Hej!

avlopp.jpg

På bilden kan ni se inkommande betongrör där husets avloppssystem är anslutet. Detta rör har spruckit, och det var nog längesen för man kan se försök att täta med någon form av klet. Sprickan är i den lodräta delen av röret och bak till vänster, svåråtkomlig eftersom de andra inkommande rören skymmer.

Problemet är att på andra sidan grundmuren är en tillbyggnad där man fyllt upp grunden betydligt högre så att andra änden på detta rör är en meter under grus och annat fyllnadsmaterial. Så jag vill ogärna byta röret, om man säger så.

Min idé är då följande... kapa betongröret mellan grundmuren och 90-gradersvinkeln. Resultatet blir då i princip ett runt avloppshål in i betongväggen. I detta hål skjuter man sedan in ett plastavloppsrör som ansluts med de befintliga plaströren mha en 90-böj eller två 45-böjar. Sen måste man ju få tätt mellan plaströr och betongrör. Kanske finns det standardpackningar för detta?

Vad tror ni om lösningen? Vad kan detta betongrör ha för innerdiameter? Finns tätningar för denna anslutning?

Eller har ni kanske andra lösningar?

Tack på förhand!

Redigerat:
Byt hela. Vad är det som säger att resten av röret är fräscht när det är lika gammalt?

Jag tror lösningen funkar, det är ju som att byta hela röret fast Du kör ett annat rör rakt igenom. Jag gjorde så när vi grävde upp vårat V/A, tiden räckte inte till att ta upp alla gamla rör utan vi sköt det nya igenom gamla betongrör, det passade precis i.

raveper skrev:
Byt hela. Vad är det som säger att resten av röret är fräscht när det är lika gammalt?
Visst hade det varit det bästa men med tanke på att det är 1 meter grus plus ett hus ovanpå så är det inte så smidigt. Är väl 50-60 cm höjd att stå och gräva på för att komma ner.

Tror inte röret sprucket för att det är gammalt utan för att den delen av röret varit dåligt från start.

Jan-Å skrev:
Jag tror lösningen funkar, det är ju som att byta hela röret fast Du kör ett annat rör rakt igenom. Jag gjorde så när vi grävde upp vårat V/A, tiden räckte inte till att ta upp alla gamla rör utan vi sköt det nya igenom gamla betongrör, det passade precis i.
Fint att någon testat! Hur tätade du mellan plaströret och betongröret?

Är det någon här som har en aning om innermåttet på mitt betongrör? Det borde vara från 1965-66 då huset byggdes. Fanns det standardmått på den tiden tro?

Det borde gå att slå sönder hela cementgrenröret och sticka i ett 110 PP rör ut igenom väggen (så långt de går) och sedan gjuta tätt med betong på insidan...
Tror att detta är 6 tums cementrör, borde vara ca. 150mm invändigt....
Ersätt grenröret med ett nytt grenrör där du proppar genomströmmaren med ett renslock, så får du en bra rensmöjlighet och inspektionlucka...

Redigerat:
tätade inte alls eftersom plaströret gick rakt igenom alla betongrör, det jag gjorde påminner mycket om "stiges" förslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.