Halloj,

jag bankar på en liten kåk om kvällarna. I badrummet har jag tänkt mig en vägghängd ifö sign 6893, har tänkt klara mig utan extra fixtur. Toan sitter på yttervägg, reglad med 2"6, som stöd för toan har jag tänkt mig två extra reglar samt en kottling 2"6 med 12mm gängstång som sticker ut enligt monteringsanvisnigen. Bakom reglarna sitter plattjärn med svetsade m12 muttrar för att hålla gängstången på plats. Se bilder. Det känns och verkar riktigt stabilt. :)

Utanpå dessa reglar kommer 12mm plywood, gips och sedan tätskikt och kakel. Det jag lurar på är om materialet utanpå reglarna kanske blir för "mjukt" så nederkant på toastolen riskerar att sjunka in då man sätter sig. Tänker att trä är relativt mjukt, även om regeln är tjock.

Kanske finns någon till med erfarenhet runt detta som kommit undan dyra fixturer. Är jag ute och cyklar eller bygger jag badrum?

Häls Olov

• DSC01875.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01874.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort en liknande lösning i vårt fritidshus för några år sedan. Jag lade för säkerhets skull en regel på tvären under avloppsröret just för att det skulle finnas stöd där du är orolig.

Egentligen trot jag att det är onödigt. Plyfa och gips (hoppas du menar våtrumsskivor, inte valig gips) blir väldigt stadigt. Limma OCH skruva plyfan mot reglarna.

Jag menade faktiskt vanligt gips. Enligt mattläggaren är det okej med vanligt gips ifall man sätter en riktig våtrumsmatta som tätskikt. Min tolkning är att den är såpass tät så vanligt gips duger.

/ Olov

Det kommer fungera. Jag har gjort likadant i ett badrum men var noga med infästningens nedre del vid golvet. Toastolens nedre del trycker ordentligt mot väggen när du sitter på den som du beskriver så om du kottlar bakom så är det nog inget problem.

Staga/kortla precis ovanför bultarna så kan inte toan röra sig i sidled annars kommer det garanterat hålla.

Grattis till bra toalettval ;)

Kolla det där med gipset och tätskiktet. Lösningen som din mattläggare föreslår skall följa reglerna enl. GVK. Det normala är att man följer BKR reglerna som förbjuder kartongklädd gips.

Om du kör med GVK så måste du följa det hela vägen på alla punkter. Dessutom så måste du kontrollera att den valda plastmattan (och limmet till den, skall hålla för den extra tyngden) är godkänd för kakling. Vissa mattor bryts tydligen ned av att kakelfix är basiskt.

Finns tydligen en list man kan sätta bakpå muggen för att dämpa lite.

Jag hade ingen list och var nödig ( ;) ) så jag tejpade bakkanten med eltejp så att toaletten inte skulle bli glas mot glas på kaklet.

Tack för alla bra tips! Ska läsa in mig på GVK innan gipssättning. Håller just på med håltagning för toan i plywoodskivan. Snart sitter den på plats! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.