Moving
Vi brukar alltid spruta från huset in på grannens tomt en liten bit men nu var han ute och istället gjorde min fru såhär när hon inte ville fråga. Inte värre än regn kanske?

Snöspray täcker hörn av hus, fönster och trädgård i vintersolens sken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske läge att gå och be om ursäkt.
Man får inte kastas in snö på annans tomt utan tillåtelse, och inte spruta snö på hus heller.
Man ska ta hand om sin egen snö.
Lycka till.

Gå dit och sopa bort det och be om ursäkt. Ni har ju kletat för fönstret. Jag skulle bli irriterad om grannen gjorde så och sen inte bad om ursäkt med motiveringen att snö bara är fruset regn. Man sprutar för övrigt inte vatten på varandras hus heller.

Workingclasshero skrev:
Kanske läge att gå och be om ursäkt.
Man får inte kastas in snö på annans tomt utan tillåtelse, och inte spruta snö på hus heller.
Man ska ta hand om sin egen snö.
Lycka till.
Jag tolkade TS inlägg att det var mot eget hus.

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Jag tror du ska dra in din frus körkort för snöslungan, och be henne tacka gudarna för att det inte råkade följa med en liten sten för då hade grannen haft snön inomhus också.

Någon fara för fasaden är det inte, men följ wirkingclassheros råd och gå och prata med grannen med svansen mellan benen ;)

Jag hade sopat bort det på fönstret. Det smälter troligen närmast glaset först och med lite otur kan smältvatten tränga in i fönstren.

Har man otur har det åkt med grus som riskerar att skada fönstret.

j.f.s
Jag tolkar det som att snön hamnat på deras eget hus när det nu inte gick att dumpa det på grannens gård men kanske har fel. Hur som så ska ju snön som tidigare nämnts läggas på sin egen tomt oavsett så en ursäkt är ändå på sin plats.

• Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Går det inte att ställa in snöslungan bättre än så? Tycker annars definitivt att ser är bättre att spruta på ert eget hus än på grannens tomt om han inte uttryckligen sagt att det är okej att ni lägger er snö på hans tomt.

Eller sälja slungan och skotta för hand kanske? Är det inte större än att det sprutar ner hela huset så känns ju snöslungan lite onödig...

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Å, är det ert eget hus så räcker det ju med indraget snöslungekörkort ;)

• Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
För att svara på rubriken - Varken eller. Om grannen gett sitt medgivande är det väl OK att spruta över snön på deras tomt, men det är ändå liiite dålig stil; man får se till att ta hand om sin egen snö.

På den tiden jag bodde i Norrland och hade skaftväg, fick man slunga snön rakt framför sig en bra bit, innan man kom så långt att man kunde vrida utkastaren och slunga åt sidan.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Går det inte att vrida utblåset framåt?
Snö på fasaden bör ni borsta bort, iaf från fönstret, spännande variant må jag säga......
;)
Jag har en bekant som satt och svor, väntade på snösvängen, han skulle till gymet, jag köpte han en spade, flickvännen gapskrattade, hon förstod det "humoristiska" i det hela.
Klart att hon skall köra med slungan när det finns tillgång till en....
Mvh P-A

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det där med snögym ska inte underskattas. På med T-shirt, kängor, handskar och pulsmätare och gå ut och hårdskotta sig varm i vinternatten. Om man fryser jobbar man för sakta.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Oavsett så bör ni ju göra en generell överenskommelse med grannen om ni ska fortsätta kasta snö på hans tomt. Hur resonerar ni när ni bara känner att ni måste be om lov de gånger när grannen är ute men att det annars är okej?

Moving
Vi har en granne vars äpplen ramlar in på vår tomt utan lov. Vi har ett träd där äpplen kanske ramlar in på deras tomt. Störs vi påpekar vi det försynt. Som då någon 2 hus bort lagt en stor hög med ris utanför vår tomt men inget utanför sin egen.

Här har vi 40 meter till vägen och bara några få så grannen får lite på en oanvänd del av tomten. Jag drar iväg ett mejl och störs grannen får vi väl sätta upp något, för det är korkat att lagra snö emot en vägg, den på vår vägg har smält idag. Men vem kan störas av lite snö ovanpå en massa man aldrig rör.

Moving skrev:
Vi har en granne vars äpplen ramlar in på vår tomt utan lov. Vi har ett träd där äpplen kanske ramlar in på deras tomt. Störs vi påpekar vi det försynt. Som då någon 2 hus bort lagt en stor hög med ris utanför vår tomt men inget utanför sin egen.

Här har vi 40 meter till vägen och bara några få så grannen får lite på en oanvänd del av tomten. Jag drar iväg ett mejl och störs grannen får vi väl sätta upp något, för det är korkat att lagra snö emot en vägg, den på vår vägg har smält idag. Men vem kan störas av lite snö ovanpå en massa man aldrig rör.
Det har väl inte med saken att göra.
Man frågar ändå om lov innan man dumpar snö på nån annans mark. Leder ni över dagvattnet från era stuprör över till grannens tomt också?

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.