Byggahus.se

Ställa in hyvelbord på rikthyvel

1. Skånelängan
    Medlem Nivå 8
    Jag har en gammal Jonsered gjutjärnsrikthyvel som jag nog aldrig varit riktigt nöjd med men som jag nu försöker få lite fason på. Hyvlar jag på den så blir ämnena lite bananformade vilket syns på en av bilderna. Ämnet lyfter mot utmatningsbordet.

Jag har justerat så kuttern är parallell med utmatningsbordet och den diffar nu väldigt lite.

Hyvelstålen satt lite snett och de är nu också justerade så de ligger väldigt nära höjdmässigt mot utmatningsbordet.

Bilder på kutter och hyvelstål visar dess diff mot utmatningsbordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20180911_212919.jpg
    20180911_213115.jpg
    20180911_213159.jpg

In och utmatningsbord diffar väldigt lite i djup

20180911_213232.jpg

Jag har en rätskiva men den är lite kort men den visar ändå att höger bord, alltså inmatningsbordet är högre i början än vid kuttern. Då ämnena blir bananformade så tycker jag den borde vara tvärt om men så ser det ut just nu.

Kollar jag på undersidan hittar jag inget för att justera detta bord. Undertill finns en stor ratt som jag tolkar det som är för att lossa bordet och sedan kan man via en annan ratt höja och sänka bordet. Motsvarande finns också på utmatningsbordet.

Nu vill jag bara sänka änden/början på inmatningsbordet men hittar inga justerskruvar eller liknande. Är det så att jag istället får höja bordet vid kuttern istället, och i så fall hur gör jag det?
    20180911_214405.jpg
    20180911_214415.jpg
    20180911_214429.jpg

2. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Eftersom en banan normalt har en konvex och en konkav sida har jag svårt att tyda vad som menas med bananformad:). I alla fall, så här brukar det se ut och ett inmatningsbord som lutar ner mot kuttern ger en konvex kant https://goo.gl/images/2HYvf2

Hurivida du kan ställa in detta på din hyvel har jag ingen aning om.

3. Skånelängan
    Medlem Nivå 8
    Hej

Jag får precis som i första bilden i din länk, alltså en crowned cut.

4. H
    Medlem · Nivå 17
    Det kan bero på att utmatningsbordet behöver justeras ned en liten liten aning i förhållande till kuttern.

Om borden är ur linje brukar såna här äldre maskiner gå att shimsa någonstans eller så har det heltänkelt kommit spån emellan anliggningsytorna någonstans. Fast om du skall börja shimsa så behöver du en tillräckligt lång linjal

5. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Jag hade tidigare en Jonsereds rikt, dock äldre än din. På den satt både in- och utmatningsbord på 4 st "kilar" liknande de på din sista bild. Med ratten (en för varje bord) reglerades höjden på borden. Utmatningsratten användes bara vid postning av stålen, inmatningsratten när man ändrade spåntjockel. I övrigt fanns ingen annan justeringsmöjlighet. Mina bord var inte heller helt parallella, vilket löstes med shims, dels mellan kilarna (när ett enskilt hörn på ett bord behövde höjas) dels mellan stativet och plattan som satt under bordet (när höger resp vänster del på ett bord behövde höjas. Det var mödosamt men helt klart värt det, en rikthyvel som inte hyvlar rakt saknar värde.

• Laddar…
  6. Skånelängan
    Medlem Nivå 8
    Tack för alla svar. Ni har jag med rätskiva, bladmått och digitalt höjdmått försökt ställa in den. Det är ännu inte helt 100 men mycket bättre än tidigare.

Det jag gjorde var att lossa inmatningsbordet med rätten på undersidan och mha en omvänd bessy-tving lyfta lite lätt så man kan kila in en liten distans.

7. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Men första bilden, vad visar den?
    Ligger själva kuttern nästan i liv med utmatningsbordet?
    Kuttern ska väl ligga ordentligt under bordet, typ mm.

Bild 2.
    Ligger stålet under bordet så vill ämnet resa sig och bli krokigt.
    Är stålet för högt så får man ett hack på slutet men i övrigt blir ämnet rakt.

Protte

8. Skånelängan
    Medlem Nivå 8
    Mätaren är nollställd för att visa diff i djupled. Den ligger så klart en bra bit under utmatningsbordet och hyvelstålen ligger nu väldigt nära i nivå med utmatningsbordet.