Byggahus.se

Stabilisera sviktande bjälklag

506 läst  4 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Tjena, nu är det första gången jag skapar en tråd, men jag misstänker att den ligger någorlunda rätt, annars får den med glädje flyttas.

Det är så att sambon redan ifjol beordrade renovering av toaletten på entréplan, men jag har med slughet och list lyckats skjuta på det tills nu.
    Jag har hunnit med att sänka taket och riva bort det mesta, tapeter på 2 väggar återstår.

Men... Jag har nu rivit bort 2 gamla lager med golvmatta och kommit ner till dåtidens (1965) avjämningsmassa, det första jag märkte var ett lite ihålig ljud från ett område, och efter att ha bearbetat det med hammaren så inser jag att det är skarven mellan elementen av lättbetong som ligger som golvbjälklag mellan entréplan och källare.
    Jag frigjorde hela skarven för att se hur det såg ut, och insåg i samma veva att det är en distinkt skillnad hur mycket det sviktar mellan den smala delen och den breda delen.
    Detta har väl antagligen sin förklaring i att den smala delen vilar på källarväggen medans den breda hänger fritt mellan kortändarna där den vilar på källarväggar, spännvidd är 185cm +- nån cm.

Nu till funderingen, ju mer jag funderar på det ju mer orolig blir jag att detta sviktande kan få den sweindyra klinkern att spricka, och då mina herrar och damer, får jag nog sova på soffan... I källaren... resterande leverne i detta hus.
    Nu ska det ju dit golvvärmeslang på 8mm, flytspackel, fix, samt sambons 15mm klinkers, så jag åker nog på att fräsa ner lättbetongen ett antal centimeter, men jag är orolig att kakan med flytspackel inte räcker för att få golvet stumt.
    Lösningar jag tänkt på är bland annat att:
    -"Sy ihop" bjälklagsdelarna med 2st avlånga 10mm plåtar och genomgående gängstänger.
    -Fräsa ner bjälklaget ännu mer och ösa ner ytterligare flytspackel.
    -Eller kanske till och med gjuta en tunnare platta med betong och sedan flytspackla på den.

Vad säger ni? Jag är ingen expert på någonting så jag ber om ursäkt för eventuella felaktiga termer, jag jobbade som elektriker en gång i tiden och är väl i övrigt ganska händig så jag räds inte jobb, (bara sambon, om marrakech klinkern skulle spricka :p).

2. J
    Medlem · Nivå 22
    185 cm är ju ingen spännvidd att tala om. Har du kollat i källaren att det också är den verkliga upplagslängden för lättbetongen? Jag tycker definitivt inte att du ska fräsa ner lättbetongen. Det bästa vore väl snarare att gjuta på en enkelt armerad betongplatta på några cm.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Ja det var i källaren jag mätte, och på andra sidan källarväggen finns trapphuset så där slutar just dessa 2-3 sektioner.
    Jag hade hoppats hålla ner bygghöjden så mycket det bara gick, fix och klinker kommer bara det vara på ca 20mm, vilken tjocklek på betongplatta ska man ha? 20-30mm betong blir en golvnivå på 30-40mm över hallens golv.
    Men om det anses vara det bästa alternativet så kör jag på det utan protester.

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Att lättbetongelement med den spännvidden skulle ge upphov till besvärande svikt tror jag inte är aktuellt. En armerad betongplatta skulle kunna få de två elementen att röra sig koordinerat. 3 cm betong med rutnätsstål (typ stängsel) som armering borde räcka. Jag utgår då ifrån att det är fråga om lättbetongelement med normala dimensioner.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Ok, då kör jag på en betonplatta!