Byggahus.se

Städslarv

1. P
    Medlem · 161 inlägg

peo

Medlem
    Hej!

Ni andra som köpt slarvigt städade hus, har ni gjort försök att få ut ersättning av säljaren, och isåfall på vilket sätt (framgång ?) ?

Givetvis finns det många olika grader av städslarv, och huset vi köpte slår säkert alla rekord - okej, kanske om alla som råkat ut för städfusk slår ihop allt så kommer ni nog upp i hur det såg ut hos oss. Några exempel på hur det var..

Troligtvis kvar..
    Vattenlås i kök och badrum är troligtvis igengrodda (vattnet rinner undan, men något långsamt)

Det senaste..
    totalstopp i avlopp från en av toaletterna (hela röret ner till källarn var igenskitet + brunnen/vattenlåset i källaren + röret ut från huset)

Det äckligaste..
    också totalstoppet i avloppet (då det vart en skitkanon när jag väl fick upp stoppet i röret ner - spolbilen fick ta vägen ut för att jag inte fick upp det själv)

Det nästäckligaste..
    Den mycket väl inrökta köksfläkten.. även utan fläkthjul så stank det rök från den vid start (röken hade säkert satt sig i fläktmotorns lindningar)..

Toaletter...
    Det det brukar finnas i toastolar som inte städats på 5 år (det som vanligtvis är lite ljusgult var mörkorange, det som vanligtvis är lite brunt var ingrodda klumpar)

Kök..
    inga skåp urtorkade, smutsiga golv, tjockt med damm på lister, bakom kyl och frys (som innehöll en hel del matrester)...

Ute..
    bråte överallt.. några år gammalt trädgårdsavfall i en säck bakom garaget.. fullpropp i ena halvan av ett förråd (gammalt trädgårdsavfall - inslängt)

listan kan göras mycket längre (och jag har en del redo hemma ifall nån vill ha fler exempel)..

Enligt mäklaren är det för sent att försöka få ersättning, och enligt han får man "normalt" 500-1000kr i ersättning för städslarvet.

Innan köp kollade jag upp vad en städfirma skulle ta för flyttstädning, och det rörde sig om cs 10000:- + reseersättning (huset är ett tvåplanshus med källare, 160+80kvm).

/PeO

2. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Re: Städslarv

Vi fick 7000:- i avdrag för att säljaren skulle slippa städa... På ett hus på 57m2.

3. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Hmm, ja, det låter ju som rätt ostädat ;)

Jag har inget svar på frågan, men en liten fråga som dyker upp i mitt huvud när jag läser om allt...

Det måste väl ha varit precis lika skitigt när ni var där på visning och på besiktning? Och då torde det väl inte ha kommit som en fullständig överraskning?

4. P
    Medlem · 161 inlägg

peo

Medlem

Det såg lika ut på besiktningen och visningen.. Det man inte märkte då var fläkten och avloppet. Alla avlopp var mer eller mindre igensatta, bl.a var duschavloppet proppat med legobitar - vilket man inte bryter upp och kikar i på visning / besiktning. Att det inte var städat då berodde på att dom just inte städat / skulle göra det före avflyttning.

Så att det var totalt ostädat var ingen direkt överraskning, men vi hade inte avtalat bort annat än "flytt" ur städningskravet, och med mäklaren och säljaren + vittnen under avtalsskrivning gått igenom exakt vad vi menade med det (att det skulle få finnas nån fläck här och där, men inte att det ska upplevas helt ostädat). I kontraktet hade vi skrivit "Huset och tillhörande byggnader ska lämnas i uttömt och städat skick". Samma gällde för tomten.

/PeO

5. S
    Medlem · 1 589 inlägg

Höll inne pengar från säljaren. Som i sin tur köpt tjänsten av mäklaren som alltså schabblade så att ingen städning alls var gjord. Så säljaren skällde på mäklaren som minskade sitt arvode efter att vi tagit reda på att han dessutom tappat sin auktorisation och att det var hans fru! Som egentligen var den som var auktoriserad.... Sen kom vi överrens med säljaren om att det borde vara värt 10000kr att själva behöva flyttstäda.

sSatt faktiskt och högg lös den bruna skiten ur toastolen med stämjärn/skruvmejsel innan vi till slut gav upp och helrenoverade hela badrummet.....

Stopp i avloppet får man nog tyvärr räkna med när man köper hus. Kan dyka upp när som helst utan att det är någons fel eller att någon försöker luras

6. Ingenjören
    Medlem · 709 inlägg

Hej!

Vi hade inskrivet i kontraktet att huset skulle vara flyttstädat vid överlåtandet. Eftersom vi misstänkte att det inte skulle vara städat bad vi att få inspektera städningen före övertagandet. De fick städa 3ggr innan vi betalade köpeskillingen... 2:a gången hade vi med en oberoende kille från ett fastighetsbolag som noterade vad som inte var städat och den listan blev låååång. När vi till sist godkände städningen hade de ansträngt sig och det mesta var faktiskt städat, dock ej bakom kyl, frys, element etc. Vinden, garaget och källaren var iallafall utröjda till skillnad mot första gången. De körde till tippen 5ggr med en stor van med det som var kvar efter första "flyttstädningen".

Om det står inskrivet i kontraktet att huset skall vara flyttstädat och det inte är det, måste du nog ge dem en chans att åtgärda innan du tar dit städfirma på deras bekostnad. Ta gärna dit en oberoende "städbesiktningsman" för att ha ditt på det torra. Han kan uppskatta hur många timmars städning som återstår. Sedan kan du kräva avdrag på priset med motsvarande summa som det kostar att låta en städfirma göra jobbet. Om de nekar kan du alltid deponera summan hos mäklaren tills ni är överens.

/Ingenjören

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 021 inlägg

hempularen

Moderator

Det du tar upp är ju dels ett (eller flera) fel på huset, dels dålig städning av diverse utrymmen.

Stoppen i avloppet handlar om fel på huset snarare än städning, framförallt när du var tvungen att ta dit en spolbil för åtgärdande. Sedan är det ju en annanfråga om huruvida det är ersättnbingsbara dolda fel. Jag skulle tippa att det hamnar under er undersökningsplikt, som ni alltså inte kan få ersättning för. Sedan kan man ju i och för sig tycka att det här är ett fel som måste varit känt för säljaren, som säljaren borde upplyst er om.

Den dåliga städningen: det låter som ni avtalat bort flyttstädningen, då hamnar ni ju ohjälpligt i en tolkningstvist om vad som borde varit städat. Jag förstår er frustration, och ställ ett krav mot säljaren, men vill han inte betala, så sätt det här på erfarenhetskontot.

8. P
    Medlem · 607 inlägg

Förra ägarna lämnade hela källaren och garagret fulla med grejer och skit. De sa att de skulle komma och hämta sakerna 3 dagar efter vårt tillträde. De gjorde de inte, något annat hade kommit emellan. Efter att jag vid över tio tillfällen kört hem för att släppa in dom då vi avtalat möte utan att de sedan dök upp blev jag efter en månad förbannad. Jag behövde garage för allt vårat byggmaterial som nu fått lagras delvis utomhus. Jag kan vara lite mesig ibland men när jag blir arg så blir jag det med besked. Jag formligen kastade ut alla deras prylar på gatan. Förbipasserande fick ta med sej vad de ville, golfklubbor, cycklar, snowboards och möbler. Sedan ringde jag mäklaren och sa att han fick hämta skiten. Två dagar senare kom någon från en insamling och tog resterande prylar.

mvh plexi
    mvh plexi

9. P
    Medlem · 607 inlägg

Oj jag märkte hur arg jag blev igen efter att skrivit förra inlägget… >:(
    Nu ska jag tänka på annat… :)

Lycka till med Erat projekt!

mvh plexi

10. A
    Medlem · 76 inlägg

Amicus

Medlem

Vi fick ta över ett hus där de öppna, synliga ytorna var städade. Under kyl&frys var dammråttorna stora som troll.

Dum som man är svär man bara lite och försöker få ordning.

Jag vet själv hur jag slet i varje liten vrå i det hus vi flyttade ifrån, det var min tanke på att köparna skulle komma och bli glada för att vi hade städat så bra, och jag hoppas de kände det så med.

Här om dagen bestämde vi oss för att tapetsera ett rum, lister skulle väck... URK!!! massa katthår och skit bakom, nu vill man ju slita loss alla andra lister med.
    >:(

Jag tycker alla som inte fått städat skall ta upp det med mäklaren, jag gjorde det inte och får därmed skylla mig själv.

11. P
    Medlem · 161 inlägg

peo

Medlem

Golvbrunnar och vattenlås hör väl till sånt man bör hålla efter även om man inte kanske rengör sånt varje vecka.. Så att brunanrna och vattenlåsen var igenkorkade är inte fel på huset, utan rent städfusk.

Det vi avtalade bort var bara "flytt"-biten av städningen (och som jag skrev så var vi tydliga vid kontraktsskrivning angående städkravet) - dom fick tillochmed en extra vecka på sig bara för att få chansen att städa.

Eftersom det inte var städat överhuvudtaget, så finns det inte så mycket som kan kallas för tolkningstvist.

12. C
    Medlem · 168 inlägg

coztello

Medlem

Vi hade i princip samma problem med att vårt hus inte var städat.
    Jag kontaktade mäklaren som i sin tur kontaktade säljaren och han blev inte speciellt glad att jag pratat med mäklaren istället för honom direkt.
    Vi fick 1.000:- i ersättning.

13. S
    Medlem · 602 inlägg

Snigel

Medlem

http://tradgardstrubbel.blogspot.com/

Så såg det ut bakom vår kyl när vi flyttade in. Det var inte städat inuti heller och det var grymt äckligt. Det som förvånar en är hur folk orkar leva så? Att de inte kräks när de öppnar kylskåpsdörren och ser gamla matrester från 1800-talet.....  :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.