, och ställer in kv-värdet. Du behöver dock ett verktyg från MMA.
Man kan räkna ut kv-värdet efter rummets effektbehov.

Man brukar dimensionera alla golvslingor för samma temperaturfall. Är värmebehovet större i ett rum, så får man lägga slingorna tätare.
Du kan ju prova att strypa lite på de två slingorna. Tänk på att alltid notera ursprungsinställningarna, så det går att gå tillbaks om det blir helt tokigt.
IR-termometer i all ära, men de brukar vara "sådär" pålitliga. Om du mäter på en vit blank yta, så tejpa gärna lite svart eltejp på mätytan först.
Tack för tipsen. Ska prova att dels injustera golvvärmeslingorna som är lite varma och dels justera kv-värdet på radiatorerna som du säger. När alla rum har ungefär samma temp så borde man kunna justera kurvan på VP upp eller ner baserat på vad som behövs.

Bör jag behålla shuten på den inställning som jag har satt den till nu? Enl LK så ska bypass ventilen vara öppen (3-vägsutförande) när man har VP och stängd när man har fjärrvärme. Tycker det blir varmare golv med den stängd, men det är kanske fel av någon anledning?
Cirk.pumpen är på lägsta fart.

Jag tycker du ska ha bypassen öppen. Det säkerställer flödet över VP.
Temperaturen på golven är egentligen inte intressant. Det intressanta är vad rumstemperaturen blir.
Vad har du för värmekurva inställd till golvvärmen? Och vad står det svarta stora vredet på? (Parallellförskjutningen)

Värmekurvan på i den svarta kontrollboxen är ställd till 9,0. (Möjliga värden är 2,5 - 40)
Det svarta stora vredet på samma kontrollbox är ställd på 24 grader. Antar det är detta vredet du menar?
Just nu står kontrollboxen på "kontinuerlig drift" för att låta VP styra (tänkte jag).

Igår kväll sänkte jag ner -2 grader på Niben för jag tyckte det blev lite väl varm överallt. Nu har 23 grader på ovanvån och 21 grader på bottenvån.
Har ändrat bypassen till öppen nu ikväll utan några övriga justeringar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.