Byggahus.se
Hej,
Hällstativet i gjutjärn (på vilket kastrullerna står när man lagar mat) till min gashäll har spruckit. Reservdelar finns ej kvar hos Electrolux. Hittar inga "piratdelar" vid en första googling.
Svetsfirman som jag rådfrågade avrådde från svetsning ("det är väldigt tidskrävande och spricker lätt när det kallnar").
Känns inte ok att behöva köpa ny spis bara på grund av detta, men man vill ju gärna kunna använda aölöa lågorna samtidigt.
Kan det finnas kreativa idéer till problemets lösning här i forumet? Sprucket gjutjärnsstativ för kastruller på gashäll, placerat på en sliten vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stål?

Gjutjärn, tror jag (är ingen metallurg i och för sig).

Det där är någon form av gjuten metall, har ett exakt likadant själv. Du får nog fråga fler firmor, gjutjärn skall gå att svetsa men kräver kunnigt folk då det kan spricka vid hastig nedkylning. Skulle gissa att de du frågade inte ville chansa/ta en risk/saknade svets kompetens.

Kan nogvara enklare att göra en helt ny istället för att laga den gamla. Det är ju bara tre böjda bitar och två runda pluttar. Gör i stål eller rostfritt

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Gjutjärn svetsar man med gas + gjutjärnspinnar.
Man lägger den upp och ner på en plant yta, hela delen värms till vinröd färg 8-900 grader sedan svetsar man som vanligt med svetsgas.
Låt svalna långsamt, täck det gärna med rockwool som isolering under avsvalning.

Större föremål som inte kan förvärmas, kan svetsas med Castolin 2-44 som är en elektrod för reparation av brustna gjutjärnsdelar.

Precis som avgående statsminister Löfven har jag också varit svetsare sedan 1965 och 10 år framåt.:geek::rofl:.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.