Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Städa innan gjutning?

1. Swappe
    Medlem · 291 inlägg

Swappe

Medlem
    Hej!

Vi ska strax gjuta vår platta till stallet och jag undrar hur man ska göra med alla löv som blåst ner och lagt sig i "formen"?
    Plattan är armerad, så det blir ett jäkla pill om man ska ha upp alla löv som ligger där.

Vi har funderat på att köra lövblås, men är detta nödvändigt? Vad händer om man inte gör detta?

Tack på förhand!

/Thompa

2. H
    Anonym

HasseHunna

Anonym
    Organiskt material i betong är inte bra. Frågan är väl om det rör sig om jättemängder löv eller lite grann? Hade samma problem vid en gjutning, det mesta flöt upp och slipades bort när plattan brunnit

3. Å
    Medlem · Stockholm · 69 inlägg

Åsa

Medlem
    Vi hade gjutning av vår plattta i går. Kvällen innan dom kom körde jag med lövblås och längst kanterna tog jag en grovdammsugare och tog upp löven som inte lövblåsen rådde på (och det var pilligt :). Tog ca 2 timmar men de mesta av löven försvann. Jag frågade "dom som vet" innan och de sa att det är inte bra med organiskt material i betongen, kan ruttna och börja lukta illa. Därför körde jag det säkra före det osäkra...

4. G
    Medlem · Skåne · 847 inlägg

grävaren

Medlem
    Vi dammsög innan gjutning. De löv som blev missade flöt upp och och inte ens helikoptern kunde få undan dom. Retligt på garagegolvet, som skulle vara klart.

5. Swappe
    Medlem · 291 inlägg

Swappe

Medlem
    Tack så mkt för alla svar.
    Det blir till att lövsuga plattan innan gjutning!

/Thompa

6. Mikael_L
    Medlem · 45 309 inlägg
    Jag kombinerade lite blåsning med tryckluft samt damm (löv!) -sugning med grovdammsugare.
    Jag har ingen aning om hur mycket fel det är med lite löv under betongen, men jag fick samtidigt bort en massa frigolitkulor och andra sådana rester, som annars flyter upp till betongytan och förstör denna.

Kändes också bra att få bort det, trots den gnagande oron att det var onödigt jobb. :D

Sen singlade det ner löv i betongen under hela gjutningen, så det är hyfsat gott om lövmönstrade fläckar och fördjupningar i den färdiga ytan nu.

7. Daveo
    Medlem · 99 inlägg

Daveo

Medlem
    På större byggen har man alltid en bensinbriven kompressor :D:D
    Den blåser bort allt. har du tillgång till en sådan är ju det absolut bästa. Men dammsugare är ju det andra alternativet.

Täck plattan med presenning nästa gång ;)

8. Mikael_L
    Medlem · 45 309 inlägg
    Hade jag haft tillgång till den så skulle jag blåst rent alla träd från löv också ... :cool:

9. Swappe
    Medlem · 291 inlägg

Swappe

Medlem
    Tack för svar än en gång..
    Eftersom jag köpt plattan färdig, så tycker jag företaget borde stå för att det blir bra (lägga presenning), men jag vill ändå lägga mig i det hela för att få så bra slutresultat som möjligt..

/I-vägen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.