2 756 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Stabilt parasoll för terass på kusten?
Har någon tips på ett stabilt parasoll, vinklingsbar och med tillräckligt tung fot så att den inte ger vika för lite vind? Vi har en terass och bor någon km från havet, med huset följde ett parasoll från Jysk tror jag det är, det har blåst ner när det inte varit uppfällt och klarar inte vindarna.
Måste alltså stå stadigt både ihopfällt och utfällt när det blåser!
Måste alltså stå stadigt både ihopfällt och utfällt när det blåser!
Ska inte parasollet flyttas runt så är det ju bara att skruva eller gjuta fast foten i en större klump. Ska det flyttas runt blir det ju värre men även här går det ju att själv bygga på den foten som ingår och lägga extra vikter på..
Låsbara hjul eller nedsänkbara sådana löser flyttningen av foten. En bred bas fördelar vikten lågt och ger längre hävarmar.
Själva parasollet är svårare, antingen så behöver det surras, antingen utan extra stöd elker med stöd, eller så tar man ner det när det inte används.
Själva parasollet är svårare, antingen så behöver det surras, antingen utan extra stöd elker med stöd, eller så tar man ner det när det inte används.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Man tar en stor rund foder/murbruksbalja, lägger i lite hönsnät för armering och gjuter fast en stump alurör. Vill man göra den "fin" täcker man toppen med fina stenar eller pilgrimsmusselskal innan betongen torkat.
Ta så tung du kan här: https://www.bramobler.se/parasollfotter?page=1&sort=final_price:desc
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur göra stabilt räcke på förstukvist på platta med kort pelare.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fäster jag parasollet i gjutna plinten? Andra försöket
Byggmaterial & Byggteknik -
Fungerar jordankare för parasoll?
Altan & Uteplats -
Hur ska jag bygga om denna altan för att få det snyggt o stabilt?
Altan & Uteplats -
Varning för parasoll hos Outl1
Altan & Uteplats