Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Sprutmåla tak och väggar i samma färg

1. K
    Medlem · 72 inlägg

knegolf

Medlem
    Hej.

Jag och min sambo håller på att bygga hus och har precis kommit till den roliga delen att äntligen börja måla kök/vardagsrum.

Eftersom rummet är på ca 62m2 med ett ryggåstak på ca 80m2 med en höjd på 5m hade jag tänkt sprutmåla och efterrolla det hela.
    Min fråga är nu hur man ska lägga upp arbetet.
    Jag hade tänkt mig att först grundmåla hela köret på en gång, jag hade tänkt mig att vi är två som målar. En som sprutar och en som efterrollar.
    Frågan är nu hur man ska förhålla sig till alla hörn. Om jag förstår det rätt så är gängse procedur att man börjar med hörnorna och "ramar in" en vägg eller en sida av taket varpå man sedan målar upp och ner från ena sidan till andra tills väggen eller taket är klart. Fungerar detta lika bra när man ska efterdra det hela med rollern eller är det för stor risk att färgen hinner torka i hörnorna innan man hinner ifatt med rollern? Om man sprutar upp längs brytningen mellan vägg och tak och sedan efterdrar väggen med rollern måste man låta den lilla färgen som sprutats upp på taket torka innan man ger sig på att spruta och efterdra själva taket eller är det bara att köra på?

Vilka är de vanligaste dumma misstagen man som glad amatör kan råka ut för med undantag från dåligt injusterad sprutbild?

Behöver man gå på alla hörn med en liten roller eller räcker det med att gå så nära som möjligt med den större rollern när man efterrollar ytorna?

Vi hade tänkt oss att ha samma färg på både väggar och tak i den delen av huset där vi har ryggåstak. Färgen är jotun lady pure color i NCS-S1005-Y30R glans 1. Är det rimligt att lägga på det sista lagret färg på en gång eller bör man först ta taket, låta torka för att sedan ta väggarna?

Grundfärgen ska vara övermålningsbar efter 4 timmar. Är det klokt att måla över samma dag eller ska man hålla huvudet kallt och vänta tills dagen efter?

Jag tycker mig ha relativt bra koll på själva spruttekniken efter timmar av videos på Youtube samt att jag rådfrågat en del målare på jobbet men just själva efterrollningen kan jag inte hitta så mycket detaljer om just vad gäller hörnen.

Jag har skaffat mig en Wagner 250M samt munstycke 619 för färgerna enligt färgtillverkarens anvisningar.

Tacksam för alla tips och idéer inför helgens sprutmålningsdebut.

2. M
    Medlem · Västmanland · 596 inlägg

mattoys

Medlem
    Varför efterrollar man?
    Resultatet blir ju inte bättre än de man få av att rolla.

Det är inte helt lätt att måla uppåt med färgspruta, tänk på om färgsprutan suger luft så "spottar" den ut större färgpartiklar. När man målar uppåt kan man inte använda hela volymen i färgbehållaren utan behöver fylla på innan den är slut.
    Och som vanligt när man sprutmålar att man inte lägger för tjocka lager så det börjar rinna.

Ha en skräp skiva eller dylikt för att justera in färgsprutan mot innan du börjar målar.

Tänk på att du måste maskera och täta allt till rummet, annars kommer du få färgdamm där du inte vill.
    Använd sedan skyddsutrustning så som andningsmask, täckande klädsel osv.

Jag skulle inte målat grundfärg och täckfärgen samma dag, pga när man inte är van så är det tungt att jobba ovanför axlarna. Sedan är tyngre att andas med andningsskydd och varmare med täckande skyddskläder.

3. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 11 099 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Det är ju ingen sån spruta med färgkopp, med denna är det ingen skillnad hur man målar, den dammar inte så mycket heller så man behöver inte maskera så mycket.

4. K
    Medlem · 72 inlägg

knegolf

Medlem
    Hej.
    Tack för tipsen.

Som jag förstått det så efterrollar man för att få en grängad struktur på färgen för att dels ge en lite mer förlåtande yta samt att arbeta in färgen bättre i underlaget. Den grängade ytan ska dessutom vara avsevärt lättare att bättringsmåla utan att det syns allt för mycket.
    Att jobba över axlarna en hel dag är inga problem för mig, jobbat som elektriker i många år men jag köper ditt argument att det säkert kan suga musten ur en ganska kvickt om man inte är lite van vid det.

Jag har en nisch där jag ska ha köksinredning som jag tänkte ha lite som testavdelning efter att jag justerat in sprutbilden på kartong eller liknande.

Maskeringen är inget problem eftersom det är nybygge. Jag täcker fönster och karmar samt drar en plast över dörröppningen till intilliggande rum så att jag inte sprider färg överallt. Fönstersmygar tänkte jag rolla separat för att inte behöva spruta för nära maskeringen så att jag måste riva av och täcka om mellan färglagren.

5. M
    Medlem · Västra Götaland · 465 inlägg

MasMats

Medlem
    Min lilla erfarenhet av sprutmålning som amatör är att det torkar betydligt fortare än jag trodde. Målat en innertrapp, bord stolar bokhyllor, så inga väggar, men jag tänker att underlaget suger än mer på vägg än på snickerier.
    Använde en lågtrycksspruta från Bosch.
    Underbart att spruta, maskeringen är enda baksidan. Du kommer älska effektiviteten.

6. hlph
    Medlem · 183 inlägg

hlph

Medlem
    Jag är väl knappast rätt person att svara på det här, jag tycker att det ibland kan vara svårt att måla väggar och tak så att det blir riktigt bra. Men jag är nyfiken på frågeställningen. Jag tycker att när man målar väggar eller tak med roller så måste man måla vått i vått och det måste gå snabbt man har bara några få minuter på sig annars syns det i strukturen. Om man ser en mista eller tunt med färg någonstans så fixar inte jag att måla i det utan att det syns.

Om man sprutmålar, blir det inte då mycket tunnar med färg än om man lägger på färgen med roller? Har man då verkligen tid att sprutmåla och sen gå över med roller utan att färgen torkat för mycket?

Näst punkt som jag har mer erfarenhet av är valet av färg. Nu har du kanske redan köpt färg, men jag nämner ändå. Vi är en familj med 3 mindre barn, jag känner stort behov att ibland kunna torka av någon smutsfläck på någon vägg. Vi verkligen försöker att smutsa ner väggarna så lite som möjligt, men det blir ändå en hel del som man behöver torka av. Vi har målat våra väggar med Alcro Milltex 5 och om man är lite försiktig så går det att torka lite. I taken har vi Alcro Milltex 2 RF. Vi har försökt att tar av några stänk i kökstaken. Det gick inte alls, det slutade med att vi fick måla om taket. Jag skulle aldrig välja en vägg färg som inte är avtorkningsbar. Jotun lady pure color är kanske avtorkningsbar?

7. K
    Medlem · 72 inlägg

knegolf

Medlem
    Hej.

Tack för input.
    Färgen som vi valt är avtorkningsbar och dessutom riktigt lätt att bättringsmåla. I alla fall om man gör det inom ett par dagar efter att man målat (det enda jag testat att göra). jag upptäckte en liten på den första delen vi målade som trädde fram när vi äntligen fick se lite sol efter månader av moln. Lite finspackel, slipning och två strykningar, en bara över finspacklet och en som jag tunnade ut över en lite större yta så blev det nära nog osynligt. Tittar man i helt rätt ljus och vet exakt vad man ska titta efter så kan man nog skönja det om man verkligen anstränger sig.

Beträffande torktiden vid sprutmålning så får man nog se till att vara en som sprutar och en som rollar och se till så att den som sprutmålar inte springer för långt i förväg. Att färgen skulle bli tunnare kommer väl an på hur snabbt man rör sig med sprutan över underlaget.

8. OXYD
    Medlem · Sweden · 330 inlägg

OXYD

Medlem
    Spännande tråd. Hur gick det?

Har några frågor.
    Jag har också fastnat för Wagner 250. Behövde ni förtunna färgen eller gick det att ta den direkt?
    Varför behövde man ett nytt munstycke? Testade ni med den som följde med?
    Rekomenderar ni Wagnern?

9. K
    Medlem · 72 inlägg

knegolf

Medlem
    Hej.

Det gick hur bra som helst.
    Anledningen till att vi köpte ett nytt munstycke var för att grundfärgen vi använde oss av var lite tjockare än den vanliga väggfärgen. Till den vanliga färgen använde vi medföljande munstycke. Kolla i databladen på färgen ni tänkt använda er av, där står det vilken storlek på munstycke samt vilket spruttryck som rekommenderas. Köpte även till en förlängare till sprutan för att kunna jobba mer ergonomiskt med stora takytor och snedtak.
    Jag tyckte att sprutan fungerade riktigt bra bara man såg till att rengöra ordentligt efter vaje tillfälle man använt den. Vi behövde inte späda färgen som vi använde utan fick ett bra resultat direkt. Man får dock laborera lite med spruttrycket för att få till en bra sprutbild vilket i sig bara tar ett par minuter på en testyta av kartong eller liknande.
    Du kan få tag på wagner 250 på amazon betydligt billigare än vad jag köpte min för och jag tyckte att den presterade bra för priset jag betalade. Helt klart en vettig investering om ni ska måla stora ytor.

10. OXYD
    Medlem · Sweden · 330 inlägg

OXYD

Medlem
    Tack för svar. Ja det är på Amazon jag sett den tlll ok pris. Blir att införskaffa inför nästa projekt. :)

Redigerat 5 jul 12:46
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.