Halloj,
jag bankar på en liten kåk om kvällarna. I badrummet har jag tänkt mig en vägghängd ifö sign 6893, har tänkt klara mig utan extra fixtur. Toan sitter på yttervägg, reglad med 2"6, som stöd för toan har jag tänkt mig två extra reglar samt en kottling 2"6 med 12mm gängstång som sticker ut enligt monteringsanvisnigen. Bakom reglarna sitter plattjärn med svetsade m12 muttrar för att hålla gängstången på plats. Se bilder. Det känns och verkar riktigt stabilt.
Utanpå dessa reglar kommer 12mm plywood, gips och sedan tätskikt och kakel. Det jag lurar på är om materialet utanpå reglarna kanske blir för "mjukt" så nederkant på toastolen riskerar att sjunka in då man sätter sig. Tänker att trä är relativt mjukt, även om regeln är tjock.
Kanske finns någon till med erfarenhet runt detta som kommit undan dyra fixturer. Är jag ute och cyklar eller bygger jag badrum?
Häls Olov
jag bankar på en liten kåk om kvällarna. I badrummet har jag tänkt mig en vägghängd ifö sign 6893, har tänkt klara mig utan extra fixtur. Toan sitter på yttervägg, reglad med 2"6, som stöd för toan har jag tänkt mig två extra reglar samt en kottling 2"6 med 12mm gängstång som sticker ut enligt monteringsanvisnigen. Bakom reglarna sitter plattjärn med svetsade m12 muttrar för att hålla gängstången på plats. Se bilder. Det känns och verkar riktigt stabilt.
Utanpå dessa reglar kommer 12mm plywood, gips och sedan tätskikt och kakel. Det jag lurar på är om materialet utanpå reglarna kanske blir för "mjukt" så nederkant på toastolen riskerar att sjunka in då man sätter sig. Tänker att trä är relativt mjukt, även om regeln är tjock.
Kanske finns någon till med erfarenhet runt detta som kommit undan dyra fixturer. Är jag ute och cyklar eller bygger jag badrum?
Häls Olov
Produkter som diskuteras: "gängstång"

Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 54 630 inlägg
Jag har gjort en liknande lösning i vårt fritidshus för några år sedan. Jag lade för säkerhets skull en regel på tvären under avloppsröret just för att det skulle finnas stöd där du är orolig.
Egentligen trot jag att det är onödigt. Plyfa och gips (hoppas du menar våtrumsskivor, inte valig gips) blir väldigt stadigt. Limma OCH skruva plyfan mot reglarna.
Egentligen trot jag att det är onödigt. Plyfa och gips (hoppas du menar våtrumsskivor, inte valig gips) blir väldigt stadigt. Limma OCH skruva plyfan mot reglarna.
Det kommer fungera. Jag har gjort likadant i ett badrum men var noga med infästningens nedre del vid golvet. Toastolens nedre del trycker ordentligt mot väggen när du sitter på den som du beskriver så om du kottlar bakom så är det nog inget problem.
Moderator
· Stockholm
· 54 630 inlägg
Kolla det där med gipset och tätskiktet. Lösningen som din mattläggare föreslår skall följa reglerna enl. GVK. Det normala är att man följer BKR reglerna som förbjuder kartongklädd gips.
Om du kör med GVK så måste du följa det hela vägen på alla punkter. Dessutom så måste du kontrollera att den valda plastmattan (och limmet till den, skall hålla för den extra tyngden) är godkänd för kakling. Vissa mattor bryts tydligen ned av att kakelfix är basiskt.
Om du kör med GVK så måste du följa det hela vägen på alla punkter. Dessutom så måste du kontrollera att den valda plastmattan (och limmet till den, skall hålla för den extra tyngden) är godkänd för kakling. Vissa mattor bryts tydligen ned av att kakelfix är basiskt.
Produkter som diskuteras: "eltejp"

Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Uterummets närhet till skogen inte nog för bygglov i efterhand
Artikelkommentarer -
Söker noggrann besiktningsman för besiktning av nybyggt hus [Småland]
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Stabilt parasoll för terass på kusten?
Altan & Uteplats -
Förarbete vid tapetsering - hur noggrant är noggrant?
Färg, Måla & Tapetsera -
Stabilt nog för vägghängd toalett?
Byggmaterial & Byggteknik