Byggahus.se
Hej!

Jag beställde förra sommaren en Hammer A3-31 med spiralkutter som jag fick hem för drygt ett år sedan, oktober 2022.
Sedan dess har jag haft massor med strul med hyveln och Felder har tyvärr inte varit särskilt hjälpsamma, de har en del att lära sig från ex. Festool.

För att göra en lång historia kort sakandes det b.la. en del skruvar för spånsugskåpan och annat som förstör intrycket när man köper en ny produkt. Det viktigaste var att det visade sig att utbordet var utanför tolerans, det hade flera svackor i bordet.
Efter en lång mailväxling, telefonsamtal som inte besvarades skickade Felder en tekniker som kunde konstatera att utbordet var utanför tolerans och då beställde Felder ett nytt bord som jag fick i februari 23. En tekniker kom ut för att installera utbordet under april 23. Teknikerna bytte utbordet och ställde in hyveln för att slutligen testa att hyveln fungerade genom att köra att hyvla och rikta en bräda vilket vid första anblick såg OK ut.
Jag hade nyligen varit sjuk i covid vid tillfället och var inte i bästa form för att göra ytterligare kontroller på hur hyveln hade ställts in medans teknikern var på plats utan litade blint på att teknikern visste vad han gjorde.

Jag upptäckte först under sommaren på semestern då jag hade hyvlat och riktat några brädor till ett soffbord att jag fick en springa mellan brädorna när jag ville limma ihop brädorna, vilket tyder på att hyveln var felinställd.

Jag har varit i kontakt med Felders tekniker som helt slår ifrån sig och menar på att allt var rätt inställt när han åkte hemifrån mig.
För att inte tjafsa mer med Felder tänker jag att det är bättre att jag försöker att lära mig att ställa in hyveln själv, vilket är anledningen till att jag skriver detta inlägg:)
Jag har några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med av kunniga medlemmar på forumet.

1. Hur ska man tänka när man ska ställa in höjden för hyvelstålen? I manualen står det att stålen bör dra med sig en bräda 2-3 mm (jag antar att det ska vara antingen 2 eller 3 mm på varsin sida av kuttern).

På Youtube är det en del som säger att hyvelstålen knappt ska nudda en rätlinjal, dvs. vara i linje med utbordet.
Vad är det som gäller?

2. Vilket är smidigast att använda en rätlinjal eller en träbit för att ställa in höjden av hyvelstålen från utbordet? Verkstadsutrustning, troligen en tabellsåg, med trästycke och linjal, inställt för precisionsskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Jag har ritat några linjer på utbordet för att säkerställa att alltid använda samma position när jag mäter hur mycket stålen drar med sig linjalen/brädan och att det är samma hyvelstål och hyvelstålsrad man refererar till.

Tänker jag rätt?

Mätverktyg (tumstock) på maskindel, precision, industri, mätning, teknik, metall, skruvar, ingenjörsvetenskap, verkstad.
Skapa konto

4. Det är två rader med hyvelstål och det verkar skilja lite på höjden mellan dessa, jag menar att ena raden kanske drar rätlinjalen 3 mm medans den andra raden kan dra ex. 5mm eller tangerar rätlinjalen lite beroende på hur man ställer in utbordet.
Hur ska man tänka här?

Jag har fortfarande inte lyckats ställa in höjden på hyvelstålen och har brottats med hyveln till och från i drygt en vecka och börjar att ge upp:)
Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

• Industriell maskindel, skala, mätkomponent, metaller, ingenjörsvetenskap, precision, teknisk utrustning.
    Skapa konto
Riktigt trist att du inte fått den hjälp du borde ha fått. Köpte du direkt från Felder i Stockholm?

Tyvärr har jag inget konkret vad gäller injusteringen, då min likadana aldrig behövt justeras. Fast det betyder nog att om du ”bara” får till det en gång så ska den rulla på snällt efter det.

Den du ska försöka muta med kakor eller annan hårdvaluta är @mattiasp som är rätt person för uppdraget. Bara hålla tummarna för att det funkar på distans.

• Gilla
andy999 och 1 till
  • Laddar…
Tack @Hep!
Ja, jag köpte från Felder i Stockholm.
Riktigt tråkig upplevelse, kan säga att mitt intryck av Felders kundbemötande och service inte är det bästa:)

Hej
Det tyder på att dina bord ej är paralella alternativt att utmatningsbordet är för lågt i förhållande till kutterns diameter.

Lägg en lång rak linjal på kant över båda bordens längd kontrollera att borden är paralella dvs ingen glipa mellan bord och linjal.

Provhyvla en träbit i båda kanter på ditt riktbord så kuttern tar lika mycket på båda sidor tar det inte lika mycket i båda kanterna så kan ena bordet eventuellt sitta oparalellt med kuttern.

Om något ej stämmer så tycker jag du ska jaga felder så dom fixar problemet åt dig.
Mvh
Jonas

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Bra att du valde helixkuttern! Den där skall vi få ordning på. Bra att borden är plana, annars är det svårt eller omöjligt att få stil på den. Jag sitter på tåget just nu, men vi kan diskutera detta en annan gång. Du har en rätskiva, bra. Du behöver även bladmått. Och visst tålamod förstås.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar@sweden!
Jag har sedan tidigare lagt ut en rätlinjal över båda borden och konstaterat att borden inte är parallella med varandra, det är som ett U.
Det är därför jag behöver ställa in hyveln från början igen.
OM det hade varit en kundorienterad återförsäljare hade Felder säkert velat hjälpa till...

mattiasp mattiasp skrev:
Bra att du valde helixkuttern! Den där skall vi få ordning på. Bra att borden är plana, annars är det svårt eller omöjligt att få stil på den. Jag sitter på tåget just nu, men vi kan diskutera detta en annan gång. Du har en rätskiva, bra. Du behöver även bladmått. Och visst tålamod förstås.
Härligt att du tar dig tid. Om det är ok för er så får ni gärna lösa det offentligt här i tråden i stället för i privatmeddelanden. Förr eller senare kommer förmodligen jag eller någon annan fråga om samma sak.

• Gilla
Jormen och 3 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Tack för svar @mattiaasp!
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.
Jag har både rätskiva och bladmått, med lite vägledning kanske jag kan få en fungerande hyvel igen:)

• Gilla
Jormen
  • Laddar…
A andy999 skrev:
Tack @Hep!
Ja, jag köpte från Felder i Stockholm.
Riktigt tråkig upplevelse, kan säga att mitt intryck av Felders kundbemötande och service inte är det bästa:)
Jag har förstått på andra att bemötandet kan vara lite halvsurt och nonchalant innan man köpt något, eller om de tror att man tömt hela spargrisen och köpt sin enda maskin. På något sätt har de fått för sig att jag är lite mer ”på riktigt” än jag är, så mig är de väldigt snälla mot.

Om du någon gång behöver hjälp som du inte tror går på garanti, så kan du fråga Plano Maskin. Deras tekniker bor i Sundsvall eller liknande, men har kunder i dina trakter är nere lite då och då. Han ska enligt ryktet vara en riktig maskinguru. Eller så mutar du Mattias som är närmare och redan erbjudit sig.

• Gilla
andy999
  • Laddar…
Jag får nog sälla mig till skaran inte 100% nöjd. Jag rattar på min a3-31a mer än vad som kan anses normalt, ett par helinställningar från scratch (enligt konstens regler o jag har rätt kunskap o verktyg för det) på ett par år o den lever sitt eget liv på ett märkligt vis.

Din kan mycket väl ha varit bra när teknikern va färdig o sen ändrat sig aningen med tiden. Spänn tillbaka hyvelborden efter planhyvling 1Nm lösare än när den blev inställd o de kan ändra sig. Spänn det hårdare o den ändrar sig på andra hållet. Spänn för hårt o inställningsbuktarna gräver sig in på undersidan av borden o tappar inställningen med tiden. Jag kan rikthyvla en dag o få resultat som tyder på för lågt utmatningsbord, månaden efter tvärtom.

Inte orkat dra det med Felder då jag mer tror det är konstruktionen som är känslig än att det är nåt direkt fel på hyveln.

• Ledsen
Pysslarn
  • Laddar…
Tack@Ola C!

Ja, så kan det vara, har sett på youtube att flera varit missnöjda med just att justeringsmuttrarna på framsidan kan gräva i in sig i bordet till följd av att inställningen för bordet ändras om man låser bordet för hårt.
I mitt fall använde jag inte hyveln alls förrän i somras efter att teknikern ställt in den och det var då jag upptäckte att hyveln var felinställd.
Jag hade inte heller flyttat på hyveln, vilket jag har förstått kan ändra på inställningarna.
Nåväl, jag hoppas på att jag snart får ordning på hyveln:)

Hep Hep skrev:
Jag har förstått på andra att bemötandet kan vara lite halvsurt och nonchalant innan man köpt något, eller om de tror att man tömt hela spargrisen och köpt sin enda maskin. På något sätt har de fått för sig att jag är lite mer ”på riktigt” än jag är, så mig är de väldigt snälla mot.

Om du någon gång behöver hjälp som du inte tror går på garanti, så kan du fråga Plano Maskin. Deras tekniker bor i Sundsvall eller liknande, men har kunder i dina trakter är nere lite då och då. Han ska enligt ryktet vara en riktig maskinguru. Eller så mutar du Mattias som är närmare och redan erbjudit sig.
Jag skulle helst vilja få ordning på hyveln själv med hjälp av medlemmarna på Byggahus, då lär jag mig hur man gör.
Ditt förslag att lägga ut info om detta på denna tråd tycker jag är jättebra. Jag bidrar gärna med allt som jag kan, jag har själv lusläst forum och kikat på youtube om hur man gör för att ställa in hyveln och tycker att det finns en hel del moment som kanske inte är självklara för nybörjare som mig:)

Om jag inte lyckas får jag testa med Planomaskin, tack för tipset @Hep , har handlat lite från dem tidigare och tycker de är väldigt smidiga att ha att göra med.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Tack @Frustrator!
Jag har läst länken du tipsar om tidigare, den var informativ och bra. Den gav mig konkreta råd om hur jag går vidare.
Jag skulle gärna vilja få lite svar på mina frågor 1-4 tidigare i tråden som jag undrar över för att kunna komma vidare:)
Känns lite som att jag fastnat i mina funderingar och är osäker på vad som är rätt angående frågorna ovan.

Jag förstår att du vill veta hur du skall ställa eggarna höjd, men först måste några andra saker vara på plats. Nu kallar jag mina för A, B och C osv, för att inte krocka med dina numreringar på frågor:

A) Är borden plana? Mät med rätskiva och bladmått både längs bordens kanter och på diagonalerna. Kolla båda borden. Kraven finns, om jag inte minns fel, i manualen.

B) Är kuttern parallell med borden? Mät med indikatorklocka med magnetfot, och mät mot kutterns mantelyta innanför eggarna. Då är det lättare att hitta toppen på kuttern.

C) Är borden planparallella mot varandra? här använder du åter rätskivan och bladmått. Min egen rätskiva är en slipad stållinjal som är magnetisk. Med den har man fördelen att man kan fästa den mot utmatningsbordet med en magnetfot för indikatorklockor.

Om, eller när allt ovan stämmer är det bara höjden på eggarna kvar. De skall ligga något ovanför utmatningsbordet, typ 0,02-0,03 mm. Man kan mäta det med indikatorklocka eller med linjalmetoden som du själv beskriver. Linjalmetoden är enklare. 2-3 mm förflyttning är lagom. Värt att påpeka är att du med den här inställningen kommer att få en aning konkava riktade ytor. Det är faktiskt en fördel vid limning av de riktade arbetsstyckena. Man får dragspänningar i mitten av den limmade fogen, och tryckspänningar i kanterna. När trät tar upp eller släpper ifrån sig fukt kommer det att gå snabbast i ändträt. Om man har tryckspänningar tvärs fibrerna minskar det risken för sprickbildning där.

Exakt hur man justerar allt detta kan vi komma till senare, när du har kontrollerat hur landet ligger.

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.